تهران- ایرنا - منابع آگاه اعلام کردند که مقام های ژاپن و کره شمالی بهار سال جاری میلادی چندین دیدار غیررسمی در رابطه با یافتن پیشرفتی درباره بن بست در ماجرای آدم ربایی ژاپنی ها برگزار کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن برای نشستی با کیم جونگ اون رئیس کره شمالی برگزار کرد که پیشرفتی آشکارا در رابطه با ماجرای آدم ربایی ژاپنی ها در گذشته توسط کره شمالی حاصل نشد. این درحالی است که دو کشور روابط دیپلماتیک باهم ندارند.

براساس گزارش های رسانه ها مقامات ژاپنی با طرف کره شمالی در ماه مارس و مه(فروردین/ اردیبهشت) دیدار کردند.

فومیو کشیدا روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت به دلیل ماهیت محرمانه این موضوع از اظهارنطر در این باره خودداری می کنم.

یوکو کامیکاوا وزیر خارجه و هیروکازو ماتسونو رئیس کابینه دولت ژاپن که در ضمن به عنوان وزیر مسئول در ماجرای آدم ربایی نیز منصوب شده است نیز به شکل مشابه درباره این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه که روز گذشته برگزار شد صحبت نکردند.

در مراسمی که در ماه مه در توکیو برای بازگشت افراد ربوده شده برگزار شد، نخست وزیر ژاپن اشتیاق خود را برای دیدار با رئیس کره شمالی ابراز کرد و وعده داد مذاکراتی دوجانبه در سطوحی بالا با نظارت مستقیم خودش انجام شود.

یک منبع دیپلماتیک ژاپنی گفت: «این قانون درباره اینکه جزئیاتی از روندی که در حال اتفاق است منتشر نشود وجود دارد و بدین معناست که روابطی در این زمینه میان دو کشور برقرار است. »

دولت ژاپن رسما ۱۷ شهروند را احراز هویت کرده که توسط کره شمالی ربوده شدند و معتقد است پیونگ یانگ در ناپدید شدن های بیشتری نیز دست دارد. براساس اعلامیه تاریخی پیونگ یانگ که در سپتامبر ۲۰۰۲ میان جونیشیرو کوآزیمو نخست وزیر وقت ژاپن با کیم جونگ ایل پدر رئیس کنونی کره شمالی امضا شد دو کشور توافق کردند از هرتلاشی برای عادی سازی روابط استفاده کنند و برای نخستین بار کره شمالی درباره ماجرای ادم ربایی ها معذرت خواهی کرد و به دنبال آن ماه بعد ۵ فرد ربوده شده به ژاپن بازگشتند. ژاپن همچنان به تلاش برای بازگشت ۱۲ فرد ربوده شده دیگر ادامه می دهد.

ماجرای آدم ربایی های ژاپنی ها توسط کره شمالی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است و بسیاری از اعضای خانواده این افراد در حال حاضر پیر شدند.

از سوی دیگر نظرسنجی ها در کره جنوبی نیز نشان می دهند حدود ۷۹ درصد جوانان کره جنوبی ضرورت پیشرفت روابط با ژاپن را احساس کردند و از هر ۱۰ نفر ۸ جوان در دهه ۲۰ و ۳۰ کره جنوبی معتقدند سئول نیاز به بهبود و پیشرفت روابط با ژاپن دارد.