یاسوج-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ بهله پرنده شکاری بحری و بالابان پس از تیمار داری و حلقه گذاری به دامان طبیعت بازگشتند .

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، "اسلام جاودان خرد" اظهار کرد: روز پنجشنبه هفته گذشته (۶ مهر) یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی دنا با همکاری پلیس راه یاسوج - اصفهان ۲ پرنده شکاری بحری و بالابان از صندوق عقب یک خودرو این مسیر، کشف و ضبط کردند.

جاودان خرد ادامه داد: پس از تغذیه مناسب و تیمارداری و تائید سلامتی پرندگان توسط دامپزشک، صبح امروز ضمن حلقه گذاری با حضور نماینده دادستان شهرستان دنا، رها سازی آنها انجام شد.

وی اضافه کرد: خودروی متخلف به پارکنیگ منتقل شد و افراد دستگیر شده اعمال قانون شدند.

گونه شاهین بحری با سرعت ثبت شده ۳۸۹ کیلومتر در ساعت توسط رادار در هنگام شیرجه عمودی برای شکار پرندگان، سریع‌ترین جانور روی کره زمین است.

بالابان(Saker Falcon) نیز بزرگ‌ترین شاهین در ایران است مقاومت پر و بال این پرنده در برابر ضربات شکار، چنگال‌های نیرومند، درنده‌خویی و سماجت این پرنده در شکار، توانایی شکار پرندگان تا اندازه هوبره و جوندگان تا اندازه خرگوش را به این پرنده شکاری می‌دهد.

وضعیت حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

هر هفته خبرهایی از دستگری متخلفان شکار پرندگان و بز کوهی در گوشه ای از این استان چهار فصل کوهستانی اطلاع رسانی می شود که نگرانی همه طبیعت دوستان را بیشتر می کند و نیازمند چاره جویی فوری و راهکاری موثر پیشگیری از دستبرد زدن به طبیعت و اطلاع رسانی دقیق از وضعیت انقراض پرندگان و جانوران استان دارد.

سازمان محیط زیست، مناطقی با ارزش زیست‌محیطی در قالب ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) و مناطق شکارممنوع را تحت حفاظت دارد.

اگرچه در کهگیلویه و بویراحمد پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست اما یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار وجود دارد.

هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.