به گزارش ایرنا از دادگستری کل استان تهران، ابوالفضل نیکوکار روز شنبه در نشست با مدیرکل و معاونین فرودگاه بینالمللی مهرآباد، شهرداران مناطق ۹، ۱۰ و ۲۱ و معاونان دادستان و سرپرستان دادسراهای عمومی و انقلاب نواحی ۳۰ و ۳۷ تهران، با تاکید بر لزوم رعایت ضمایم ۱۹ گانه کنوانسیون شیکاگو که بهصورت بین المللی مورد توافق قرار گرفته است، افزود: شهرداریهای واقع در حریم فرودگاه مهرآباد قبل از صدور مجوزهای ساخت و ساز در اطراف فرودگاه باید با استعلام از آن مرجع، محدودیتهای کریدورهای هوایی را رعایت کنند تا از بروز حوادث و سوانح هوایی پیشگیری شود.
«معاهده هوانوردی بین المللی کشوری» که در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۴ (معاهده شیکاگو، مجموعه معاهدات سازمان ملل متحد، جلد ۱۵، صفحه۲۹۵ ) امضا شده است ابزار قانونی بنیادینی است که با لحاظ کردن هوانوردی بینالمللی غیرنظامی، حاکم بر حقوق و مسئولیتهای دولتها در این زمینه است.
وی ادامه داد: نقشههای حریم فرودگاه باید به صورت شفاف در اختیار شهرداریهای مناطق مربوطه قرار گیرد تا طرح تفصیلی شهرداری تهران با توجه به آن، بهروزرسانی شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ بر لزوم هماهنگی شهرداریهای مناطق ۹، ۱۰ و ۲۱ قبل از صدور مجوز ساخت و ساز با مجموعه فرودگاه بینالمللی مهرآباد تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، توسعه ساخت و ساز شهری در حریم فرودگاه مهرآباد تهران سبب شده تا شهرداری تهران محدودیت هایی را تعداد طبقات به دلیل خطر پرواز (منطقه کریدور پروازی) در مناطق ۹ و ۱۰ و ۲۱ با ملاک قرار دادن پهنه بندی هر منطقه اعمال کند که جزئیات آن در طرح تفصیلی شهر تهران ذکر شده است. صدور پروانه ساخت در مناطق ۹ و ۱۰ که دارای بیشترین بافت فرسوده شهری هستند اهمیت بیشتری دارد زیرا فعالان صنعت ساختمان در این مناطق خواستار استفاده از تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده بویژه در زمینه تراکم تشویقی هستند.