به گزارش ایرنا، طالب محمدی روز شنبه در مراسم روز جهانی ناشنوایان در مدرسه توکل سنندج با تبریک فرا رسیدن ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) روز جهانی ناشنوایان و کم شنوایان، اظهارکرد: این تعداد دانشآموز در مدارس استثنایی شهرستانهای سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می کنند.
محمدی با تاکید بر توانمندسازی معلمان مدارس استثنایی، ادامه داد: در این راستا کارگاه تخصصی آموزشی زبان اشاره به مدت ۱۰ ساعت برای ۷۰ نفر از معلمان در خرداد ماه و دوره ضمن خدمت راهبردها و رویکردهای نوین آموزش و پرورش و توانبخشی دانش آموزان ناشنوا به مدت ۲۴ ساعت برای ۴۵ نفر از معلمان مدارس استثنایی استان در مرداد ماه جاری برگزار شد.
وی برگزاری دورههای آموزشی تربیت و تامین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهرهمندی دانشآموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تامین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان در ادامه با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می توان عوارض کمشنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، اظهار کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای وی یاری رسان باشد.
وی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و همین امر چالش های اجتماعی، روانشناختی و عملکردی و وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، گفت: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمده ای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.
هفته جهانی ناشنوایان دوم تا هشتم مه ماه است و هر کشوری یک روز در این هفته را به عنوان روز ناشنوا معرفی میکند که این روز در سال جاری در کشور ما مصادف با هشتم مهر ماه است.