تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت سیزدهم در واردات خودرو، آزادسازی بخشی از ارزهای بلوکه شده، افزایش صادرات نفت و شروع ساخت مسکن اقدامات خوبی انجام داده و مجموعه این عوامل باعث شد شاهد تعطیلی بازار سوداگری در این حوزه‌ها باشیم.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد اقدامات دولت جهت تعطیلی بازارهای سوداگری، گفت: دولت در موضوع واردات خودرو، آزاد سازی بخشی از ارزهای بلوکه شده، افزایش صادرات نفت و شروع ساخت مسکن اقدامات خوبی انجام داد و مجموعه این عوامل باعث شد تا شاهد تعطیلی بازار سوادگری در این حوزه‌ها باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد تولید و رشد مثبت اقتصادی در تعطیلی بازارهای سوداگرانه و دلالی تاثیر داشته است گفت: دولت با سیاست تثبیت نرخ ارز و سامانه‌های یکپارچه، انتظارات تورمی را کاهش داد و این عامل باعث شد که در حوزه مسکن و خودرو شاهد روند کاهش تورم باشیم و عملا انگیزه سفته بازی در این بخش کاهش پیدا کند.

قادری در مورد سیاست تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی گفت: با تشکیل بازار متشکل ارزی، دست دلالان بازار ارز کوتاه و شفافیت معاملات انجام شد. این بازار برای مبادلات اسکناس ارز در حجم بالا بین صرافی‌ها و بانک‌ها است که همه نیازها با ارز ۳۸۵۰۰ تومانی را پوشش می‌دهد، بنابراین بخشی از تقاضاهای این حوزه از بازار سفته بازی خارج می شود و در کاهش تورم نقش دارد.

وی رشد تولید را از دیگر عوامل تعطیلی بازار سوداگری عنوان کرد و گفت: وقتی ثبات در بازار ایجاد شود نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی می‌رود و فعالان اقتصادی به جای اینکه امکانات و توان را روی بازارهای دلالی و واسطه بازی بگذارند به طرف تولید می‌روند و نرخ رشد که در طول این مدت داشتیم موید این مطلب است.

قادری با زیاد دانستن تعداد سامانه‌های یکپارچه، خواستار حذف و تلفیق برخی از آنها شد و در ادامه گفت: لازمه سرعت، دقت، دفاع از حقوق مردم و شفاف بودن سامانه است و این به آن معنا نیست که هر دستگاهی برای خود سامانه ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات دولت در تعطیلی بازار سوداگری گفت: عملکرد دولت در این حوزه قابل دفاع است و باید در این مسیر سرعت عمل بیشتری به خرج دهد. شورای عالی اداری باید در این حوزه ورود پیدا کند و در مواردی که فرایندها وقت گیر است و تعهدات دستگاهها در زمان مشخص نیست تکلیف کند. در این صورت بهتر می‌توان به اهداف موردنظر در حوزه رشد مثبت اقتصادی و تعطیلی بازراهای سوداگرانه موفق عمل کنیم.