به گزارش ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده روز شنبه درباره جزئیات ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: این برنامه، امروز به مدارس ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه تاکنون برنامههای پرورشی بهصورت منسجم ابلاغ نشده بلکه بهصورت موردی انجام میشد، افزود: در گذشته امکان رصد برنامهها نبود و سنجش اثربخشی از این برنامهها وجود نداشت لذا این برنامه را در نظر گرفتیم.
به گفته وی این برنامه بر اساس چالشهایی مانند حجم بالای دستورالعملها، عدم تدارک فرصت لازم در برنامه درسی برای اجرای برنامه پرورشی، عدم توجه به تربیت تمامساحتی دانشآموزان، غفلت از عاملیت متربیان در طراحی و اجرای برنامهها، تصدیگری مدیران، معاونان و مربیان، عدم امکان نظارت و سنجش اثربخشی کیفیت برنامهها، کمبود منابع مالی، بیاطلاعی دانشآموزان و خانوادهها از کم و کیف برنامهها و جذاب نبودن برنامههای مدارس به مدارس ابلاغ شده است.
باقرزاده گفت: براساس این چالشها، اهداف و اصولی در نظر گرفته شده است. در این بین هدفی مانند زمینهسازی برای مشارکت دادن و نقشآفرینی تمام ارکان تربیتی بهویژه تشکلهای دانشآموزی و ایجاد کارنمای پرورشی و فرهنگی برای دانشآموز و مدرسه مهم است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این برنامه ۵ هدف پایه و ۵ فعالیت محوری در مدرسه دارد. هدف اول، خردورزی با فعالیت محوری گفتوگو و پرسش و پاسخ است که باید برای هر دانشآموز حداقل یک موقعیت گفتوگو ایجاد شود. هدف دوم، ایمان با فعالیت محوری برگزاری نماز جماعت است که باید زمینه اقامه نماز در مدارس فراهم شود. هدف سوم، امید با فعالیت محوری سفرهای تربیتی است و هر دانشآموز باید حداقل 2 روز در اردو شرکت کند. هدف چهارم، هویت با فعالیت محوری تشکلهای دانشآموزی است و هر دانشآموز عضو یک تشکل خواهد بود. هدف پنجم، نشاط با فعالیت محوری مسابقات، جشنوارهها، بازی و مهارتها است که هر دانشآموز باید در یک مسابقه و جشنواره شرکت کند.
وی در ادامه، نکات اجرایی این برنامه را تشریح و اشاره کرد: مسئولیت اجرای برنامه فراگیر پرورشی، مدیر است.
باقرزاده اظهار کرد: در این برنامه، تقسیم کاری برای مدیران در نظر گرفته شده که هر برنامه برای اجرا بر عهده چه تشکلی خواهد بود.