قزوین - ایرنا - استاندار قزوین با بیان اینکه دولت با کنترل نقدینگی به دنبال دیپلماسی با همسایگان و هدفمندی یارانه‌ها در سطح ملی است، گفت: دولت به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ارتقای معیشت مردم در استان‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اعلایی شامگاه شنبه در جمع نشست راویان و پیشکسوتان دفاع مقدس با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد و عدالت محوری، اظهار کرد: در عین حالی که فضای استان برروی منافع مردم و حرکت به سمت سلامت در خدمتگزاری متمرکز شده است، در نظام اداری هرگونه فساد در دستگاه‌های اجرایی و بی عدالتی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: همه تلاش مدیریت استان قزویت این بوده تا فرزندان پرتوان، پرتلاش، با تجربه و متخصص در راس کار باشند و فضا وامدار فرهنگ شهدا و ایثار باشد، نه جریاناتی که خود را حاکم مسلط بر مردم می‌دانند.

پیگیر رفع مشکلات مسکن ایثارگران هستیم

استاندار قزوین با بیان اینکه حل مشکل مسکن ایثارگران و رزمندگان استان با تامین زمین‌های جدید در حال پیگیری و رفع شدن است، افزود: با تامین اراضی جدید در عظیمیه و اسماعیل‌آباد تا ۲ ماه آینده مشکلی برای تحقق این مهم نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قزوین در حوزه ساخت مسکن این استان در کشور پیشرو بوده، تاکید کرد: ساخت ۱۶ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی در دستور کار قرار داشته و قزوین را در رتبه اول و دوم کشور قرار داده است.

اعلایی تصریح کرد: با رفع مشکلات اراضی عظیمیه و اسماعیل آباد قزوین امکان ساخت ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می‌شود که این حجم از مسکن می‌تواند بخش اعظمی از اقتصاد و اشتغال جامعه را ارتقاء بخشد.

استاندار قزوین با بیان اینکه مشکل اراضی باورس نیز در حال پیگیری است، گفت: یکی از مطالبات اصلی اعضای تعاونی ها، رفع مشکلات اراضی باورس بود که بخش اعظم آن بر طرف شده و مابقی اراضی باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته اعلایی، یکی از کارهای دولت سیزدهم در آغاز به کار خود، بررسی شهرک‌ها و تعاونی‌های مشکل دار در استان ها بود که بیشتر موضوعات این حوزه در قزوین شناسایی شده و برای آنها هم برنامه ریزی داریم.

نماینده دولت در استان قزوین به بالا بودن اجاره مسکن در استان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راهکارهای کاهش اجاره مسکن در استان، افزایش ساخت منازل مسکونی جدید است.

اعلایی همچنین به شهر جدید مهرگان اشاره کرد و گفت: مهرگان به عنوان یکی از شهرهای جدید در استان قزوین ثبت شده و همانند شهر پرند یکی از ظرفیت‌های توسعه ای استان خواهد بود.

این مسوول بیان کرد: وضعیت نرخ تورم در استان قزوین بالاتر از میانگین کشور بوده، اما نسبت به سال قبل در حوزه شهری و روستایی بهبود پیدا کرده است.

استاندار قزوین تصریح کرد: برای فرودگاه قزوین نیز مجوزهای لازم گرفته شده است، اما چون برای سرمایه گذاری برروی آن توجیه اقتصادی نداشته، مجوزهایی در اطراف طرح گرفته شده تا برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

ضرورت تقویت استان قزوین در حوزه بهداشت، درمان و راه روستایی

اعلایی در ادامه این نشست به وضعیت راه های روستایی، بهداشت و درمان استان پرداخت و گفت: در حوزه بهداشت و درمان، قزوین رتبه ۲۹ کشور را دارد که این وضعیت به هیچ عنوان در شان شهروندان این منطقه نیست.

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان هنوز آسفالت نشده است، تصریح کرد: این اعداد و ارقام در استان‌های دیگر این چنین نیست و نشان می‌دهد قزوین با وجود نزدیکی به پایتخت از نظر راه روستایی و بهداشت و درمان فقیر است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بیشتر منابعی که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد صرف هزینه و دستمزد کارکنان می‌شود و آن چنان نمی‌توان برروی مباحث زیربنایی تکیه کرد.

نماینده دولت در استان قزوین به تصویب ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس جمهور به قزوین در اردیبهشت ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: بودجه سالانه استان قزوین ۱۰ هزار میلیارد ریال است و تصویب چنین اعتباری که از استان‌هایی مثل خراسان، آذربایحان و اصفهان بیشتر است، می‌تواند شرایط اقتصادی و عمرانی استان را ارتقا بخشد.

ضرورت تحول در ظاهر مبادی ورودی‌های قزوین

اعلایی در ادامه به انجام برخی کارها در حوزه آزادراهی و تامین آب شرب استان قزوین اشاره کرد و ادامه داد: با افتتاح سد نهب و بالاخانلو تمامی شهرها و روستاهای جنوب استان از آب سطحی مشروب خواهد شد و آب‌های زیرزمینی نیز محفوظ می مانند.

استاندار قزوین اضافه کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در برخی نقاط استان به فرونشست اراضی منجر شده و به همین دلیل، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شهرهای ما برای تامین آب شرب از آب‌های سطحی استفاده کنند.

اعلایی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادهای فراوان در استان قزوین، وجود ورودی‌های نامناسب در آزادراه است و از چهار عوارضی موجود در قزوین، به غیر از مسیر گیلان، بقیه شکل و ظاهر چندان مناسبی ندارند.

استاندار قزوین اضافه کرد: ساخت یک تندیس و جایگاه مناسب در ورودی‌های شهر قزوین به عنوان یک برنامه دارای اولویت در دستور کار است.

تکمیل باغ موزه دفاع مقدس نیازمند اعتبارات بیشتر ملی است

نماینده عالی دولت در استان قزوین در ادامه با بیان اینکه در حوزه بنیاد شهید و ایثارگران از استان‌های خوب کشور هستیم و خدمات رسانی در این زمینه روز به روز بهبود پیدا می‌کند، گفت: بخش‌هایی از طرح باغ موزه دفاع مقدس مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما برای تکمیل آن نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

اعلایی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح باغ موزه در نظر گرفتیم، اما هزینه تکمیل آن زیاد است و باید در سفر آینده رییس جمهور به استان، درخواست اعتبارات بیشتری کنیم.

استاندار قزوین یادآور شد: در حوزه راهیان نور، اهتمام زیادی وجود دارد و تاکنون نیز این مساله با کمک تامین بودجه و همکاری سپاه و دستگاه اجرایی انجام شده است.

اعلایی در ادامه با قرائت نامه منشور روحانیت امام راحل اظهار کرد: این نامه ۳۵ سال قبل نوشته شده و همچنان کلماتش پر از معمای عمیق دفاع مقدس است.

وی تاکید کرد: وجود سه هزار شهید و ۳۵ هزار رزمنده برای نقش آفرینی در حفظ نظام جمهوری اسلامی، افتخار بزرگی برای استان قزوین است و از اینکه مطالبات این قشر چیزی جز ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت نیست، باید خداوند را سپاسگزار باشیم.