بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در طرح جهش تولید به دیمکاران این استان برای خرید انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافت.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تسهیلات چهار درصد برای خرید ۱۵۹ دستگاه انواع ماشین آلات کشاورزی در طرح جهش تولید به دیمکاران استان برنامه ریزی شده است و به نوبت به متقاضیان پرداخت می شود.

وی افزود: طرح جهش تولید دیمزارها در سال گذشته آغاز شد که پارسال کشاورزان ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره دریافت کردند و در مجموع ۱۰۷ دستگاه مختلف در بخش دیم خریداری شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سال های گذشته تنها هفت دستگاه در بخش دیم کشاورزی استان وجود داشت که سه دستگاه آن خراب و تنها چهار دستگاه فعال بود.

وی افزود: از مجموع ماشین آلاتی که در سال گذشته خریداری شد ۴۴ دستگاه مربوط به کشت مستقیم است و امسال هم ۶۰ دستگاه کشت مستقیم خریداری شد.

صباغ در ادامه به اهمیت ماشین آلات کشاورزی در بهره وری خاک اشاره کرد و گفت: با استفاده از دستگاه کشت مستقیم تمامی عملیات خاک ‌ورزی و کاشت به صورت هم‌زمان و با یکبار حرکت ماشین ‌آلات کشاورزی در زمین انجام می شود که علاوه بر کاهش هزینه عملیات زراعی، عاملی برای تحقق کشاورزی پایدار، افزایش تولید و درآمد کشاورزان و حفظ خاک زراعی است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه کشت مستقیم از جمله ادوات دقیق در بذرکاری است که در صورت بکارگیری در مزارع دیم، میزان تولید این محصول را در این مزارع نسبت به روش های سنتی دیگر به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اجرای طرح جهش تولید در ۱۴۰ هزار هکتار

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر اجرای طرح جهش تولید نیز تاکید کرد و گفت: امسال برنامه ریزی شده است تا در سطح ۱۴۰ هزار هکتار اراضی دیم این طرح اجرا شود که در این راستا کشاورزان را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

وی یادآور شد: حفظ بقایای گیاهی در مزارع، کشت عمود بر شیب، تبدیل آیش زرد به سبز، کشت مستقیم بدون شخم از جمله مزایای این طرح است و کارشناسان در این خصوص به کشاورزان آموزش های لازم را می دهند.

صباغ تصریح کرد: در طرح جهش تولید دیمزارها به زیر کشت گندم، جو، انواع حبوبات، گیاهان دارویی، دانه های روغنی می رود و بهره برداران از سوی سازمان جهاد کشاورزی این استان خدمات مختلفی نیز دریافت می کنند.

وی گفت: کشاورزان در طرح جهش تولید از نهاده های کشاورزی از جمله سموم، کودهای شیمیایی و بذور با تخفیف هایی استفاده می کنند و همچنین تخفیف های بیمه نیز شامل حال بهره برداران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

کشت پاییزه در سطح اراضی کشاورزی خراسان شمالی با کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیر استان آغاز شده است و کشت غلات نیز از ۱۵ مهر ماه آغاز خواهد شد که هم اینک بهره برداران در حال آماده سازی هستند.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.