تهران - ایرنا - صدراعظم آلمان و سران کشورهای آسیانه میانه در نشست اخیر خود در برلین خواستار ایجاد حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر در افغانستان شدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به نقل از رسانه های آسیای میانه این نشست با حضور اولاف شولتس صدراعظم آلمان و سران کشورهای این منطقه شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان روز جمعه ۳۰ سپتامبر در برلین برگزار شد.

سران این کشورها بر تعهد قوی خود نسبت به تحول افغانستان به عنوان کشوری امن، صلح آمیز، پایدار و آباد که به حقوق بشر و آزادی های اولیه شهروندان این کشور به خصوص زنان، دختران و اقوام احترام می گذارد، تاکید کردند.

مقامات بلندپایه همچنین تلاش های جامعه بین الملل را برای فراهم کردن کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان با نظم و براساس قوانین بین المللی و مقررات و هنجارهای شناخته شده جهانی تصدیق کردند.

تاکید بر بر اهمیت پروژه های گوناگون برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد-اروپا و برگزاری برنامه های آموزشی در منطقه با حمایت مالی موسسات و سازمان های خیریه از دیگر محورهای مهم این بیانیه بود.

آنها همچنین بر اهمیت تشکیل دولتی فراگیر و پارلمانی با حضور فعال همه اقوام و جوامع مذهبی و سیاسی با رعایت احترام و حفظ حقوق اساسی انسان ها و آزادی های اولیه همه شهروندان افغانستان تاکید کردند.

ضرورت احیای وضعیت اقتصادی افغانستان برای دستیابی به صلح پایدار در این کشور از دیگر نکات مهم بیانیه سران آسیای مرکزی و آلمان بود.

به گزارش ایرنا، سران کشورها پس از پایان این دیدار اعلام کردند با ایجاد «مشارکت استراتژیک منطقه ای بین آلمان و آسیای میانه» موافقت کرده و متعهد شدند برای تقویت بیشتر روابط اقتصادی گام بردارند.

آنها همچنین حمایت خود را از ابتکارات توسعه مسیر کریدور میانی که هدف آن اتصال منطقه آسیای میانه با اروپا از طریق قفقاز، دریای سیاه و ترکیه است، اعلام کردند.

مقرر شد دومین نشست صدراعظم آلمان و سران آسیای میانه سال آینده در یکی از کشورهای این منطقه برگزار شود.