بجنورد- ایرنا- معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: سهم تصادفات جاده‌ای در میان حوادث امدادرسانی شده نیروهای هلال احمر استان ۶۴ درصد و دارای بالاترین میزان است.

ابراهیم سارمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیمه نخست امسال امدادگران این جمعیت در ۶۷۸ حادثه حضور یافتند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶۱۰ مورد بود.

وی تصریح کرد: ۴۳۵ مورد از مجموع حوادث مربوط به جاده و این آمار بیانگر سهل انگاری و کم دقتی رانندگان در این مسیرها است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی افزود: امدادگران در نیمه نخست امسال در ۳۰ حادثه کوهستان، هفت حادثه صنعتی و کارگاهی و ۲ حادثه ریزش و آوار حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱.۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳.۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان هم ۶۳۷ کیلومتر است که ۱.۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.

افزایش سه برابری امدادرسانی سیل

سارمی در ادامه افزود: در این مدت؛ امدادرسانی امدادگران این جمعیت در حادثه‌های سیل و آبگرفتگی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود سه برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در این مدت امدادگران استان در ۳۵ حادثه سیل و آبگرفتگی حضور یافتند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۲ مورد بود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی یادآور شد: حادثه های منجر به ماموریت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش مربوط به سیل و آبگرفتگی است.

وی اظهار کرد: حادثه های شهری هم با ۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۸۱ مورد رسیده است.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان شمالی با بحران های طبیعی نظیر زلزله، سیل، توفان، تگرگ، رعد و برق، تغییر شدید درجه حرارت و خشکسالی بیگانه نیستند و سالانه این حوادث را از بیخ گوش می گذرانند و ثبت ۱۹۲ مورد زمین لرزه سال گذشته در استان به خوبی آستانه بحران زا بودن این خطه را نشان می دهد.

بر پایه آمارها؛ خراسان شمالی جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور محسوب می شود و وقوع هر کدام از این حوادث همواره خسارات مالی و جانی فراوانی را به دوش مردم و دولت ها انداخته و علاوه بر داغدار کردن شمار زیادی از خانواده‌ها، زیرساخت‌ها کشور را هم دچار آسیب کرده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.