به گزارش ایرنا، هنر تعزیه خوانی نمایش آیینی و سنتی میراث معنوی اسلام که روایت منظوم ضامن آهو قسمتی از این هنر است که هنرمندان ایرانی در ساختن آن و به نمایش درآوردن کرامات و مهربانی های امام رضا (ع) به شکل اسطوره ای و حماسی همواره پیش قدم بوده اند.
«مجلس آهوخانی» نمایش گونه ای از داستان کرامت امام رضا (ع) بوده که هنرمندان دوستدار اهل بیت (ع) در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی بخشی از آن را اجرا کردند.
این نمایش درباره سیاهبازی است که در یک مراسم عروسی، بر اثر یک مشاجره قاتل رفیقش میشود و پس از سالها با رضایت خانواده مقتول آزاد شده و حالا نیت کرده تا در تعزیه ضامن آهو شرکت کند.
سعید نجفیان کارشناس مرکز هنرهای نمایشی کشور گفت: نمایش های ایرانی قابلیت های بسیاری داشته که می تواند داستان های اخلاقی، اسلامی و مذهبی و اجتماعی را به تماشاگر نشان دهد.
وی افزود: مجلس آهوخانی با یک ترکیب و تلفیق زیبا تعزیه با جامعه مدرن را همراه داشت و هرگونه نمایشی «سیاه بازی» و تعزیه برای فرهنگ، مردم و مخاطب جذاب و پاسخگوست.
امیرحسین فارسی شبیهخوان نقش امام رضا(ع) در گفت و گو با ایرنا گفت: تمام شهرها و روستاهای کشور به امام رضا (ع) عشق می ورزند و بی شک نقش ایشان در هرجای ایران پررنگ است و در نمایش های آیینی و سنتی از جمله تعزیه به بخشی از کرامت و مهربانی های ایشان اشاره می شود.
وی افزود: به نظر بنده تئاتر و نمایشی که با نام امام رضا (ع) باشد بسیار بسیار پر برکت و عالی خواهد بود.
وی اظهار داشت: نام امام رضا (ع) واقعا زبانزد کل مردم ایران و جهان است و امیدواریم که مورد نظر لطفشان باشیم و همیشه زیر سایه لطف و کرامتشان کنار مردم ایران باشد.
فهیمه علی آبادی کارگردان این اثر نمایشی در گفت و گو با ایرنا گفت: تعزیه امام رضا (ع) یک غمی همراه داشته و برای همراه کردن تماشاگران با این نمایش ابتدا سعی شد لبخندی روی لبانشان بنشانیم و سپس به سمت آن هدف مشخص شده برویم.
وی خاطرنشان کرد: توجه به آموزش اینگونه از نمایش ها در دانشگاه ها و حتی هنرستان ها و برگزاری سالانه جشنواره آیینی سنتی؛سالن های تخصصی تر با امکانت بیشتر و حمایت بیشتر از اجرای عموم نمایش های سنتی می تواند کمکی برای حفاظت از این نمایش ها باشد.
وی افزود: این سبک نمایش میراث های ناملموسی هستند که قرن ها سینه به سینه و نسل به نسل چرخیده تا به ما برسد و اگر حفظشان نکنیم در انبوه سرگرمی های عصر معاصر به تدریج از بین می رود و از آنجایی که این آیین ها و نمایش ها برگرفته از فرهنگ و هنر این سرزمین بوده احیا و بازنمایی آن چه در داخل و خارج کشور بازتاب دهنده اصالت و قدمت تمدن این سرزمین است.
وی خاطر نشان کرد: اینگونه نمایش ها در طول تاریخ در عین حفظ ساختار کلی به فراخور زمان دستخوش بروز رسانی و تغییر شدند که در عصر حاضر نیز اینگونه نمایش ها ضمن دارا بودن ساختار خاطره انگیز و نوستالژیک میتواند از محتوای بروز بهره ی کافی را ببرند.
علی آبادی خاطرنشان کرد: عدم هماهنگ شدن هنرمندان و آثار اجرا شده با نیازها و سلیقه بروز سبب کم شدن استقبال از اینگونه نمایش ها شده است و به طبع آن هنرمندان احساس می کنند که استقبال از این آثار کم است و کمتر به سراغ آن می روند در حالی اگر با توجه به سلیقه ی مخاطب امروزی پیش برویم شاهد استقبال بی نظیر خواهیم بود.
این کارگردان جوان گفت: حتی اگر لحظه ای در این نمایش تماشاگر به یاد امام رضا (ع) بوده باشد برایم کفایت می کند.
مهدی ملکی نویسنده «مجلس آهوخانی» هم گفت: افرادی که در گذشته نمایش های شادی آور اجرا می کردند در ماه های محرم و صفر تعزیه و شبیخوانی را انجام می دادند و توانایی این مهم را داشتند.
وی افزود: ضمانت آهو علاوه بر نمایش های سیاه بازی به تعزیه هم مرتبط می گردد و جذابیت زیادی برای تماشاگران تئاتر دارد.
جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایهگذاری شد. رویدادی که در گامهای نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیینها و سنن نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیتهای نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی بهسزا داشته باشد.
این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایشهای آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایشهای سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زندهنام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایشهای آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیینهای نمایشی کشورمان بر دارد.
بیستویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنهای» (ویژه-آزاد) و «بینالملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیهخوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کارآواها» و «معرکهها، آیینها و بازیهای نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامهنویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.