ساری - ایرنا - مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب باشکوفایی ظرفیت‌ها و تجارت یک میلیارد دلاری کالا از بنادر استان، این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر نقاط کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستیابی به اقتصاد مقاومتی با مشخصات درون زا و برون نگر بودن نیازمند شناسایی بازارهای هدف در سراسر جهان و گسترش صادرات به منظور تحقق افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین مشخصه های اقتصاد مقاومتی تاکید کردند که این اقتصاد درون زا است. یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد. رشد این نهال به امکانات کشور متکی است. اما اقتصاد مقاومتی درون گرا نیست. یعنی اقتصاد کشور، ‌ محدود و محصور داخل کشور نمی‌شود. این اقتصاد با اقتصاد جهانی تعامل دارد و با قدرت با آن‌ها روبرو می‌شود، پس اقتصاد مقاومتی درون‌زاست ولی درون گرا نیست.
بسترسازی توسعه پایدار با رفع موانع صادرات به عنوان موتور متحرک چرخه اقتصاد می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه هر چه بیشتر نقش آفرینی داشته باشد.
یکی از ارکان مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه‌ای به آن شده، صادرات بوده و اقتصاد وقتی رونق می‌گیرد که تولید بر صادرات متکی باشد، از طرف دیگر تأکید بر برون‌گرایی همراه با درون‌زایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.

از سوی دیگر مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

ظرفیتی اقتصادی که مورد حمایت معاون وقت اقتصادی رییس جمهور واقع شده و محسن رضایی در ششم آذرماه سال گذشته در بازدید میدانی از بندر امیرآباد تاکید کرد که باتوجه به تقویت روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان و روسیه افق های تجاری جدید پیش بینی شده این بندر در تحقق برنامه های اقتصادی دولت جایگاه ویژه ای دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

کارشناسان مصداق چنین توجهی را در سفر روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود به روسیه می دانند و معتقدند عمده‌ترین هدف سفر آیت الله رییسی به روسیه رایزنی و تبادل نظر برای تامین منافع ملی در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و همچنین احیای ظرفیت‌های معطل مانده در مناسبات و روابط خارجی بوده که یکی از دستاوردهای این سفر مهم، توافق در ارتباط با پروژه‌های مهمی مانند راه آهن اینچه برون- گرمسار برای خط آهن شرقی کشور، بندر امیرآباد و انزلی بوده است.

کارشناسان می‌گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می‌شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.

در این پیوند سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران گفت: تجارت خارجی گمرکات این استان در نیمه نخست سال جاری با ۶۹ درصد افزایش به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

امیر جمشیدی روز چهارشنبه با ارسال گزارشی از عملکرد این نهاد به رسانه های گروهی استان مازندران گفت: وزن تجارت خارجی گمرکات استان در این مدت ۲ میلیون و ۹۱۹ هزار تن بود که در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به درآمد حاصل از تجارت خارجی گمرکات مازندران، افزود: درآمد گمرکات استان با افزایش ۱۰۵ درصدی با احتساب ضمانت نامه بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال بوده است.

جمشیدی با اشاره به میزان صادرات قطعی، گفت: در مدت یاد شده بیش از ۷۴۳ هزار تن انواع کالاهای غیر نفتی به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۱۱۵ دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳۵ و از لحاظ ارزشی ۵ درصد درصد افزایش داشته است.
وی افزود: میزان واردات گمرکات مازندران در نیمسال اول امسال به ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار رسید که از افزایش ۱۰۱ درصدی در وزن و ۸۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده‌های لبنی با ۶۲ میلیون دلار، سیمان با ۲۰ میلیون دلار مواد پلاستیکی با ۱۷ میلیون دلار بوده است، گفت: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت ۲۰۲ دلار بوده که نسبت به میانگین ارزش کالای صادراتی در مدت مشابه قبل (۲۵۹) دلار کاهش داشته است.

وی افزود: سه قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت به چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی با ۴۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۴۱۳ میلیون دلار و جو دامی با ۲۱۵ میلیون دلار اختصاص داشت.
جمشیدی گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۵۵۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۶۱۰ دلار در ۶ ماهه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.
وی همچنین مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ترتیب عراق با ۷۷ میلیون دلار، روسیه با ۲۸ میلیون دلار، ترکمنستان با ۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۷ میلیون دلار و پاکستان با ۶ میلیون دلار اعلام کرد.
سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران همچنین پنج کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی را به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۴۳۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۴ میلیون دلار، روسیه با ۱۵۸ میلیون دلار، انگلستان با ۶۰ میلیون دلار و عمان با ۴۷ میلیون دلار اعلام کرد.
وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی در نیمسال اول امسال، گفت: در این مدت ۲ میلیون تن انواع کالاهای اساسی به ارزش یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار وارد کشور شد که با اختصاص ۹۴ درصد از وزن و ۹۰ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱۸ درصدی در وزن و ۱۰۳ درصد افزایش در ارزش داشته است.
جمشیدی در ارتباط با اقلام عمده کالاهای اساسی بیان کرد: ذرت دامی، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی، گندم دامی، جودامی و خوراک آماده دام اقلام عمده کالاهای اساسی وارداتی به گمرکات مازندران بودند.