رشت- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: سال گذشته ۸۲ برگ جریمه برای کارفرمایانی که در کارگاه‌های خود از کارگران غیرمجاز اتباع خارجی استفاده کردند صادر شد و متخلفان ۱۳ میلیارد ریال جریمه شدند که بخشی از آن وصول شده و بخشی دیگر در مسیر وصول قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سیاوش آقاجانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: سال گذشته ۴۲۲ مورد بازررسی از کارگاه‌های استان برای اتباع انجام و ۲۸۲ کارگر غیر مجاز شناسایی شدند که برای ۸۲ مورد از کارگاه‌های متخلف نیز برگ جریمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه کارفرمایان متخلف ۱۳ میلیارد ریال جریمه شدند افزود: بخشی از این مبلغ وصول شده و بخش دیگری در مسیر وصول قرار دارد اما کارفرمایانی که برگ جریمه خود را پرداخت نکرده اند و یا تکرار تخلف داشتند نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.

آقاجانی درخصوص بکارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز با توجه به شرایطی که در کشور و استان به لحاظ افزایش بکارگیری اتباع بیگانه و جامعه کارفرمایی استان مطرح شده است گفت: باید اعلام کنیم گیلان استان ممنوعه به لحاظ بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز است؛ بکارگیری اتباع بیگانه شرایط سخت‌تری دارد و صدور پروانه کار برای آنان به لحاظ امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بر حفظ اشتغال نیروی داخلی تاکید کرد و افزود: در خصوص بکارگیری اتباع بیگانه نگاه ما و قانون بویژه در استان‌های ممنوعه، عدم بکارگیری اتباع است؛ اگر اتباع برای صرفه جویی در پرداخت مزد بکار گمارده می شوند به کارفرمایان توصیه می کنیم به منظور حفظ و جذب نیروی داخلی حتما مزدی متناسب با سختی و شرایط کار مصوب "شورای عالی مزد" در نظر گیرند؛ کارگاه و کارفرمایی که در مشاغل خاص و در اوقات و شرایط سخت، کارگری را به کار می گیرند باید مزد بیشتری پرداخت کند تا کارگر داخلی خود را جذب و حفظ کنند.

وی اضافه کرد: بیشتر کارفرمایانی که به دنبال بکارگیری از کارگر اتباع بیگانه هستند(بصورت مجاز و غیرمجاز) بدنبال صرفه جویی در مزد هستند به این جهت که مزد کارگران اتباع کمتر از اتباع داخلی است؛ درخواست کارفرمایان از تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور مجوز بکارگیری اتباع و یا اغماض در مورد بکارگیری از تبعه خارجی غیر مجاز است که این نگاه کاملا غلط است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تاکید کرد: اگر برای تقاضای بکارگیری اتباع خارجی کارگر داخلی وجود داشته باشد مانند کارگر ساختمانی و یا مرغداری ها که با تعداد بسیاری از کارگران در این بخش مواجه هستیم موافقت لازم انجام نمی‌شود اما اگر کار خاصی باشد که کارگر داخلی راغب به انجام آن نباشد در کمیته مورد بررسی قرار گرفته و در مورد صدور پروانه کار تصمیم گیری می شود.

آقاجانی اظهار کرد: در مورد برخی مشاغل خاص مانند نصب تجهیزات و یا توسعه و تعمیر خط تولید پیشرفته که نیاز آموزش صنایع جدید کارگاهی توسط یک نیروی اتباع خارجی دارد پس از بررسی صلاحیت فردی برای تبعه مورد نظر پروانه کارصادر می شود؛ ما نگاه بخشی نگر نداریم اما در کنار حفظ اشتغال نیروی کار داخلی و تجهیز امکانات داخلی و با در نظر گرفتن ممنوعه بودن گیلان به لحاظ بکارگیری اتباع خارجی، ظرفیت‌های نیروی کار در استان در کارگروه فنی اتباع خارجی و سایر مراجع در این مورد تصمیم گیری می شود و در مواردی که نیروی کار داخلی قادر به انجام آن است موافقتی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد مشاغل فنی و تخصصی هم مجوزهای کار صادر شده ابدی نیستند؛ یکی از شرایط جایگزینی و آماده سازی نیروی کار داخلی است؛ کارفرمایان در نظر داشته باشند پنج تا هفت درصد هزینه تولید صرف دستمزد کارگر می شود که چندان هم زیاد نیست و در صورت افزایش ناچیز حداقل دستمزد نسبت به قیمت محصول در بازار، عدد قابل توجهی نخواهد بود؛ کارفرمایی که در نظر دارد حداقل دستمزد و یا کمتر از آن را پرداخت کند دچار مشکلاتی خواهد شد که موجب می شود نتواند با تمام ظرفیت کار کند؛ با بکارگیری کارگران اتباع خارجی غیر مجاز نیز با تبعات بعدی مواجه خواهند شد که قطعا صرفه جویی ناچیزی که از پرداخت دستمزد اندک حاصل شده با جرایم سنگین از بین خواهد رفت.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به کارفرمایان استان توصیه کرد: به جای بکارگیری از اتباع خارجی از نیروی کار داخلی استفاده کنند و مزد را با شرایط کار آنان در نظر بگیرند و حداقل‌های قانونی را رعایت کنند و در صورت امکان مزد بیشتری بپردازند یا از عوامل انگیزشی مانند پاداش افزایش تولید و طرح طبقه بندی برای کارگران داخلی استفاده کنند.

آقاجانی تاکید کرد: مزد باید متناسب با شرایط کار در نظر گرفته شود، اگر درخواستی به ما واصل شود در مورد بکارگیری اتباع غیر مجاز بررسی خواهیم کرد وضعیت پرداخت مزد در کارگاه مورد نظر قانونی است یا خیر و آیا نیروی کار داخلی مشابه برای آن کار وجود دارد؟ پس از این موارد صلاحیت ها را بررسی می کنیم؛ نگاه ما حمایت از نیروی کار داخلی است در عین حال که تلاش داریم تولید در استان مخصوصا در بخش های استراتژیک بر زمین نماند.

بیشتر بخوانید:

۵۰ درصد حوادث کارگری گیلان مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است