تهران- ایرنا- رئیس جمهور بلغارستان جمعه شب در سخنانی گفت که ارسال سلاح به اوکراین منجر به حل بحران این کشور نمی‌شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رومن رادف رئیس جمهور بلغارستان در جریان نشست غیررسمی سران ۱۳ کشور اتحادیه اروپا در شهر پورتو پرتغال اعلام کرد که اروپا دیگر توان تحمل فشار ادامه جنگ در اوکراین را ندارد.

رئیس جمهور بلغارستان افزود: ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین منجر به راه حلی برای پایان درگیری نخواهد شد.

وی اضافه کرد: اروپا نمی‌تواند اجازه دهد که این جنگ ادامه یابد و باید رویکردی را جستجو کرد که هدف اصلی آن بازگرداندن صلح در اوکراین باشد، به همین دلیل است که اراده سیاسی قوی، دیپلماسی و مذاکرات فعال برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار بر مبنای اصول شناخته شده سازمان ملل متحد ضروری است.

رادف با تاکید مجدد براینکه ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین به راه حلی برای پایان درگیری منجر نمی‌شود، تصریح کرد که باید تعادل منطقی بین اقدامات نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک برقرار شود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.