کرج - ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز از اختصاص ۳۰ هزار مترمربع زمین برای جانمایی و ایجاد نیروگاه های ترکیبی در شهرک های صنعتی استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، "حمیدرضا عقاب نشین " روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح های نیروگاهی ترکیبی  البرز افزود: اراضی اختصاص یافته با مشخصات فنی و دسترسی مناسب به پست و سرخط های فشار متوسط برای ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک جانمایی شده و به متقاضیان واجد شرایط، واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز ادامه داد: توسعه نیروگاه های ترکیبی ( CHP) در اولویت کاری شرکت شهرک های صنعتی استان البرز قرار گرفته است .

این مسوول اظهار کرد: در شهرک های صنعتی دولتی استان البرز در قالب مشوق و حمایت از سرمایه گذاران نیروگاه های ترکیبی ( CHP) به ازای هر مگاوات تولید برق، یکصد مترمربع تا ۲هزار متر مربع زمین صنعتی به شرط بهره برداری ظرف مدت ۱۸ ماه به صورت رایگان اختصاص

می یابد.

وی گفت: واحدهای صنعتی که زمین و پروانه ساخت دریافت نموده و اقدام به ساخت و ساز کنند از وزارت نیرو مجوز احداث نیروگاه های ترکیبی دریافت خواهند کرد.

عقاب نشین با اشاره به تفاهمنامه بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه، دوره‌های آموزشی مختلفی در شهرک‌های صنعتی کشور ازجمله البرز برگزار شده است .

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز ادامه داد:در این دوره های آموزشی تعرفه‌ها و ظرفیت‌های قانونی استفاده از انرژی‌های خورشیدی برای صاحبان صنایع تشریح شده است.

وی افزود: مطابق با ماده ۱۶ «قانون جهش تولید دانش بنیان» منابع خوبی برای تسهیلات به واحدهای صنعتی جهت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است و به عبارتی قانونگذار از یک سو واحدهای صنعتی را تشویق به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کرده و از سوی دیگر تسهیلات لازم را برای احداث این نیروگاه ها فراهم کرده است .

عقاب نشین اضافه کرد: همچنین مطابق با این قانون نیمی از منابع حاصله برای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از صنایع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز گفت: اکنون در شهرک صنعتی اشتهارد ، ۲ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اسمی ۲۵ و ۶ مگاوات فعال است،همچنین احداث یک نیروگاه جدید با ظرفیت ۱۲ مگاوات از سوی بخش خصوصی در حال پیگیری است.

در نیروگاه  ترکیبی CHP با استفاده از گاز طبیعی، برق و حرارت، انرژی  تولید می شود که  این شیوه تولید برق توسط نیروگاه‌های ترکیبی برق و حرارت (Combined Heat and Power) یا CHP نام دارد .

تولید همزمان برق و حرارت، امکان بهره‌وری‌ بهتر از سوخت‌های فسیلی را برای تأمین انرژی با ذخیره‌ حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد انرژی مهیا می‌کند.

این نیروگاه‌ها هم از نظر کاهش هزینه و هم برای کاهش اثرات زیست‌محیطی عملکرد مناسبی دارند. نیروگاه CHP از نظر کارکرد و عملکرد تفاوت بسیار زیادی با نیروگاه خورشیدی دارند.

استان البرز دارای ۱۳ شهرک صنعتی دولتی و خصوصی و در مجموع سه هزارو۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است.