تهران- ایرنا- تارنمای فایننشال تایمز با اشاره به اختلافات درون حزبی در میان جمهوریخواهان، این حزب را سرکش و غیرقابل کنترل توصیف کرد و نوشت: این حزب به دنبال ایجاد آشوب و هرج و مرج است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «فایننشال تایمز» درباره برکناری کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی هم حزبی های جمهوریخواهش، نوشت: فرقی نمی کند چه کسی ریاست جدید این مجلس را برعهده بگیرد. هرکسی که باشد، باید خود را برای اتهاماتی مانند خیانت از سوی هم حزبی های جمهوریخواهش و خرسندی طرف مخالف (حزب دموکرات) از شکست خود آماده کند.

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا حتی اگر بتواند این مسائل را هضم کند، مانند مک کارتی با بختی شکننده این مسئولیت خود را آغاز خواهد کرد. مک کارتی با کوتاه ترین دوره ریاست این مجلس، توسط هم حزبی های جمهوریخواهش سرنگون شد. خیانت او این بود که با دموکرات ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت توافق کرد.

فایننشال تایمز نوشت: مانند ژاکوبن های فرانسه (برجسته‌ترین باشگاه‌های سیاسی در انقلاب فرانسه)، انقلاب محافظه کاران آمریکا نیز همچنان فرزندانش را می بلعد. یک مورد استثنا در این زمینه دونالد ترامپ است. در حالی که مک کارتی در واشنگتن از پست خود عزل شد، ترامپ در نیویورک با اتهامات کلاهبرداری در یک دعوی مدنی مواجه است و در صورتی که مجرم شناخته شود، به طور قطع با جریمه هنگفت و ممنوعیت تجارت در زادگاهش مواجه خواهد شد.

ترامپ به جای جلب نظر دادگاه، قاضی را متهم کرد که ابزار فاسد در دولت پنهان است. او حتی پس از این که قاضی دستور سکوت صادر کرد، در رسانه های اجتماعی به انتقاد از روند دادرسی ادامه داد. این در حالی است که ترامپ درگیر چهار پرونده جنایی در سراسر کشور است.

در حالی که ترامپ به قوه قضاییه آمریکا حمله می کرد، هم حزبی هایش در واشنگتن مجلس قانونگذاری را به مکانی غیرقابل کنترل تبدیل می کردند. قوه قضاییه و مجلس دو نهاد از سه قوه دولت آمریکا را تشکیل می دهند. ترامپ امیدوار است سال آینده کنترل قوه مجریه را برعهده بگیرد.

فایننشال تایمز نوشت: سوال اینجاست این که جنبش پوپولیستی تا کی ادامه خواهد یافت. ناظران سیاسی در آمریکا سالها گفته اند که تب «جمهوریخواهان» در حال فروکش کردن است؛ این پیش بینی بود که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۲ درباره جمهوریخواهان «تی پارتی» مطرح کرد. سه سال بعد از این پیش بینی، ترامپ از پله برقی طلایی برج خود پایین آمد تا سفر ماجراجویانه اش به کاخ سفید را آغاز کند.

بعد از دوران پرنشیب و فراز ریاست جمهوری اش، برخی پیش بینی کردند که به دنبال حمله به کنگره در ۶ ژانویه (17 دی) ۲۰۲۱ این تب فروخواهد نشست؛ این پیش بینی نیز زودهنگام بود.
کسانی که اکنون می گویند فقط زندانی شدن ترامپ می تواند حزب جمهوری خواه را به نظم عادی بازگرداند، ممکن است به همان اندازه در این تفکر واهی مقصر باشند. راهبرد ترامپ برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مبتنی بر قربانی شدن او در سیستم قضایی آمریکا است. تقریبا روزی نیست که او یک قاضی یا کل قوه قضاییه آمریکا را به گرایش جناحی، فاسد یا نژادپرست بودن متهم نکند.

این رسانه درباره نامزدهای احتمالی جانشین مک کارتی نوشت: مشکلی که استیو اسکالیس نماینده محافظه کار جمهوریخواه و جیم جوردن یک ترامپی فوق وفادار با آن مواجه هستند، این است که آنها چیزی برای ارائه به همقطاران خود ندارند تا وفاداری بیشتر آنها را جلب کنند.
مک کارتی بعد از ۱۶ دور رای گیری انتخاب شد. وی در هردوره وعده هایی را می داد که قدرت کمی در عملی کردن آنها داشت. وی حتی با مقرراتی تحت عنوان پیشنهاد تخلیه موافقت کرد که به یک جمهوریخواهان اجازه رای گیری درباره ریاست او را می داد. این یک امتیاز ناامیدکننده توسط یک نامزد ضعیف بود که سبب دوره کوتاه تصدی او در ریاست این مجلس شد.

این روزنامه نوشت: سرنوشت رئیس بعدی مجلس نمایندگان آمریکا نمی تواند متفاوت از مک کارتی باشد. برخی ممکن است بیان کنند که اسکالیس و جوردن نسبت به مک کارتی محافظه کارتر هستند. جوردن رئیس سابق فراکسیون آزادی راست گراترین گروه در این حزب است. با این حال همه این ها بستگی به این دارد که از نظرمحافظه کاران اینها چه مفهومی دارد. حتی اگر رئیس آینده مجلس نمایندگان آمریکا یک شورشی سابق مانند جوردن باشد، معلوم نیست که چه سیاست هایی را باید اتخاذ کند تا بتواند کنترل اوضاع را در اختیار بگیرد. بعید به نظر می رسد که هر گونه تعهدی مت گیتس قانونگذار فلوریدا را که طرح برکناری مک کارتی را کلید زد، راضی کند.

این رسانه انگلیسی خواسته های محافظه کاران تندرو در حزب جمهوریخواه را در مقایسه با حمایت محافظه کاران سنتی از کاهش مالیات و هزینه های عمومی، تشدید تدابیر کنترل مرزی و مسائل دفاعی، عجیب توصیف کرد و خاطرنشان کرد گاتس و همکارانش می خواهند بودجه پلیس فدرال را کاهش دهند، درباره «خانواده مجرم بایدن» تحقیقات کنند و به حمایت آمریکایی از اوکراین پایان دهند.

ویلیام گالستون کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، در این زمینه گفت: هدف آن‌ها خود هرج‌ومرج است – سقوط سیستم. آنها اصلاح طلب نیستند.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود آورده است: مک کارتی برای جلوگیری از تعطیلی دولت درباره تمدید بودجه ۴۵ روزه مذاکره کرد. رئیس آینده مجلس نمایندگان آمریکا یا باید با توافق با دولت برای ادامه فعالیت آن از تندروهای جمهوریخواه عبور کند یا به تعطیلی واشنگتن رای دهد و امید جمهوریخواهان به حفظ مجلس در انتخابات آینده را بر باد دهد. هر دو گزینه، خطر خودکشی سیاسی را در بر دارد.

در نهایت ترامپ عامل رسوایی و هرج و مرج در آمریکا است. وی که در ماه مه از مجلس نمایندگان خواست با افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا موافقت نکند، اکنون به دنبال تعطیلی دولت است. به غیر از جنگ با دستگاه قضایی، وضعیت ذهنی ترامپ دمدمی و منحصر بفرد است. تا زمانی که او هنوز حضور دارد، به دیگران این امکان را نمی دهد که جنبش محافظه کار را رهبری کنند.

رئیس بعدی جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا مجبور است با رهبرانی همچون گیتس مذاکره کند؛ نمایشی که کمک چندانی به اعتبار لکه دار شده دموکراسی در آمریکا نخواهد کرد. یکی از محققان گلوبال تایمز چین، ارگان حزب کمونیست این کشور، این هفته گفت که سیاست آمریکا «مانند مجموعه ای از شیاطین است که در عیاشی آشوبگرانه در حال رقصیدن هستند».

این تصوری وحشتناک از نمایش جمهوریخواهان در آینده را نشان می دهد و همچنین می تواند به طور منصفانه ای اوضاع را آنچنان که ترامپ ترجیح می دهند، توصیف می کند.