تهران- ایرنا- رییس انجمن آموزش عالی ایران با بیان برخی اشکالات در نظام پذیرش دانشگاه‌ها گفت: با ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که رییس جمهور در روز دهم مهر ماده واحد تشکیل آن را ابلاغ کرد، پذیرش دانشجو متوازن شده و با مافیای کنکور مقابله خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در نامه ای ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» را که بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهور تشکیل خواهد شد.

متن کامل ابلاغیه را اینجا بخوانید.

مافیای کنکور و ابهاماتی در روند پذیرش دانشجو

ابراهیم صالحی عمران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با تاکید بر ضرورت انتشار اسناد پشتیبان و تحقیقات انجام شده در مورد این مصوبه اظهار داشت: تصور کلان این است که اشکالاتی در روند سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که بخشی از آن به سازمان سنجش آموزش کشور و بخشی به نهادهای دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش مربوط است.

استاد تمام گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران با اشاره به وجود مافیای کنکور و ابهامات در مورد روند پذیرش دانشجو افزود: امروز توزیع متوازن در سطح کشور در روند پذیرش دانشجو نداریم و پذیرش در رشته‌های مختلف به شکل متناسب صورت نمی‌گیرد، باید دید آیا با این مصوبه و تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور این امر رخ خواهد داد یا خیر. البته همه اشکالات هم به سازمان سنجش مربوط نیست.

وی ادامه داد: روند پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول دنیا به شکل پذیرش یکپارچه و واحد مانند ایران نیست و خود دانشگاه‌ها سازوکار علمی و مشخصی دارند که دانشجو بر اساس آن پذیرش می‌شود و نظام‌های آموزشی فقط گواهینامه می‌دهند و سطح دانش‌آموز را در دبیرستان می‌سنجند.

کارشناس رشته برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور حلقه ارتباطی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ آزاد، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است که باید دید با حذف این حلقه ارتباطی فعالیت این نهادها چطور خواهد بود. البته موضوع نظارت مجلس شورای اسلامی بر نهادی مانند سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کشور نیز مطرح است.

این موارد و شیوه تعامل وزارت‌خانه‌های مربوط با این سازمان باید در اساسنامه در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: البته ممکن است با تشکیل این سازمان و تضمین نظارت، ارزیابی و کیفیت اعتبارسنجی‌ها با امکان تفویض اختیارات بیشتر، بخشی از چالش‌های سازمان سنجش حل شود و بتواند از نفوذ مافیای کنکور جلوگیری کند.