به گزارش خبرنگار ایرنا، موتورسواری و اتومبیلرانی از ورزش های پرهیجان، نشاط آور و پرطرفدار جامعه به خصوص در میان قشر جوان است که مسابقات آن نیز معمولا با حضور شرکت کنندگان و تماشاگران زیادی برگزار می شود.
در این ورزش که انواع مختلفی بر اساس مهارت ورزشکاران دارد، مسابقه دهندگان در مسیری از قبل تعیین شده با سرعت های بالا به تمرین و رقابت میپردازند.
مسابقات پیست، رالی، سرعت در جاده، موتور کراس آزاد، موتورسیکلت تریال، موتور بال و صعود از تپه از جمله انواع مختلف ورزش موتور سواری است که به ۲ بخش جاده ای و فراجاده ای و داخل پیست و خارج از پیست تقسیم می شود.
مسابقات اتومبیلرانی نیز با استفاده از خودروهای خاص و در سبک های مختلف برگزار میشود.
برای اطلاع از وضعیت ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در استان زنجان خبرنگار ایرنا با سعید حسنی مقدم رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان گفت و گو کرده است.
ایرنا: ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی شامل چه زیرمجموعه هایی است؟
حسنی مقدم: رشته موتورسواری و اتومبیلرانی از چندین کمیته تشکیل شده است که کمیته های تخصصی متفاوتی دارد و در ایران کمیته اندرو، کراس و ریس بیشتر فعال است.
مسابقات موتور سواری کراس که پرشی است، بیشترین تماشاچی را به خود اختصاص می دهد.اندرو، موتورسواری با مانع است که موانع مصنوعی، طبیعی یا ترکیبی را شامل می شود، بخش طبیعی شامل اندرو یا کوهستان، مصنوعی ها سوپراندرو و ترکیبی ها نیز هارد اندرو نام دارد.
کراس نیز موتورهای پرشی از تپه ها را شامل میشود که بیشتر از دیگر انواع، تماشاگران را به خود جلب می کند.
کمیته ریس نیز شامل موتورسیکلت های سنگین هزار، هزار و ۳۰۰ و ۸۰۰ سی سی است که سرعت بیشتری دارند.
اتومبیلرانی نیز اسلالوم و شامل خودروهای تقویت شده است که سرعت آنها زیاد شده و اغلب خودروهای پژو در این بخش تقویت و برای مسابقات از آنها استفاده می شود.
نوع دیگر مسابقات اتومبیلرانی شامل آفرود است که اکثرا کوهستان و موانع را شامل می شود و در این بخش خودروهای شاسی بلند و تقویت شده رقابت می کنند و نوع دیگر آن شامل خودروهای کلاسیک بوده که ویترینی و مربوط به زمان قدیم و عتیقه هستند.
ایرنا: وضعیت ورزشکاران این رشته در استان زنجان چگونه است؟
حسنی مقدم: هیات ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی در زنجان ۶ کمیته فعال دارد.
هم اکنون ۷۰۰ نفر موتورسوار و اتومبیلران تقریبا به صورت حرفه ای در این رشته به طور مداوم تمرین و در مسابقات شرکت می کنند.
ورزشکاران زنجانی این رشته در کشور حرفی برای گفتن دارند به طوریکه ۲ نفر از قهرمانان آفرود کشور زنجانی و در مسابقات بین المللی مقام آور هستند که در کشور بی سابقه است.
ایرنا: فعالیت این رشته ورزشی در استان زنجان از چه سالی آغاز شد؟
حسنی مقدم: آغاز فعالیت این رشته در زنجان به سال ۱۳۵۸ بر می گردد اما فعالیت حرفه ای موتورسواری و اتومبیلرانی در این استان از سال ۱۳۷۸ بوده است و هم اکنون نیز در این رشته رو به جلو هستیم و در مسابقات مختلف ورزشکاران زنجانی جزو نفرات برتر بوده اند که امید به قهرمانی نیز داریم.
ایرنا: زیرساختهای این رشته ورزشی در زنجان چگونه است؟
حسنی مقدم: شهرداری زنجان در سال ۱۳۹۸ محلی را به طور موقت برای پیست موتورسواری به اداره کل ورزش و جوانان و از این طریق به هیات ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی زنجان واگذار کرد که هزینه هایی برای آماده سازی آن انجام شد.
سال ۱۴۰۰ این پیست را به دلیل پرداخت نکردن هزینه های آن از هیات تحویل گرفتند و فنس های آن را پیمانکار جمع آوری کرد.
پیگیری هایی را برای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان در محل پیست فعلی مستاجر و اختیار آن دست صاحبخانه است.واگذاری مجدد پیست به هیات از سال ۱۴۰۱ از شورای شهر و شهرداری آغاز کردیم که نتیجه ای حاصل نشد.
این در حالی است که طبق مستندات، زنجان تنها استان در کشور است که پیست دایمی ندارد.
در تمام استانها، شورای شهر پای کار می آید، در زنجان نیز اداره کل ورزش و جوانان چندین جلسه با این شورا برگزار کرد ولی نتیجه ای نگرفتیم تا اینکه استاندار زنجان دستور داد که فعلا این پیست به طور موقت در اختیار هیات قرار گیرد که با تحقق آن ۳۵۰ میلیون تومان نیز با کمک دیگر ارگانها برای آماده سازی پیست هزینه شد.
در حالی که شهردار کمکهای زیادی به این هیات کرد ولی سیاست گذار شورای شهر است.
فعلا پیست را تحویل گرفته ایم ولی مانند مستاجری هستیم که اختیار ما در دست صاحبخانه است و هر آن احتمال دادن حکم تخلیه وجود دارد.
ایرنا: این هیات چه رویدادهای را برگزار و یا در آن شرکت کرده و چه میزان از آنها استقبال شده است؟
حسنی مقدم: تاکنون سه مسابقه برگزار کردیم که شامل مسابقات ریس در سلطانیه، موتورکراس در ابهر و اندرو در شهر زنجان است.
موتورسواری و اتومبیلرانی در استان تماشاچی و استقبال کنندگان زیادی دارد به همین جهت از پتانسیل بالایی نیز برای رشد و توسعه هرچه بیشتر برخوردار است و تنها به دلیل برخی کاستی ها هنوز به جایگاه واقعی و مطلوب خود نرسیده است.
پیست موتورسواری زنجان در ابتدای جاده رامین جنب پارک جنگلی خانه بوران واقع شده که دسترسی به آن آسان است و به جهت نزدیکی به شهر در مواقع تمرین و مسابقات استقبال خوبی از آن میشود.
ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان به جایگاه مطلوب و واقعی خود نرسیده است.خانواده ها وقتی اسم موتورسواری و اتومبیلرانی را میشنوند نسبت به خطرات احتمالی آن ابراز نگرانی می کنند درحالی که صدمات در این رشته ورزشی از فوتبال کمتر است چراکه لباس و تجهیزات خاصی دارد.
باید به خانواده ها اطمینان و آگاهی داد که ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی با آنچه در کوچه و بازار می بینند که برخی موتورسواران و رانندگان خودروها حرکات نامتعارفی را انجام می دهند، متفاوت است.
ما در هیچ یک از سه مسابقه ای که برگزار شده است مصدومی نداشتیم.