یزد- ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: ۹ طرح با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال با هدف مرمت و تقویت سیل بندهای استان توسط این شرکت اجرا شد.

"محمد جواد منصوری" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: یکی از این طرح‎ها مربوط به مطالعه بند صادق آباد تفت است که با سه میلیارد و ۳۰۰ ریال انجام شده و امیدواریم با اجرای طرح در حوادث مشابه عملکرد مناسبی را در این منطقه شاهد باشیم.

وی مطالعه مرمت و بهسازی بندهای تغذیه مصنوعی مروست و بندهای موگردی بافق و مطالعه بازنگری بند تغذیه مصنوعی دره گاهان تفت با مجموع اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را یکی دیگر از طرح‌ها ذکر کرد و گفت: مطالعه جهت مرمت و بهسازی سرریز بند تغذیه مصنوعی کرخنگان در بوروئیه هرات که پس از ۱۹ سال در جریان این سیل آبگیری و قسمتی از سرریز آن تخریب شده بود با اعتبار یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال انجام و عملیات مرمت و بهسازی آن با تخصیص اعتبار هفت میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ماده ۱۷ مدیریت بحران انجام شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از اجرای دیوار جناح راست تثبیت بالادست بند رحیم آباد ابرکوه در قالب چند طرح با اعتبارات ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: مرمت بند تغذیه مصنوعی رحیم آباد ابرکوه نیز با توجه به نشتی در برخی قسمت‌ها در قالب ۲ فاز اجرایی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست ۳۸ میلیارد و ۹۱۵ میلیون ریال از محل طرح تامین آب کشاورزی اضطراری و طرح مطالعه و اجرای طرحهای تعادل بخشی و در مرحله دوم ۴۸ میلیارد ریال از منابع جاری شرکت برای این طرح تامین شد.

منصوری زاده با اشاره به سیل گذشته در استان یادآور شد: با توجه به بارش های بی‌سابقه مونسون در روزهای ششم تا نهم مردادماه سال گذشته، بیشتر رودخانه‌های استان شاهد جریان سیلاب بود که باعث بروز خساراتی نیز شد.

به گفته وی، براساس بررسی میزان حداکثر دبی لحظه‌ای در محل ایستگاه هیدرومتری یا بندهای تغذیه مصنوعی شرکت آب منطقه‌ای یزد به ‌همراه دوره بازگشت و آورده رودخانه‌ها، عمده سیلاب ثبت شده در استان مربوط به رودخانه‌های اعظم هرات، گاشار ابرکوه، سانیچ، صادق اباد و تفت بود.

وی خاطرنشان کرد: در رودخانه اعظم هرات، سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۵۰ مترمکعب در ثانیه و با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله و آورده تقریبیهشت میلیون متر مکعب توسط سد خاکی خوانسار کنترل شد و از تشدید خسارت در پایین‌دست جلوگیری شد.

منصوری افزود: در رودخانه گاشار ابرکوه نیز سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۲۰ مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت ۵۰۰ سال رخ داد که جریانی با حجم تقریبی دو میلیون مترمکعب در مدت زمان ۴۲ ساعت وارد بند خاکی رحیم آباد ابرکوه شد.

وی ادامه داد: در بالادست بند صادق آباد تفت نیز با توجه به مقطع عرضی برداشت شده و در پایین ‌دست تقاطع سه رودخانه علی آباد، نصرآباد و سعید آباد، جریان قابل‌ملاحظه‌ای با حداکثر دبی لحظه‌ای ۲۰۴ متر مکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش‌از یک‌هزار سال اتفاق افتاد که با وجود بندهای صادق‌آباد این جریان کنترل و از ورود آن به رودخانه تفت که می‎توانست باعث طغیان رودخانه تفت و خسارت شدید به شهر تفت شود، جلوگیری شد.

وی با اشاره به متوسط آبگیری بیش از ۶۲ درصدی بندهای استان در مهار سیلاب، گفت: بسیاری از بندهای استان مانند بندهای رودخانه شور، کاسه رود، هنشک، ده عروس بهاباد، دربید یزد، کرخنگان و هرات های یک و دو، در جریان این سیل تا ۱۰۰ درصد آبگیری شدند و در مجموع عملکرد آنها در مهار سیلاب فوق العاده بود.

استاندار یزد پیش از این بر لزوم اتمام عملیات اجرایی بندها و سیل‌بندهای اطراف شهرها و روستاهای استان تا پیش از شروع فصل بارندگی تاکید کرده بود.

"مهران فاطمی" گفته بود: آسیب‌های ناشی از سیلاب در تفت نسبت به دیگر مناطق استان بالاتر است و در سیل گذشته نیز شاهد خسارات زیادی در این شهرستان بودیم.

وی با بیان اینکه سدها، بندها، قنوات و حتی پل‌ها، معابر و مزارع مردم در سیل سال گذشته تفت متحمل خسارت‌های زیادی شدند، تصریح کرد: علت اصلی این اتفاقات، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها بود که طی سال‌های متمادی انجام شده است.

استاندار یزد در ادامه با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف برای پیشگیری از خسارات سیل و اختصاص اعتبارات لازم برای اجرای آن ها در شهرستان تفت، عنوان کرد: با توجه به شروع دوباره فصل جدید بارش‌ها، سرکشی از روند اجرای این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد هم پیشتر اعلام کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای دفع آب‌های سطحی، روان آب‌ها، تکمیل رودخانه مرکزی و حفر چاههای جذبی در این استان هزینه شده است .

"عزیزالله سیفی" با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد احتمال بارشهای شدید در نقاط مرکزی کشور و از جمله یزد افزود: به مردم اطمینان می دهیم که امسال خطر سیل، شهر را تهدید نخواهد کرد و حادثه سال گذشته سیل در این شهر تکرار نخواهد شد.

وی به بازدید استاندار از سیل بندهای سطح شهر اشاره کرد و افزود: سیل بندها تقویت شده، نخاله‌ها جمع آوری گردیده، رسوبات داخل سیل‌بندها پاکسازی شده و ساخت سیل بندهای جدید آغاز شده است.

وی ادامه داد: با این اقدامات از ورود سیل از خارج شهر به داخل کاملا جلوگیری شده و پیش بینی های لازم انجام گرفته است و در داخل شهر هم چند اقدام اساسی انجام شده است که یکی از آنها حفر بیش از ۷۰۰ چاه جذبی در نقاط مختلف بوده ضمن آنکه برخی خیابانها که انتقال آب در آن رخ نمیداد نیز اصلاح شده است.

سیل مردادماه سال گذشته افزون بر ۶۴ هزار میلیارد ریال به استان یزد خسارت وارد کرد.