تهران- ایرنا- دومین دوره نمایشگاه ایران آیتکس با محوریت کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه صنعتی شریف گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، این نمایشگاه در مدت سه روز برگزار می‌شود. سخنرانی‌های ارزشمند فعالان این حوزه و حضور استارتاپ‌های فعال در این حوزه از برنامه‌های مختلف این رویداد است.

حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف سخنران اول این نمایشگاه بود.

وی گفت: دانشگاه شریف در حوزه‌های مرتبط با صنعت فعالیت‌های زیادی داشته و دارد. بستر دانشگاه شریف میزبان ۶۰۰ کسب و کار در حوزه فناوری است که در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و پزشکی فعال هستند. ظرفیت نیروی انسانی کشور برای کم کردن فاصله بین صنعت ایران و دنیا بسیار مناسب است. امید است این نمایشگاه‌ها در نهایت به تحقق این هدف کمک کند.

بازطراحی زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات در دستور کار است

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری و اطلاعات نیز در این رویداد، ابتدا خلاصه‌ای از فعالیت‌های این پژوهشگاه از چاپ کتاب تا ارائه خدمات مختلف و برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی را بیان کرد و سپس به تشریح راه‌های همکاری با این پژوهشگاه اعم از جذب هیات علمی، سرباز امریه و نخبه و همکار پژوهشی پرداخت.

احسان آریانیان در ادامه افزود: معضلی که کسب و کارهای نوپا در این حوزه با آن رو به رو هستند، سرمایه و حمایت لازم برای راه‌اندازی است که سعی می‌کنیم این حمایت‌ها را چه از نظر مالی و چه غیره از این استارتاپ‌ها داشته باشیم.
همچنین باز طراحی زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات در دستور کار ما قرار دارد که هر چه سریع‌تر می‌خواهیم به سرانجام برسد. شرکت‌های فعال در این بخش‌ها از حمایت ما برخوردار خواهند شد، اما متاسفانه شرکت‌های کمی در این بخش‌ها کار می‌کنند.

وی ادامه داد: خدمات نوین در حوزه اینترنت ۵جی، تاکسی‌های اینترنتی و ایجاد زیرساخت برای فیبرهای نوری به منظور بهبود کیفیت اینترنت در سراسر کشور از جمله برنامه‌های آینده این پژوهشگاه است. همچنین استارتاپ‌های خلاق در این حوزه‌ها را برای حمایت در نظر می‌گیریم.

آزاد معروفی دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) نیز گفت: ما اینجا جمع شدیم تا با بخشی از موفقیت‌های حوزه کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آشنا شویم. در کنار این شادمانی اجازه دهید از ناراحتی‌مان از مهاجرت نخبگان هم صحبت کنیم. این مهاجرت نیروی انسانی ما را در این حوزه‌ها تضعیف می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت تشکل‌های صنفی خصوصی در کشور اظهار داشت: در این سازمان از هر کمکی که بتوانیم دریغ نمی‌کنیم و کمیسیون‌های تخصصی در بخش‌های گوناگون می‌توانند توان علمی و تخصصی سازمان را در حوزه ارتباطات افزایش دهند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک هم در این نمایشگاه گفت: آمادگی داریم سرای نوآوری را در دانشگاه شریف راه اندازی و دانش آموختگان مرتبط را در گروه انفورماتیک استخدام کنیم. این شرکت همچنین از طرح‌های پژوهشی دانشگاهیان حمایت‌ مالی و معنوی و از ارتقای تعاملات و همکاری‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها استقبال می کند.

محمدرضا کریمی افزود: ما به اکوسیستم‌های حوزه کسب و کار نگاه تعاملی داریم و می‌دانیم دانش اصلی‌ترین سرمایه برای شرکت‌های فعال در این حوزه است. با پیشرفت اکوسیستم‌ها اکنون شاهد رقابت اکوسیستم‌ها به جای شرکت‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ میلیون جوان داریم که تحصیلات مرتبط با حوزه کار خود را دارند و از نظر نیروی انسانی خیلی غنی هستیم؛ به همین دلیل کار در حوزه کسب و کارهای حوزه فناوری بستر فراهمی دارد. باید مسئولان امر هم این شرایط را در نظر بگیرند و از آن به بهترین شکل استفاده کنند.

فناوری در حل مسائل کشور دخیل نیست

معاون نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) سخنران پایانی این مراسم بود.

محمدرضا حمیدی با استقبال از افراد صاحب خرد در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: چرا امروز فناوری به صورت عام در حل مسائل کشور دخیل نیست؟ آیا مسئله‌ای مثل ترافیک تهران راه حل فناورانه ندارد؟ چرا سیاست‌گذاران و متولیان هنوز در دیدگاه‌های مدیریتی به فناوری به عنوان یک ابزار برای حل مشکلات و مسائل نگاه نمی‌کنند؟ آیا نمی‌توان مسئله جمعیت را با فناوری حل کرد؟

وی ادامه داد: بخشی از کمبود اثرگذاری فناوری در کشور به دلیل نوع نگاه و ارائه ما به مدیران است. بزرگراه شهید همت ۲۰ سال است ترافیک دارد ولی راه حل فناورانه‌ای برای آن نداریم. آی تی در حوزه‌های گوناگون از سلامت و درمان تا گردشگری می‌تواند به ما کمک کند و در صنایع مختلف راهگشا باشد. در حوزه درمان راه حل های فناورانه وجود دارد، اما پیاده‌سازی نشده‌اند.

حمیدی بیان کرد: بحران آب و مسائل زیست‌محیطی هم به همین شکل، راه حل‌های فناورانه دارند، اما معرفی نشده‌اند و مدیران با آن‌ها آشنایی ندارند.

وی افزود: درهای شستا به عنوان یک هلدینگ بزرگ اقتصادی با بیش از ۱۵۰۰ محصول برای تعامل با مدیران باز است. یکی از راه های تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، همین نمایشگاه‌ها است که امروز به میزبانی دانشگاه شریف در حال برگزاری است و امید است مشابه این رویدادها بیشتر از گذشته برگزار شود.

استارتاپ ها از چالش های خود می گویند

علی روزی‌طلب دبیر اجرایی نمایشگاه نیز گفت: شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از شرکت‌های زنده و مهم کشور هستند و می‌توانند در حوزه جذب و استخدام کمک کنند. به عنوان مجری و برگزار کننده نمایشگاه همه تلاشمان کم کردن فاصله بین صنعت و دانشگاه است.

وی درباره رویکردهای نمایشگاه، تاثیر فناوری اطلاعات بر کسب و کارها و وجه تمایز این دوره نسبت به دوره قبل اظهار داشت: در این سه روز برنامه‌های مختلف و سخنرانی افراد موفق در حوزه فناوری اطلاعات را داریم تا فرایند انتقال تجربه انجام شود. هر روز چهار استارتاپ فعال در این حوزه به نمایشگاه می‌آیند تا چالش‌هایشان را طی فعالیت از ابتدا تاکنون برای مخاطبان بیان کنند.

روزی طلب درخصوص تفاوت دومین دوره با دوره قبلی نیز گفت: دوره قبلی در زمان کرونا بود و به صورت کاملا مجازی برگزار شد. در سال‌های بعدی و اوج گرفتن کرونا و اتفاقات سال گذشته نتوانستیم نمایشگاه را مجدد برگزار کنیم. نمایشگاه امسال به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و ارائه دستاوردهای شرکت‌های فعال در فناوری اطلاعات و کمک به فرایند جذب و استخدام از اهداف این نمایشگاه است. جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف از دیگر چشم‌اندازهای نمایشگاه است. 

وی افزود: استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های مختلف از جمله شتاب دهنده دانشگاه شریف در این نمایشگاه غرفه دارند و تعدادی دیگر از شتاب‌دهنده‌ها به عنوان بازدیدکننده حضور دارند.

روزی طلب با ابراز خوشبینی نسبت به جذب سرمایه گذار، گفت: امید است این اتفاق برای استارتاپ‌ها هرچه بیشتر رخ دهد. کاری که می‌کنیم وصل کردن استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها به یکدیگر است، اما اینکه هر کدام از اینها چه برنامه‌هایی برای یکدیگر دارند جزو دستور کار ما نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه شریف تصمیم گرفتیم دومین دوره نمایشگاه هم به صورت حضوری و هم مجازی برگزار شود. امسال حدود ۷۰ غرفه داریم و حدود ۳۵ شرکت حضور دارند.

دبیر اجرایی نمایشگاه درباره علت انتخاب دانشگاه شریف گفت: ما گروه فناوری و اطلاعات دانشگاه شریف هستیم و در طول سال رویدادهای مختلفی علاوه بر این نمایشگاه برگزار می‌کنیم. ۱۲ ماه سال فعال هستیم و بلافاصله بعد از این نمایشگاه سراغ رویدادهای بعدی خواهیم رفت. شروع فعالیت ما با دانشگاه شریف و حمایت‌های دکتر ربیعی بوده است. با این حمایت‌ها توانستیم در این سال‌ها حدود ۱۵۰ رویداد در حوزه فناوری اطلاعات برگزار کنیم و برند دانشگاه شریف قطعا می تواند به جذب بیشتر مخاطبان کمک کند.

به گزارش ایرنا، دومین دوره نمایشگاه ایران آیتکس با محوریت کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۶ تا ۱۸ مهرماه در سالن استاد جباری دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه فناوری اطلاعات شریف (Sharif ICT Group) و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران از ۱۶ تا ۱۸ مهر ماه نمایشگاه ایران آیتکس را برپا می‌کند. نمایشگاه ملی ایران آیتکس نخستین نمایشگاه در حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور است که به طور همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

«عرضه فناوری‌های نوین و دستاوردهای جدید و فرصتی مناسب برای تحلیل و شناخت بازار و نیازهای آن برای تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان این صنعت و رفع آنها با تولید و توسعه محصولات و خدمات جدید و همچنین یافتن بازارهای جدید برای محصولات و خدمات با توجه به حضور و نظرات شرکت کنندگان در نمایشگاه»، «ارتقای برند»، «ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه»، «تسهیل فرآیند جذب و استخدام»، «فراهم شدن بستری برای تعاملات و همکاری‌ها برای شرکت‌های این حوزه و ارتباطات B۲B»، «آموزش و انتقال تجربه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی»، «جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نو پا در این حوزه» از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه ایران آیتکس عنوان شده است.

آشنایی با آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات و همچنین ایجاد ارتباط مستقیم با شرکت‌ها، آشنایی با برندهای موفق در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مدیران شرکت‌های بزرگ، فراهم شدن بستری مناسب برای ارسال رزومه و استخدام در شرکت‌های بزرگ، حضور در کارگاه‌های آموزشی متعدد در طول نمایشگاه به صورت رایگان، حضور در پنل سخنرانی‌ها و استارتاپ‌ها به صورت رایگان، امکان جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و فریلنسرها، حضور در محیطی جذاب و سرزنده با حضور کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و بازدید از نمایشگاه به صورت مجازی بدون محدودیت در زمان و مکان از جمله مزیت‌های بازدید از این نمایشگاه برای علاقمندان است.

در حاشیه این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که این نمایشگاه را به فرصتی مناسب برای تبادل نظرات و ایجاد ارتباطات تبدیل خواهد کرد.