بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید امکان صادرات فرآورده‌های دامی و لبنی تولیدی استان به خارج کشور فراهم شود زیرا در زمینه تولید محصولات دام و طیور از جمله مرغ مازاد مصرف داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز یکشنبه در همایش گرامیداشت روز دامپزشکی (۱۴ مهر) افزود: باید در زمینه فرآوری محصولات و تولید فرآورده‌های دامی بیش از گذشته کار شود همچنین زنجیره ارزش محصولات دامی و لبنی در خراسان جنوبی تکمیل شود چرا که در این زمینه عقب ماندگی داریم.

وی گفت: لازم است بازدهی و بهره‌وری واحدهای دامی و طیور استان افزایش یابد و ما آمادگی حمایت‌های لازم را در این زمینه داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه علم دامپزشکی ریشه در قدمت تاریخ بشر دارد ادامه داد: دامپزشکی زیربنای سلامت در زندگی و جامعه بشری است همچنین یکی از شاخصه‌های اصلی برای زندگی و بقای بشر، تامین سلامت و امنیت غذایی در سطح جامعه است.

وی گفت: بیش از هزار و ۷۰۰ بیماری شناخته شده بین دام و طیور در دنیا وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آن بین انسان و حیوان مشترک است، پس علم دامپزشکی ریشه در زیربنای سلامت جامعه دارد.

اشرفی افزود: رکن اول دامپزشکی ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه و رکن دوم کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است که این موضوع شاخصه اصلی کارکنان دامپزشکی است.

وی اظهار کرد: علم دامپزشکی همچنین زیربنای اقتصاد و معیشت جامعه است و نگاه منظم به حوزه دامپزشکی باعث حفظ سلامت در جامعه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: همکاران دامپزشکی در جای جای استان به صورت جهادی مشغول خدمت هستند و کار سخت و مشقت باری برعهده دارند، گاهی دامپزشکی در حوزه بیوترورسیم غذایی هم باید ورود پیدا کند.

وی افزود: گاهی ادعا می‌شود که فعالیت در حوزه دامپزشکی صرفه اقتصادی ندارد که این موضوع باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: خراسان جنوبی با پرورش ۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر شتر، رتبه دوم پرورش شتر کشور را داراست و ۷۰۰ واحد پرورش طیور نیز در استان وجود دارد.

محمدعلی بخشی افزود: خراسان جنوبی رتبه چهاردهم جمعیت دامی کشور را داراست و در این استان یک میلیون و ۵۱۳ هزار راس گوسفند و بز، بیست و هشت هزار راس گاو و گوساله، ۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر شتر و ۱۱۴ راس اسب وجود دارد.

وی عنوان کرد: ۱۱ شبکه و ۹ پست دامپزشکی در استان با ۵۵ خودرو در حال خدمت‌رسانی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به تلاش کارکنان این مجموعه در زمینه امنیت غذایی جامعه از مزرعه تا سفره گفت: ارزآوری سالانه دام و فرآورده‌های دامی استان ۹۹۱ هزار و ۲۳۴ دلار است.

وی عنوان کرد: همچنین سالانه ۱۵۰ هزار تن فرآورده‌های خام دامی در استان تولید می‌شود که نظارت بر آن به عهده دامپزشکی است همچنین سالانه هفت میلیون دز انواع واکسن در خراسان جنوبی تزریق می‌شود.

بخشی گفت: در حال حاضر مواد غذایی ناسالم عامل مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود که بیشتر کودکان هستند لذا امنیت و سلامت غذایی یکی از چالش‌های جامعه جهانی است.

وی افزود: سالانه بیش از ۵۰ اردوی جهادی به منظور پایش، پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی و در راستای محرومیت‌زدایی در روستاهای دورافتاده و مناطق صعب العبور استان انجام شده است.

رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: همکاران ما در اقصی نقاط استان با مشکلاتی برای ادامه فعالیت مواجه هستند.

رضا کمیلی افزود: امیدواریم با توجه خاص مسئولان استان مشکلات همکارانم در بخش خصوصی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: بخش خصوصی مشکل تامین نقدینگی با توجه به نوسانات نرخ ارز دارد و نیازمند حمایت است.

رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: علیرغم اینکه دانش آموختگان دامپزشکی زیادی در استان داریم اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی انگیزه‌ای برای فعالیت در این بخش ندارند.