مشهد-ایرنا- مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۵ میلیون دلار انواع فراورده‌های دامی از این استان طی نیمه نخست امسال به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان صادر شد.

به گزارش ایرنا، جواد اعلمی روز یکشنبه در نشست خبری همزمان با روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: این حجم درآمد از محل صادرات ۲۲ هزار تن انواع محصولات و فراورده های دامی استان کسب شده است.

وی ادامه داد: ۵۸ هزار تن صادرات تخم مرغ، حدود پنج میلیون «پولت» مرغ تخم‌گذار و حدود ۱۳ هزار قطعه ماهی تزیینی از جمله صادرات انجام شده طی این مدت بود که بیشتر به کشورهای افغانستان و عراق صادر شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت سفید و ۸۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی وارد بازار می‌شود.

اعلمی میزان مرغ مصرفی در استان خراسان رضوی را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به طور روزانه اعلام کرد و گفت: حدود ۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی به طور متوسط در این استان انجام می‌شود.

سه هزارو ۳۰۰ دامپزشک عضو نظام دامپزشکی

نایب رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در زمان حاضر تعداد سه هزار و ۳۰۰ دامپزشک عضو این سازمان در خراسان رضوی هستند.

علی اسدی بیان کرد: از این تعداد حدود ۸۵ نفر فوق تخصص دامپزشکی، هزار و ۴۱۸ نفر دکترای عمومی، ۱۸ نفر کارشناس ارشد، ۴۱۸ نفر کارشناس و حدود هزار نفر کاردان و تکنسین هستند.

وی اظهار کرد: در زمینه صدور پروانه‌های بهداشتی مراکز دامی طی یکسال گذشته ۶ هزار و ۲۳۰ پروانه صادر و در نیمه نخست امسال این شمار حدود ۲ هزار و ۴۲۳ پروانه گزارش شده است.

سه واکسن دام و طیور در مشهد تولید می‌شود

رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شعبه شمال شرق کشور نیز در این نشست گفت: در زمان حاضر بیش از ۸۰ محصول در مؤسسه سرم‌سازی کشور تولید می‌شود.

حمیدرضا فرزین افزود: سه واکسنی که به طور ویژه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی شعبه شمال شرق کشور توزیع می شود، شامل ۳۰۰ میلیون دز واکسن «گامبورو» (شامل ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰)، ۱۵ میلیون دز واکسن «آنتروتوکسمی» و تولید ۱۶ میلیون واکسن «قانقاریا» در سال است.

وی گفت: تولید واکسن پنجگانه آنتروتوکسمی، قانقاریا و باکترین، واکسن آنتروتوکسمی شترمرغ، واکسن ۶ گانه آنتروتوکسمی توکسوئیدی و واکسن نوترکیب آنفولانزای فوق حاد به‌زودی به تولیدات این موسسه افزوده خواهد شد.

بیماری بورس عفونی یا بیماری «گامبورو» ، یک بیماری مسری در جوجه‌های جوان است که توسط ویروس گامبورو در سنین ۴ تا ۶ هفتگی ایجاد می‌شود.

«آنتروتوکسمی» از انواع بیماریهای قابل انتقال در دام است، این بیماری که غالبا در بین دام هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می کند، عوارضی دارد که در شرایط حاد می تواند باعث تلف شدن دام شود.

بیماری «قانقاریا» یکی از مهمترین بیماریهای باکتریایی دام است که توسط باکتری‌های خانواده «کلستردیوم» بروز می‌کند، واکسیناسیون منظم گله و استفاده از داروهای ضد انگل مهمترین راه کنترل این بیماری است.

۱۶ مهرماه روز ملی دامپزشکی در کشور نامگذاری شده است.