ارومیه - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی گفت: برای اولین بار در این استان، پنج اثر از آثار تاریخی و ملی صاحب سند ملکی شدند که این روند همچنان ادامه دار خواهد بود.

حمید شایان مهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تخت سلیمان تکاب، تپه قره حسنلوی نقده، کلیسای تادئوس مقدس روستای قره کلیسای چالدران، کلیسای زور زور ماکو و قلعه بسطام چایپاره به صورت رسمی صاحب سند ملکی صادره از ثبت اسناد شدند.

وی افزود: صدور اسناد تک برگی اماکن تاریخی ثبت شده ملی از جمله برنامه ریزی های این اداره به شمار می رود و علاوه بر پنج اثر اولیه، آثار دیگر نیز به تدریج صاحب سند خواهند شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت سنددار شدن ابنیه تاریخی اضافه کرد: این امر موجب حفظ و مراقبت از تاریخ و تمدن چندین هزار ساله ایران می‌شود و از دست اندازی و تخریب افراد سودجو جلوگیری می کند.

شایان مهر ادامه داد: صیانت و حفاظت از حریم این آثار که تعدادی از آنها نیز ثبت جهانی هستند، نمایانگر تمدن دیرینه و هم زیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب از دیرباز در این سرزمین است که در اذهان عمومی جامعه نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی علاوه بر ۶ اثر تاریخی ثبت شده جهانی بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی نیز دارد.

این استان، یکی از مناطق با قدمت چندین هزار ساله در کشور به شمار می رود.