تهران- ایرنا- بند مربوط به افزایش حداقل ۲ میلیون تن گاز مایع (LPG) به سبد سوخت کشور تا پایان برنامه هفتم جهت بررسی بیشتر و اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی نوبت بعدازظهر روز دوشنبه(۱۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان شانزدهمین نشست بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بررسی جزء (۲) بند (ب) ماده (۴۶) در دستور کار قرار گرفت و ابتدا با جزء (۲) که پیشنهاد کمیسیون تلفیق بود مخالفت شد و در ادامه با نظر رییس مجلس شورای اسلامی این جزء برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در ادامه جزء (۳) بند (ب) ماده (۴۶) با موافقت نماینده دولت و کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس جزء (۲) که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، از طریق وزارت نفت با همکاری وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد و با جلب مشارکت بخش غیردولتی نسبت به افزودن حداقل ۲ میلیون تن گازمایع به سبد سوخت حمل و نقل کشور تا انتهای برنامه از طریق استانداردسازی تبدیل و تولید خودروهای دوگانه سوزبا سوخت دوم گازمایع و توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت گازمایع به قیمت هر لیتر معادل نرخ اول (یارانه‌ای) بنزین درمحدوده یکصد کیلومتری شهرهای دارای پالایشگاه نفت و گاز اقدام کند.

داودمنظور در مخالفت با جزء (۲) گفت: مصرف سوخت و سبد سوخت حمل و نقل به محاسبات فنی نیاز دارد و در شورای عالی انرژی، استفاده دوباره از ال پی جی بحث شد و درباره استفاده از آن اعضاء مخالفت کردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در تکنولوژی امروز دنیا کمتر کشوری است که از گاز مایع و ال پی جی استفاده کند و باید تلاش شود به جای گاز ال پی جی، از سی ان جی استفاده شود. دوم اینکه تکنولوژی دنیا به سمت خودروهای برقی رفته است و تکنولوژی ال پی جی برای ۴۰ سال پیش است. به عبارتی ال پی جی گزینه مناسبی برای حمل و نقل کشور محسوب نمی‌شود و باید به سمت خودروهای برقی، سی ان جی و خودروهای هیبریدی حرکت کنیم.

مالک شریعتی نیاسر در موافقت با جزء (۲) گفت: این حکم را ۲ سال پیش در بودجه تصویب کرده بودیم و هم اکنون دولت و وزارت نفت این کار را شروع کرده بود و وزارت نفت ایجاد گاز ال پی جی برای خودروهای دوگانه سوز را آغاز کرده است. از طرفی تولید ال پی جی آنقدر مازاد است که آن را می‌سوزانیم.

نماینده مردم تهران یادآور شد: کشورهایی نظیر ترکیه، کره جنوبی، روسیه و کشورهایی که ال پی جی ندارند، ال پی جی را وارد می‌کنند. از طرفی ال پی جی بسیار دوستدار محیط زیست است و سبب آلایندگی نمی شود.

وی با بیان اینکه یک میلیون خودرو ال پی جی سوز در کشور تردد دارند، تصریح کرد: اینکه دوستان می‌گویند ال پی جی قابلیت صادرات دارد، درست است به شرطی که کشتی مخصوص آن را داشته باشیم. از طرفی مصرف این سوخت کمک به مصرف کمتر بنزین و گازوئیل و صرفه جویی در آنها است.

همچنین جزء (۳) بند (ب) به تصویب نمایندگان رسید که بر اساس آن از ابتدای سال دوم برنامه شرکت تابعه وزارت نفت مکلف است ظرف ۶ ماه سازوکاری را طراحی و اجرا نماید که سهمیه اعتباری نفت گاز صرفاً در جایگاه‌های مستقر در مسیرهای مربوط به بارنامه الکترونیکی برخط و بر مبنای مسافت و عملکرد مورد تأیید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشورتخصیص و برای خودروی مربوط قابل استفاده باشد. مصارف نفت گاز در سایر جایگاه‌ها یا بیشتر از سهمیه مشمول عوارض مصرف به صورت افزایشی- پلکانی می‌شود.

وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و فراجا مکلفند، ظرف همین مدت، دسترسی برخط شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامه‌های الکترونیکی بین شهری و درون شهری و اعلام هویت مالک خودرو را فراهم نمایند.