بجنورد- ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هشت شهرستان استان در راستای جلوگیری از خٌرد شدن اراضی در طرح آزمایشی یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی قرار گرفت.

حسن ایزانلو روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرد بودن زمین های کشاورزی از چالش های این بخش است که اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی می تواند نقش موثری در جلوگیری از این امر داشته باشد.

وی افزود: این طرح در شهرستان های مختلف کشور اجرا می شود و در هر شهرستان یک پایلوت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده است.

ایزانلو ادامه داد: چهار نقطه پیشنهادی بجنورد در کارگروه شهرستان مورد بررسی و منجر به انتخاب یک پایلوت نهایی می شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دولت برای جلوگیری از خرد شدن زمین ها و کمک به یکپارچه سازی این عرصه ها مشوق هایی در نظر گرفته است که اختصاص یارانه های بخش کشاورزی و کمک به تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین از جمله این مشوق ها است.

ایزانلو تصریح کرد: خٌرد بودن زمین های کشاورزی سبب شده تا خرید و تامین ماشین آلات برای تولیدکنندگان به صرفه نباشد از این رو میزان مکانیزاسیون در استان پایین است اما با یکپارچه سازی زمین ها، کشاورزان رغبت بیشتری به خرید ماشین آلات و ارتقای مکانیزاسیون پیدا می کنند.

وی گفت: یکپارچگی زمین های کشاورزی همچنین می تواند افزایش بهره‌ وری‏ و تولید را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی ۳۰ فروردین امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرا به استان های کشور ابلاغ شد و قرار است که در هر شهرستان حداقل یک مورد زیر پایاب سدها و یا قنات‌ها به صورت آزمایشی اجرا شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.