فریدون پیشدار روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص عملیات تعمیرات زیرآبی و بهآباندازی شناورها در بندر شهید رجایی در ۶ ماهه سالجاری افزود: این اقدام در راستای حفظ توان عملیاتی بنادر به تکیه بر توان داخلی در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی انجام شد.
وی این شناورها را شامل پنج فروند یدککش که چهار فروند آن مربوط به بنادر بوشهر و بندر امام خمینی(ره) بود، اشاره کرد و افزود: یدککشهای نیمروز، فتحالمبین و نجف، اعزامی از بندر بوشهر و یدککش (صبور ۱) نیز مربوط به بندر امام خمینی(ره) است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: در این بازه زمانی ۲ فروند راهنمابر(شناورهای قیام ۲ و هادی چهار)، سه فروند شناور تندرو جستجو و نجات شامل شناورهای ناجی ۱۵ و ۳ و ۱۶، ۲ فروند شناورهای مولتی کت چندمنظوره، (مراد ۱ و ۲) و ۲ فروند شناور زبالهروب (صدف ۲ و ۳) در این مدت تعمیر و بهآباندازی شد.
پیشدار، از دیگر شناورهای داکینک شده و تعمیرات زیرآبی تجهیزات دریایی به سه فروند اسکلههای شناور فلزی و بتنی شامل اسکلههای فلزی شناور بندرگاه جاسک، لاوان و اسکله بتنی شناور بندر شهید حقانی عنوان کرد.
وی تعداد داک اضطراری در تعمیرگاه دریایی بندر شهید رجایی را نیز ۲ مورد اعلام کرد.
داکینگ و آنداکینگ به عملیات به آباندازی و از آبگیری گفته میشود.
گاهی در اثر بروز سانحه یا ایراد فنی ناگهانی که نیاز باشد شناور بدون برنامهریزی قبلی از آبگیری شود، داک اضطراری شناور گفته میشود.
سرسره تعمیرات شناور مجتمع بندر شهید رجایی با ظرفیت بالاکشیدن شناورهای تا تناژ ۱۵۰۰ تن در سال ۱۳۶۷ در مجاورت موج شکن شرقی این بندر احداث شد.
بخش بزرگی از تحقق ماموریتهای بندر شهید رجایی وابسته به عملکرد مناسب تجهیزات این بندر در بخش های بندری (خشکی) و دریایی است و آماده بکاری و قابلیت اطمینان تجهیزاتی از جمله شناورها، یدک کشها، لایروبها و مکندهها تاثیر بسزایی در کاهش هزینههای تخلیه و بارگیری در بنادر داشته و عملکرد بهینه بنادر را تضمین میکند.