زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی بین المللی موجب گردهمایی تجار و تولید کنندگان و فراهم شدن زمینه ارتقای تعاملات بازرگانی با شبکه‌های خارجی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن افشارچی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی صادرات به روسیه در زنجان افزود: یکی از برنامه های مهم این استان در حوزه اقتصادی، تسهیلگری و ایجاد زیرساخت های مربوط به تعاملات بین المللی است.
وی با بیان اینکه استان مسیرهای مختلفی را مورد توجه قرار داده است، اظهار داشت: یکی از این اقدامات برگزاری نمایشگاه بین المللی صادرات به روسیه است.
این مسوول ادامه داد: تمامی تلاش استان به عنوان بخش دولتی تسهیلگری و گره گشایی است و طوری عمل می کنیم که تجار و تولید کنندگان به راحتی بتوانند در برقراری ارتباط با تجار کشورهای دیگر موفق عمل کنند.
افشارچی خاطرنشان کرد: از جمله کارهای انجام شده با هماهنگی نمایندگی وزارت‌ خارجه در استان، ارتباط گیری بسیار خوب با مجموعه سفرا و رایزنان کشورهای دیگر است.

وی ابراز امیدواری کرد: این ارتباطات نتیجه خود را طی سالهای آینده در شاخص کلان اقتصادی کشور از جمله‌ صادرات نشان دهد.

استاندار زنجان یادآور شد: ایجاد زبان مشترک بین تجار و تولیدکنندگان وضعیت بهتری را در این حوزه فراهم و بخش دولتی نیز مسیر را تسهیل می کند.

واحدهای تولیدی زنجان مواد اولیه خود را از صنایع مادر تامین می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز گفت: اغلب واحدهای تولیدی استان مواد اولیه خود را از صنایع مادر تامین می‌کنند و قیمت ها نیز مطابق نرخ های جهانی است.
صمد یوسفی اصل بابیان اینکه به جرات می‌توان گفت این واحدها بالاتر از بورس مواد اولیه خود را تامین می کنند، اظهارداشت: اکثر واحدهای تولیدی استان کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و از طرفی وقتی ظرفیت خالی دارند مجبور هستند با این وضعیت و برای رقابت به بازار های جهانی فکر کنند.

این مسوول ادامه داد: واحد تولیدی که به بازارهای جهانی فکر نکند به طور قطع ادامه حیات آن سخت خواهد بود.

یوسفی اصل افزود: با توجه‌ گسترش‌ فناوری و ارتباطات نوین، ارتباط و گفت و گوی رو در رو و صمیمانه، امری ضروری است و نمایشگاه فرصتی را برای تحقق این موضوع مهم فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه روسیه به لحاظ اقتصادی مزایای مختلفی برای کشورمان دارد اظهار داشت: تجار ۲ کشور با آشنایی هر چه بیشتر به لحاظ فرهنگی نیز می‌توانند به یکدیگر نزدیک شوند.

این مسوول ادامه داد: فرهنگ تجارت یک فرهنگ ریشه دار بوده است و می تواند زمینه تجارت بزرگی را بین ۲ کشور فراهم کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه تا کنون نمره قابل قبولی را تجارت بین ۲ کشور کسب نکرده است و اگر فعالان اقتصادی کشورمان فرصت را غنیمت ندانند کشورهای دیگر وارد عمل خواهند شد.
این مسوول خاطرنشان کرد: تکرار این نمایشگاه در سال‌ های آینده در این استان می‌تواند زنجان را به مرکز تجارت با کشور روسیه تبدیل کند.