یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج یکی از مصوبات سفر دور دوم رئیس جمهور بوده که هم اینک با رایزنی و نشست با مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان، این شرکت قول مساعد برای افزایش پروازها را داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، سید علی احمدزاده روز سه شنبه با مدیرعامل هواپیمایی ماهان دیدار و در خصوص افزایش پروازها گفت وگو کرد.

سید علی احمدزاده با پیگیری و رایزنی‌های خود با مدیرعامل هواپیمایی ماهان به بررسی و افزایش تعداد سورتی‌ پروازها تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت استان کهگیلویه وبویراحمد و مهیا بودن زیرساخت های فرودگاهی در یاسوج و گچساران، تصریح کرد: فرودگاه یاسوج دارای تجهیزات کامل و موقعیت ترانزیتی و گردشگری ملی و بین المللی می باشد.

احمدزاده ابراز کرد: شرکت هواپیمایی ماهان از لحاظ ناوگان هوایی در جا به جایی مسافر نقش بالایی ایفا می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با افزایش تعداد پروازها در این استان به توسعه و رونق سرمایه گذاری، تولید و افزایش تعداد مسافرین می انجامد.

در پایان این نشست حمید عرب نژاد مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان آمادگی این شرکت را برای افزایش تعداد پروازها و فعالیت ها در کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرد.

سفر۲ روزه و دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال مصوبه های امیدآفرین بسیاری در حوزه زیرساخت های اقتصادی و عمرانی داشت و یکی از آنها افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بود و برغم اینکه رئیس جمهور مهلتی ۱۰ روزه مشخص کرده بود اما هنوز خبری از افزایش پروازها نیست.

فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع شده است و حدود ۲ سال می شود که عنوان بین المللی را هم با خود به یدک می کشد دریغ از اینکه حتی یک پرواز بین المللی داشته باشد و تمام پروازهای این فرودگاه در ۲ پرواز کج دار و مریز در روزهای شنبه و چهارشنبه خلاصه شده است.

فرودگاه یاسوج رهاورد سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ بوده است که برای رفاه حال مردم و خروج استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ آن بر زمین شده شد اما اکنون این سرمایه‌ گرانبها بدون کمترین کاربرد رها شده است و پروازهای آن در پیچ و خم وعده ها پروازها به گل نشسته اند.

طبق اعلام متولیان امر در فرودگاه یاسوج، این فرودگاه در طول یک روز ظرفیت دو پرواز ۱۰۰ نفره به تهران را دارد اما چرا با وجود این همه مسافر مردم یاسوج باید مجبور باشند از پزوازهای شیراز، اهواز و اصفهان استفاده کنند.

اهمیت صنعت حمل و نقل هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه ای محسوب می شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می کند.

استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی ، پزشکی، دانشجویی، سرمایه گذاری ، اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته تر می کند.

در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و پروازهای فرودگاه آن هم کج دار و مریز برقرار است و در حال حاضر ، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود.

افزایش پروازهای یاسوج در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از آرزوهای بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.

افزایش پروازها و توسعه فرودگاه یاسوج گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.