اصفهان–ایرنا - رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: کاربران اصفهانی، بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور هستند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان اصفهانی و کلاهبرداری‌های اینترنتی در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: یکی از پُرتکرارترین و بیشترین پرونده‌های ثبت شده در پلیس استان نیز مربوط به جرائم اقتصادی است که شامل برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی و کللاهبرداری‌های اینترنتی می‌شود.

وی به افزایش ۶۲ درصدی پرونده‌های مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی و افزایش ۵۴ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی ارسال پیام‌های آلوده در قالب سهام عدالت یا ابلاغیه دادگستری به گوشی تلفن شهروندان است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان‌اینکه این پیام‌های آلوده و سمی علاوه بر شبکه‌های اجتماعی خارجی ممکن است از شبکه اجتماعی داخلی هم ارسال شود، تصریح کرد: این پیامک‌ها حاوی یک تارنماست و بطور مثال به شهروندان اعلام می‌کنند که از شما شکایت شده است و اگر می‌خواهید شکایت خود را ببینند بایستی به لینکی ارائه شده وارد شوید یا اگر می‌خواهید سهام عدالت شما قطع نشود باید به لینک معرفی شده در زیر پیامک ارسالی وارد شوید.

وی ادامه داد: بدین ترتیب شهروندی که پیامک را دریافت کرده است وقتی وارد لینک می‌شود، بلافاصله یک بدافزار وارد گوشی او شده و علاوه بر اینکه حساب‌هایش را هک می‌کند همین پیامک را با استفاده از شماره او به تمام مخاطبانش نیز ارسال می‌دارد.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند که هر اُرگان و سازمانی از جمله دادگستری و سهام عدالت دارای سرشناسه مربوط به خود هستند و با شماره عادی برای کسی پیامک نمی‌فرستند بنابراین توصیه ما به شهروندان این است که به اینگونه پیامک‌ها توجه نکنند و از باز کردن لینک‌های درون آنها خودداری ورزند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترنتی با ترفند فروش اجناس انجام می‌شود، گفت: بیشترین افرادی که در دام کلاهبرداران اینترنتی می‌افتند، زنانی هستند که در فضای مجازی بدنبال تهیه پوشاک، وسایل منزل و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گردند.

وی با تاکید براینکه سکوهای تبلیغاتی مانند "دیوار"، "شیپور" و دیگر موارد، تنها یک درگاه تبلیغاتی هستند و با فروشگاه‌های اینترنتی تفاوت دارند، گفت: شهروندان نبایستی با مشاهده هر نوع تبلیغی در این سکوها، به آنها اعتماد و قبل از رؤیت کالا به حساب بانکی افراد پول واریز کنند.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد، شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام را با فروشگاه‌ اینترنتی اشتباه گرفته و با خرید از این شبکه‌ها در دام کلاهبرداران می‌افتند، تصریح کرد: فروشگاه‌های اینترنتی تارنمای ثابت و مشخصی دارند و دارای شماره تلفن، آدرس و اطلاعات هویتی واقعی و مجوزهای قانونی و معتبر هستند.