تهران - ایرنا - رئیس جمهوری کره جنوبی در قبال درگیری نظامی حماس و اسرائیل موضع محتاطانه ای را اتخاذ کره است که بنظر می رسد به دلیل مشارکت اقتصادی سئول با عربستان سعودی و حمایت ولیعهد این کشور از فلسطینینان باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه کوریا تایمز، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه در جلسه کابینه از دولت کشور خواست تا به نوسانات خارجی به درستی واکنش دهند و از اثرگذاری آن بر روی اقتصاد سئول جلوگیری کنند.

یون سوک یول گفت درگیری نظامی و جنگ در خاورمیانه قیمت جهانی نفت را بالا می برد و افزایش نرخ تورم مخارج زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود با همزمانی وقوع جنگ اوکراین و ناآرامی های خاورمیانه، نوسانات اقتصادی خارجی ممکن است افزایش یابد و به دلیل افزایش ناپایداری بازارهای مالی جهان، نرخ بهره کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

یون سوک یول به اثرات اقتصادی احتمالی و وضعیت کنونی جنگ اشاره کرد اما از بیان هرگونه پیام دیپلماتیک در این باره خودداری کرد.

وی گفت : «با حمایت ایران و حزب الله از حماس و همچنین حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از حق دفاع از خود اسرائیل، نمی توان احتمال تبدیل این درگیری به یک مشاجره بین المللی را در نظر نگرفت».

در حال حاضر جنگ اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با گذشت تعداد کشتگان از ۱۵۰۰ نفر نشانه های واضحی از تبدیل شدن به یک نبرد همه جانبه دارد.

کره جنوبی تاکنون موضع محتاطانه ای را در این جنگ اتخاذ کرده است. گفته وزارت خارجه کره جنوبی با بیانیه مشترک سران آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا شدیدا مغایرت دارد.

موضع محتاطانه یون سوک یول ممکن است با تلاش های کره جنوبی برای افزایش همکاری اقتصادی با کشورهای خاورمیانه به خصوص عربستان سعودی ارتباط داشته باشد.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت که این جنگ ممکن است برای ایجاد تداخل در عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل بوده باشد زیرا حماس، حزب الله و ایران مخالف این عادی سازی هستند. آمریکا به عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل کمک کرده است.

با این وجود، تحلیلگران گفته اند در صورت افزایش تلفات در نوار غزه، عربستان سعودی انتخابی جز حمایت از فلسطین ندارد. روزنامه فایننشال تایمز گزارش کرد محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد عربستان به محمود عباس رئیس جمهوری فلسطین گفته است که این کشور از فلسطینیان حمایت می کند و در تلاش است تا به این درگیری خاتمه دهد.

این مسئله سئول را در موقعیت بدی قرار می دهد زیرا آمریکا که نزدیک ترین متحد کره جنوبی است درحال حمایت جدی از اسرائیل است و از سوی دیگر یون سوک یول به دنبال حضور شرکت های کشور خود در پروژه شهر هوشمند «نئوم» (NEOM)عربستان و جذب سرمایه گذاران این کشور است.

به این دلیل، برخی تحلیلگران بر این باورند که سئول باید درباره انتشار هرگونه بیانیه بی محابانه مانند هم قطار شدن کره جنوبی و اسرائیل در جنگ محتاطانه عمل کند زیرا ممکن است چنین اقدامی روابط سئول را نه تنها با عربستان سعودی بلکه با امارات و سایر کشورهای خاورمیانه تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان، دولت سئول در تلاش است همزمان با نشانه های تشدید شدن جنگ، شهروندان کره جنوبی را این اسرائیل خارج کند و به کشور خود بازگرداند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز سه شنبه اعلام کرد ۱۰۵۰ شهروند کره ای در اسرائیل هستند. از این بین ۴۸۰ نفر اقامت موقت دارند. ۱۹۱ نفر نیز امروز با پرواز شرکت هواپیمایی کورین ایر اسرائیل را ترک کرده و بامداد روز چهارشنبه در فرودگاه بین المللی اینچئون فرود می آیند.