ساوه - ایرنا - چاه‌های غیرمجاز در ساوه نیز مانند برخی نقاط کشور بلای جان آب‌های زیرزمینی و خبرساز شده طوریکه بتازگی اختلاف ۲ متخلف، سبب لو رفتن یک حلقه چاه غیر مجاز در یکی از مناطق باغی این شهرستان و ورود مراجع ذی‌صلاح شد.

به گزارش ایرنا، ماجرا از این قرار است که سال گذشته ۲ کشاورز در یکی از مناطق باغی این شهرستان اقدام به حفره یک حلقه چاه غیرمجاز می‌کنند و آن را در یک اتاق در عمق ۶ متری زمین پنهان کرده تا به صورت مخفی از آن بهره‌برداری کنند.

حفره این چاه عمیق که موجب کاهش ملموس آب در چاه‌های مجاز اطراف خود شده بود کشاورزان دیگر را متعجب و پیگیر علت این اتفاق می کند.
آنها موفق به کشف علت کاهش آب چاه‌های خود نمی‌شوند تا اینکه تابستان امسال میان این ۲ شریک اختلاف‌هایی ایجاد می‌شود و یکی از شرکا تصمیم به لو دادن دیگری می‌گیرد در همین راستا کشاورزان همسایه را خبردار می‌کند و آنها ۱۵ شهریور امسال راهی مراجع ذی‌صلاح می‌شوند.
به گفته رییس آب منطقه ای ساوه، باغداران منطقه آقدره ساوه شهریور امسال با حضور در این اداره از این ماجرا پرده‌برداری کرده و خواهان اقدامات لازم در این خصوص شدند.
«مجید امیرحسینی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه طی یکسال گذشته حفر این چاه باعث کاهش محسوس دبی آب چاه‌های مجاز اطراف شده بود، اظهار کرد: پس از مراجعه باغداران به این اداره با همکاری مراجع قضایی اقدامات برای شناسایی چاه در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: پس از بررسی‌های کارشناسان این اداره محل این چاه غیرمجاز ۲۵۰ متری با دبی حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه احراز و پس از اخذ دستور قضایی نسبت به آشکارسازی و مسلوب المنفعه شدن آن اقدام شد.
امیرحسینی ادامه داد: ۲ باغدار متخلف، این چاه را در داخل اتاقکی حفر و در ۶ متری زمین پس از کارگذاری ادوات استخراج آب، آن را مخفی کرده بودند که هم‌اکنون پرونده تخلف برای این افراد تشکیل و در مراجع قضایی در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه اهمیت شناسایی و مسلوب المنفعه شدن این چاه بیشتر در این است که این منطقه یکی از مناطق مهم و حساس در تامین آب شرب ساوه نیز است، افزود: حدود ۴۰ درصد از آب شرب مورد نیاز این شهر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که چاه‌های حفر شده ویژه آب شرب در منطقه آق‌دره سهم ۶۰ درصدی دارد.
انسداد ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز
رییس اداره آب منطقه‌ای ساوه با اشاره به اینکه برخورد با چاه‌های غیرمجاز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب منطقه ای در راستای حفاظت از سفره‌های زیرزمینی است، افزود: امسال برای تحقق این هدف، ۲۵ حلقه چاه مسلوب المنفعه شده است.
وی اضافه کرد: ۲۰ حلقه از این تعداد شامل چاه‌های غیرمجاز و پنج حلقه نیز شامل چاه‌های بدون پروانه فعالیت (فرم پنج) است. چاه فرم پنج چاهی است که برخی از کشاورزان در جریان ساماندهی چاه‌های غیرمجاز آن را بدون مستندات قانونی حفر و برای دریافت مجوز در سامانه اعلام کرده‌اند.
امیر حسینی با اشاره به اینکه با انسداد این تعداد چاه سالانه از برداشت بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب آب از سفره‌های زیر زمینی جلوگیری شده است، افزود: کمبود نیروی انسانی یکی از عمده چالش‌های پیش روی این شهرستان در مقابله و شناسایی چاه‌های غیرمجاز و نظارت بر چاه‌های مجاز است.
وی افزود: بروز خشکسالی‌های پی در پی به علت کاهش بارندگی‌ها، صرفه جویی مصرف آب یکی از ضرورت‌های مدیریت منابع آبی در این شهرستان است و لازم است در حوزه‌های مختلف به ویژه کشاورزی از روش‌های نوین آبیاری استفاده کرد.
ساوه دارای یک‌هزار و ۳۰۹ حلقه چاه دارای پروانه است که سالانه ۳۴۱ میلیون مترمکعب آب از آنها از منابع زیرزمینی شهرستان تخلیه می‌شود که به طور متوسط ۸۵ درصد از این میزان در بخش کشاورزی، ۳۵ میلیون مترمکعب در بخش شرب روستایی و شهری و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز در بخش خدمات و صنعت مصرف می شود.
این چاه ها در ۲ دشت مرکزی و نوبران شهرستان قرار دارد که شامل ۱۱۰ حلقه چاه شرب شهری و روستایی، ۳۱۲ حلقه چاه صنعت و خدمات، ۸۸۷ حلقه چاه کشاورزی است.