به گزارش ایرنا از گمرک ایران، «محمد رضوانیفر» در هشتاد و یکمین نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوییس با اعلام این مطلب افزود: در سالهای اخیر استفاده از کارنه تیر توسط شرکتهای حمل و نقل از مسیر ایران رشد قابل توجهی داشته است و از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارنه تیر در سال ۲۰۲۲ عبور کرده است.
وی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که در چهار راه غرب، شرق، جنوب و شمال قرار داشته و با ۱۵ کشور از طریق خشکی و دریا هم مرز است، منحصر به فرد است. ایران به عنوان یک محور مرکزی در کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب قرار دارد و در عمل به عنوان پلی بین آسیا و اروپا عمل میکند.
رضوانیفر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با درک این حقایق جغرافیایی، تلاشهای چشمگیری را برای ایفای نقش سازنده در تسهیل حمل و نقل در منطقه، با هدف نهایی ارتقای تجارت بین المللی انجام داده است، ادامهداد: در این زمینه کنوانسیونهای حمل و نقل بین المللی نقشی محوری در هماهنگ کردن قوانین و مقررات در میان کشورهای مختلف ایفا میکنند و در این راستا، کنوانسیون TIR ثابت کرده که یک سند بین المللی اصلی است و حمل و نقل و تجارت را تسهیل و بهویژه به رفع موانع گمرکی کمک می کند.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه ایران به عنوان بخشی از استراتژی ما برای تقویت حمل و نقل و تسهیل تجارت، ابتکارات عمده ای را برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی به خلیج فارس و تقویت حمل و نقل دریایی از طریق ایجاد بنادر خشک، پایانه های ICD (جمع آوری کانتینر)، مناطق ویژه اقتصادی و مراکز لجستیکی پویا در قلمرو خود آغاز کرده است، خاطرنشانکرد: ایران در خط مقدم دیجیتالی کردن سیستم TIR بوده و از سال ۲۰۱۵ در نخستین پروژه های آزمایشی e-TIR با ترکیه و جمهوری آذربایجان پیشرو بوده است.
این مقام مسوول گفت: ما همچنین در سال ۲۰۲۱ عملیات TIR دیجیتال چند وجهی را با هند انجام داده ایم. علاوه بر این، اجرای TIR را برای کریدور شرقی تسهیل و هند، ازبکستان و قرقیزستان را از طریق افغانستان در سال های اخیر تسهیل کردیم.
وی افزود: ایران برای تقویت ظرفیتهای منطقه ای، دوره های آموزشی متعددی را با همکاری سازمان های بین المللی برای کارکنان گمرک کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان برگزار کرده است. این تلاش ها تاکید بر تعهد ایران به ارتقای حمل و نقل و تجارت منطقهای و بینالمللی و عزم خود برای پیشبرد اهداف کنوانسیون TIR در منطقه دارد.
رضوانیفر در ادامه به موضوع تروریسم و نقش آن در قاچاق اشاره کرد و با بیان اینکه تروریسم مرز نمی شناسد و قاچاق مواد مخدر موانع قابل توجهی برای رشد و توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی ایجاد می کند، بر همکاری چندجانبه و دوجانبه برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم و قاچاق مواد مخدر که اروپا و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای امن منطقه، همچون یک سد مستحکم در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر ظاهر شده و رتبه بالایی در کشف و ضبط مواد مخدر در منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد، اظهار داشت: این مبارزه باعث افزایش هزینه ها در ایران شده و برای مبارزه موثر با این تهدیدات ضروری است که ما فناوریهای پیشرفته، از جمله فناوریهای کنترل سختافزار و نرمافزار مانند دستگاههای پیشرفته اشعه ایکس و اشعه گاما را به اشتراک بگذاریم.
رضوانی فر گفت: در حالی که تسهیل حمل و نقل با چالشهایی به ویژه موضوع فوری و ضروری قاچاق مواد مخدر در منطقه ما مواجه است، ما به شدت معتقدیم که این چالشها نباید مانع ترویج تجارت و تسهیل حمل و نقل شود. در عوض، ما باید همکاری خود را برای تقویت تلاشهای کنترل و نظارت در برابر این اعمال غیرقانونی تقویت کنیم.
وی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا، مسوولیت مهمی در ارائه کمکهای فنی بهویژه در زمینه فناوری پیشرفته به کشورهای خط مقدم مانند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه مشترک ما با قاچاقچیان بر عهده دارند.
رئیس کل گمرک ایران همچنین از تلاش های انجام شده توسط ایرو (IRU) و کمیسیون همکاری های اقتصادی سازمان ملل (UNECE) برای گسترش کنوانسیون بهویژه پیشرفت های اخیر در مورد عراق و مصر که در آینده نزدیک سیستم تیر در آنها فعال می شود، استقبال کرد و گفت: مشتاقانه منتظر اجرای کامل TIR توسط هند هستیم که بدون شک حمل و نقل ترکیبی را در سیستم TIR ترویج خواهد کرد.
وی تصریحکرد: در کنار e-TIR، حمل و نقل ترکیبی تحت TIR نشاندهنده پتانسیل بکر قابل توجهی است که شایسته توجه جدی است. ایران آماده همکاری همهجانبه با همه ذینفعان مربوطه بهویژه کشورهای همسایه برای توسعه مفهوم تسهیل در چارچوب سیستم TIR با تمرکز بر دیجیتالی شدن است که میتواند ازدحام مرزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
رضوانیفر تاکید کرد: با توجه به چالشهای اخیر کنوانسیون TIR، ما از همه طرفهای متعهد میخواهیم به تعهدات خود بر اساس این کنوانسیون پایبند باشند، مفاد آن را به طور کامل اجرا کنند و از اقداماتی که ممکن است پایههای آن را تضعیف کند، خودداری کنند.
وی گفت: ما قاطعانه بر این باوریم که بهترین رویکرد برای رسیدگی به چالشهای کنونی از طریق گفت و گو و روشهای صلح آمیز است. بنابراین، ما از همه طرفهای ذینفع میخواهیم تا برای یافتن راهحلهایی که در نهایت باعث تقویت کنوانسیون میشود، با یکدیگر همکاری کنند.
به گزارش ایرنا، کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و هیات همراه، در هشتاد و یکمین نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوییس شرکت کردند.