​​​​​​​بروجرد - ایرنا - مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از سه میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد و سالانه ۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، اکبر اسماعیلی روز چهارشنبه در جشنواره سیب در شهرستان بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: به غیر از محصول موز همه محصولات کشاورزی در داخل تولید می شود و نیازی به واردات وجود ندارد.

وی بیان کرد: ۴۰ محصول باغبانی در کشور تولید می‌کنیم که ۳۰ محصول کشاورزی ایران رتبه برتر در جهان دارد.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در تولید سیب رتبه چهارم جهان را دارد، افزود: ایران توانایی بالایی در تولید محصولات باغبانی دارد و اکنون محصولات کشاورزی ایران به بسیاری از کشورها صادر می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: ایران در تولید پسته رتبه دوم، گردو سوم و در بادام رتبه پنجم جهان را دارد.

اقتصاد محورشدن کشاورزی اولویت دولت سیزدهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار کرد: کشاورزی در لرستان سنتی و معیشت محور است و با توجه به اینکه اولیت دولت مردمی اقتصاد محور کردن کشاورزی است تلاش می شود این مهم در مسیر استان لرستان اجرایی شود.

سیروس ابراهیمی بیان کرد: برگزاری این جشنواره های کشاورزی در سطح ملی در راستای معرفی هر چه بهتر محصولات کشاورزی لرستان باید در اولویت قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: تسهیلات لازم برای توسعه و مکانیزه کردن کشاورزی در دولت سیزدهم به نحو مطلوب انجام شده و در صورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث سردخانه این مهم نیز انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: برای اقتصاد محور کردن کشاورزی باید استاندارد سازی تولیدات و بازاریابی جهانی و ملی باید در دستر کار قرار بگیرد.

ابراهیمی تاکید کرد: ارائه آموزش های لازم برای کشاورزان و بهره برداران باید با سرعت بیشتری انجام شود زیرا تحقق این مهم به نحوه مطلوب موجب افزایش تولید و ارتقای سطح کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغ سیب در بروجرد وجود دارد

فرماندار بروجرد نیز در این جشنواره ادامه داد: این شهرستان دارای یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغ سیب است و سالانه حدود ۴۸ هزار تن محصول برداشت می شود.
مسلم مرادی اظهار کرد: چرخه ارزش‌گذاری تولید کامل نیست و باید کمک کرد تا این میوه بهشتی را به ثمری رساند که ارزش‌افزوده‌ای داشته و به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: کارخانه فرآوری در بروجرد ایجادشده تا سیب‌های درجه سه را به مواد دیگری مانند ترشک و لواشک و سرکه تبدیل و به بازار مصرف ارائه کند.
مرادی اضافه کرد: امسال یکی از مشکلات باغداران سیب بروجرد خروج محصول از شهرستان بود که مقرر شد سیب بروجرد ابتدا برای تولید کارخانجات شهرستان ارسال شود.
وی افزود: اکنون میزان ظرفیت سردخانه ای شهرستان هفت هزار تن است که با توجه به پتانسیل های موجود ۱۰ هزار تن دیگر سردخانه نیاز است.
فرماندار بروجرد گفت: یکی از مشکلات بزرگ دیگر کشاورزان و باغداران مسئله آب است که اگر آب تا سال‌های آینده به شکل مطلوب و مناسب برطرف نشود، این باغداران دچار ضرر می‌شوند.
مرادی اظهار کرد: بخشی از مشکلات در ستاد تسهیل و قرارگاه رفع موانع تولید شهرستان تا حدودی برطرف شده و حمایت از باغداران ضروری است تا این محصول بی‌نظیر به یک فرصت برای بروجرد تبدیل شود.

به گزارش ایرنا،جشنواره سیب شهرستان بروجرد با حضور مسوولان استانی و شهرستان در باغ رویین تن بروجرد برگزار شد.