تهران- ایرنا- برغم توصیه‌های تربیتی اسلام در خصوص تربیت دختران که مادران و سازنده نسل‌های آینده کشور هستند، موضوعات مربوط به این قشر همواره در سایه مسائل به ظاهر مهم‌تر قرار گرفته و امروزه کارشناسان حوزه زنان، مغفول‌ترین حوزه را مربوط به دختران می‌دانند.

گروه جامعه ایرنا - روزگاری دخترانِ دیروز؛ دخترانی ساده زیست، قانع و دارای روحیه مدارا و صبوری بودند و خانواده‌ها برای نوجوانان دختر خود برنامه داشتند؛ تابستان‌ها از کلاس‌های هنری و کتابخانه‌های محله نهایت بهره را می‌بردند، مادران امروز ما همان دختران دیروز هستند؛ اما آیا دختران امروز کشور ما به همان صبوری و با روحیه مدارا هستند که مادرشان بودند؛ اگر از دختران امروز که از بدو تولد با رسانه‌های ارتباط جمعی، فضای مجازی و اینترنت مواجه هستند توقع داشته باشیم که مانند گذشتگان خود عمل کنند، خیالی عبث و بیهوده است.

آنچه مسلم است برای دختران امروز با ویژگی هایی که دارند نیازمند برنامه‌ریزی مدون و مناسب در جامعه هستیم تا ضمن اینکه این قشر از تربیت ایرانی و اسلامی دور نمانند، بلکه با ارائه برنامه برای آنها نسل‌های آینده را به درستی تحویل خواهند داد.

«کسب مهارت، پُرکردن اوقات فراغت، ایجاد روحیه تعاون، ارتقای علم و دانش، آموزش مهارت‌های زندگی، تولید علم و شناسایی استعدادهای برتر آنان، نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست گذاری مدونی است که امروزه در جامعه مورد غفلت واقع شده است» موضوعاتی است که کارشناسان حوزه زنان برای قشر دختران مطرح می کنند.



صبورا امین فر کارشناس حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، تاکید می‌کند: برای دختران به ویژه در سن نوجوانی باید برنامه‌ داشت؛ در جامعه ایران طی سال‌های زیادی قشر دختران مغفول مانده بودند به ویژه دختران در سن نوجوانی مورد غفلت واقع شده بودند.

وی با بیان اینکه حوادث اخیر موجب شد به طور جدی‌تری به موضوع دختران، نیازها و ضرورت‌های آنها پرداخته شود، گفت: لازم است سیاست‌گذاری خاصی برای دختران در سنین مختلف انجام شود؛ ضمن اینکه اوقات فراغت و کنشگری اجتماعی دختران، موضوعاتی هستند که باید تصمیم سازان و سیاستگذاران فکر مناسبی برای آن داشته باشند.

امین فر، با بیان اینکه سال‌های متمادی دختران در برنامه‌های فرهنگی نادیده گرفته شدند، گفت: در کشور برای مادران، بانوان، پسران جوان و نوجوانان، برنامه‌هایی داشتیم ولی هیچ وقت برای دختران نوجوان برنامه‌ای نداشتیم و آنها را در جامعه نمی‌دیدیم.

رئیس دانشکده حضرت زینب(س) تاکید کرد: با توجه به نیازها و ویژگی‌های شخصیتی دختران به ویژه در سن نوجوانی باید برای آنها برنامه‌هایی داشته باشیم؛ در شرایطی که ما دختران نوجوان را در برنامه‌های خود نادیده گرفتیم سایر کشورها به مطالعه جامعه شناسی ایران پرداختند و ذائقه شناسی دختران یکی از پروژه‌هایی بود که آنها با جدیت دنبال کردند.

در کشور معمولاً به این صورت عمل می‌کردیم که همان شرایط بانوان را برای دختران در نظر گرفتیم در حالی که بانوان و دختران دو نقش متفاوت و مجزا داشته و هر کدام نیازهای خاص خود و شخصیت متفاوتی دارند.
امین فر ادامه داد: اگرچه در گذشته به ذائقه شناسی دختران نوجوان اهمیتی ندادیم اما در شرایط کنونی باید تلاش کنیم که کم‌کاری گذشته را جبران کنیم و در این مسیر ابتدا باید پایه‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی گذاشته شود و سپس با ایجاد انگیزه، نیروهای مردمی را به فعالیت در این حوزه تشویق کنیم.

این کارشناس امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در کشور معمولاً به این صورت عمل می‌کردیم که همان شرایط بانوان را برای دختران در نظر گرفتیم در حالی که بانوان و دختران دو نقش متفاوت و مجزا داشته و هر کدام نیازهای خاص خود و شخصیت متفاوتی دارند.

به گفته این کارشناس امور زنان و خانواده، دختران انقلاب اسلامی، آینده سازانی هستند که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور خاص به موضوع آنان بپردازد و حداقل شوراهای اقماری خود را به بررسی و سیاست‌گذاری این حوزه بگمارند.

دختران دیروز در خانواده‌هایی با جمعیت زیاد متولد می‌شدند و بر این اساس از کودکی روحیه تعامل را به همراه داشتند و شرایط زندگی اجتماعی آنان به گونه‌ای بود که به طور ناخودآگاه بسیاری از مفاهیم تربیتی را در تعامل با دیگر اعضای خانواده می آموختند اما امروز کودکان ما تک فرزندی را تجربه می‌کنند و از ابتدای حیات خود با پدیده «نت و فضای مجازی» مواجه هستند و می‌خواهند احتیاجات خود را از این طریق برآورده کنند که گاهی نیز به بیراهه می‌روند.


در خصوص موضوع برنامه‌ریزی برای دختران و برنامه‌های ویژه این قشر با شهره صادقی مشاور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر صحبت کردیم.

خانم صادقی با اشاره به موضوع دختران در دین مبین اسلام، اظهار داشت: در این دین، دختر از چنان جایگاهی برخوردار هستند که پیامبر اسلام در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را همراه می‌کند آن هم درست در زمانی‌ که دختران را زنده به گور می‌کردند.

این فعال حوزه زنان این نکته را یادآور شد که در نظام خلقت، خلق و خوی ویژه زنانه و احساسات لطیف و عواطف رقیق زن و مسئولیت‌هایی که در نظام آفرینش بر دوش او نهاده شده، ایجاب می‌کند که زنان نیز، الگویی کامل و اسوه‌ای بی‌بدیل از جنس خود داشته باشند تا بتوانند در آنچه از زن انتظار می‌رود و قرآن نیز آنها را تایید می‌کند به او تأسی جویند.

وی افزود: به همین خاطر به جهت شناساندن الگوی کامل به دختران سرزمین علم و عفت و کمال، روز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها را به‌عنوان روز تجلیل از جایگاه دختران معرفی شده است؛ اما روز جهانی دختر برای یادآوری مقام و جایگاه دختران در همه جوامع و ادیان تعریف شده است و روزی است که این قشر لطیف و معصوم را مورد توجه قرار می‌دهند و بهانه‌ای برای دیدن ظرافت‌های خُلقی و خَلقی این پدیده خلقت است.

به گفته وی، در سخنان معصومان علیهم السلام از دختران با واژه‌هایی چون ریحانه (گل)، قواریر(بلورها)، و حسنه (نیکی) یاد شده است؛ که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگی خاص طبیعی و روحی دختران دارد و در نگاه دین مبین اسلام، آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و مکتب انقلاب اسلامی، گواه بر این است که جایگاه زنان یک جایگاه ارزشمند و فاخر است.

زن و دختر تراز انقلاب اسلامی، فردی دارای اندیشه، شریف و مظهر صفات الهی و دارای سبک زندگی عفیفانه که مرکز تحولات عالم است

صادقی تاکید کرد: زن و دختر تراز انقلاب اسلامی، فردی دارای اندیشه، شریف و مظهر صفات الهی و دارای سبک زندگی عفیفانه که مرکز تحولات عالم است؛ زن و دختر تراز انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌هایی منحصر بفرد در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و تعقل است که برخورداری از این صفات او را شایسته احترام و منزلت می‌کند.

وی یادآور شد که از دیدگاه متمدن اسلامی، زنان جامعه اسلامی در ۲ نقش فردی و اجتماعی می‌توانند تأثیری مستقیم در پیشرفت علم و اقتصاد و در نهایت تمدن نوین اسلامی داشته باشند و با تربیت نسلی تمدن ساز و با آموخته‌های اصیل ایرانی اسلامی، همواره حماسه‌سازی کنند.

صادقی ادامه داد: در تربیت تراز انقلاب اسلامی، زن، مجاهد، با بصیرت، تلاشگر و آگاه به توانایی‌های خویش است که با موقعیت شناسی می‌داند کجا باید سکوت کند و در چه زمان در راستای کمال و عزت خود و خانواده حماسه‌سازی کند. در یکی از نقش‌های زنان، موثرترین و حیاتی‌ترین بخش، هویت دخترانه هست که با بهره‌گیری و تربیت درست از این سرمایه اجتماعی دخترانی خواهیم داشت که با بصیرت و مطالعه دیدگاه فاخر اسلامی را با دیگر رویکردهای غیراسلامی مقایسه نموده و سره را از ناسره تشخیص دهند.

مشاور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با اشاره به آمار جامعه دانش‌آموزان دختر، اظهار داشت: ۷ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۲۲ دانش‌آموز دختر در ۳۶ هزار و ۱۴۰ مدرسه در کل کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۴ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۱۴ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۵۹ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول، یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۴۹ دانش‌آموز نیز در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش دختران فعالیت‌های مثبت و اثرگذاری در حال انجام است، بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در انجام کار فرهنگی و تربیتی، ذیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش، کارگروهی به‌نام کارگروه کوثر شکل گرفت که با جهت‌دهی به پتانسیل عظیم مردمی بتواند تقویت کننده برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: بدین منظور و با بهره‌گیری از این ظرفیت بی‌نظیر طرح‌های متفاوتی در حال اجرا هست که آخرین آنها، اجرای سرود دختر ایران توسط دختران کوثر در همه مدارس دخترانه با عنوان پویش هشت میلیونی دختر ایران بود که به همت مادران مشفق و خواهران و برادران جهادی و متدین در اقصی نقاط کشور در تاریخ دوشنبه سوم مهرماه آغاز شد و در روز دوشنبه هفدهم مهر پایان یافت؛ آثار خلق شده از دختران سرزمین هزار رنگ ایران نشان از فطرت پاکِ دخترانی دارد که با وجود کاستی‌ها و کمبودها، عفت و ایمان و سربلندی خودشان را فریاد زدند و هویت ایرانی اسلامی خود را به رخ همه دشمنان کشیدند.

با توجه به فرمایشات و تاکید رهبر انقلاب در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی و همچنین مهارت آموزی دانش‌آموزان و با هدف توانمندسازی و کارآفرینی دختران، به همت کارگروه کوثر، با وزارت گردشگری تفاهمنامه‌ای تنظیم شد که بتوان در حوزه صنایع دستی و احیای سنت‌ها، آموزش و بازار فروش محصولات بومی و صنایع دستی را تامین کرد و زمینه فعالیت هدفمند دختران را فراهم آورد.

با توجه به شرایط کنونی کشور، به نظر می‌رسد توانمندسازی و باورسازی با توجه به ویژگی‌های فطری دختران امری ضروری است که کارشناسان این امر باید ضرورت این موضوع را درک و به سمت برنامه‌ریزی برای این موضوع پیش بروند تا ضمن نسلی که از بدو تولد با رسانه‌های ارتباط جمعی، فضای مجازی و اینترنت مواجه بوده، شرایط رشد و شکوفایی آنان را فراهم آورند.