تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

اصفهان- ایرنا- «آزادراه اصفهان-شیراز» امروز حدفاصل شیراز تا ایزدخواست اصفهان به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آن بسیاری از رکوردهای راه‌سازی کشور جابه‌جا شد.

«آزادراه اصفهان-شیراز» امروز در ۶ قطعه و به طول ۲۱۲ کیلومتر، پس از ۱۳ سال انتظار، حدفاصل شیراز تا ایزدخواست اصفهان به دستور رئیس‌جمهور در شیراز به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب دومین وعده افتتاح طرح های آزادراهی در دولت سیزدهم محقق شد. افتتاح این طرح موجب شکستن رکوردهای بسیاری در راه‌سازی کشور شد.


«آزادراه اصفهان-شیراز» که طولانی‌ترین افتتاح آزادراهی کشور است که با بهره برداری از آن رکوردهای زیادی در صنعت راه سازی کشور جابه‌جا شد.

بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر این آزاد راه احداث و اجرای این پروژه موجب رشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور شده است و بر اساس محاسبات مشاوران، در سال ابتدای افتتاح این آزادراه افزون بر ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

کاهش ۱۳۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت که در سال‌های آینده میزا آن بیشتر خواهد شد، موجب صرفه جویی سه هزار میلیارد تومانی در سال ابتدای بهره‌بردای یه علت کاهش مصرف سوخت می شود.و این در کنار کاهش بیش از ۶۰۰ تصادفی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی،خسارات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری از این آزادراه نیز از جمله ویژگی‌های دیگری است که موجب ثبت رکوردهای جدید در اجرای این پروژه شده است.

رُشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور که به‌واسطه اجرای این پروژه مُحقق شد اتفاق مهمی است که نباید از کنار آن به‌سادگی گذشت، در ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط سالانه تنها ۸۶ کیلومتر آزادراه سازی در کشور انجام شد ولی با تسریع در عملیات اجرایی ساخت آزادراه اصفهان- شیراز این میزان به ۲۹۳ کیلومتر در سال رسید.

پُل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در سومین قطعه آزادراه شیراز-اصفهان و بر روی دره رودخانه سپید احداث شده است، ۲۶۴ متر طول و ۱۱۰ متر ارتفاع از کف دره ارتفاع دارد.

دهانه وسط این پُل، ۱۲۵ متر طول دارد و دهانه‌های کناری آن ۶۶ و ۷۳ متر طول دارد و عبور از این پُل با سرعت متوسط ۱۵ ثانیه به‌درازا می کشد و این در حالی است که پیش از این رسیدن از سمتی از این مسیر به سمت دیگر ساعت‌ها زمان می‌بُرد که این یک رکورد در کاهش طول مسیر با احداث یک پل محسوب می‌شود.

پُل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک پل بتُنی با ۱۱۴ قطعه بتنی، از جنس بتُن دره‌ای پیش‌تنیده است و رویه آن آسفالتی دارد و حجم بتن ریزی آن در حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب است که یک رکورد در احداث پل های اینچنینی محسوب می شود.

"آزادراه اصفهان-شیراز" که با سرمایه‌گذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت امروز به مرحله بهره‌برداری رسید، به عنوان یک شریان اصلی تردد و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور امروز ۲۱۲ کیلومتر آن زیر بار ترافیکی رفت و مسیر بین اصفهان تا شیراز را ۱۳۴ کیلومتر کاهش داد.

جاده از پیش نیازهای اصلی توسعه در هر منطقه‌ای است و از همین رو دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود، بهسازی، ترمیم، توسعه و ساخت جاده‌های جدید در کشور را مورد توجه قرار داد و روند تکمیل پروژه های راه در کشور و استان شتاب گرفت.

استان اصفهان از جمله استان‌های مهم کشور است که با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه ای که در اتصال کریدور مرکزی به جنوب کشور و کریدور شمال به جنوب دارد بیش از هر نقطه کشور نیازمند توسعه آزادراهی است و از این رو تکمیل این پروژه که از سال ۹۲ آغاز شده بود دولت سیزدهم اهتمام زیادی نسبت به آن داشت.

آزادراه اصفهان- شیراز که امروز با حضور رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید، از جمله پروژه هایی است که موجب ارتقای جایگاه اصفهان در شبکه آزادراهی کشور می شود و نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور از مسیر تهران، قم، کاشان، اصفهان، شیراز و در نهایت بوشهر دارد.

افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز،شبکه آزادراهی کشور را به ۳ هزار و ۵ کیلومتر می‌رسد و ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور می افزاید و پس از افتتاح منطقه ۲ آزادراه تهران شمال در تابستان گذشته، این دومین وعده‌ افتتاح آزادراهی دولت سیزدهم است که محقق می‌شود.

توجه ویژه دولت سیزدهم به افزایش آزادراه‌ها و جابه‌جایی رکورد سرعت ساخت آزاد راه در کشور

در این ارتباط مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور و مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: بعد از انقلاب اسلامی در کشور ما حدود ۳ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی کشور اضافه شده است.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اصفهان اظهارداشت: توسعه آزادراه‌ها، علت توسعه در کشور هستند و ساخت و افزایش آزادراه‌ها به‌ویژه در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: رُشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور که به‌واسطه اجرای این پروژه مُحقق شد اتفاق مهمی است که نباید از کنار آن به‌سادگی گذشت، در ۱۰ سال گذشته بطور متوسط سالانه تنها ۸۶ کیلومتر آزادراه سازی در کشور انجام شد ولی با تسریع در عملیات اجرایی ساخت این آزادراه این میزان به ۲۹۳ کیلومتر در سال رسید.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر دولت برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراه‌ها برنامه ویژه‌ای داشته که بخش خصوصی با سرمایه گذاری و روند احداث و پیشرفت آزادراه‌های کشور را بیش از گذشته دنبال کند.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: هم اینک حدود یک هزار کیلومتر آزادراه در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال احداث است و بر اساس برنامه ریزی قرار است همه آن‌ها تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

صلواتی افزود: توسعه آزادراه‌ها برای افزایش شریان‌های (کریدور) اصلی کشور نقش بسزایی دارد و در کنار آن به پیشرفت متوازن نواحی اطراف آن می‌انجامد که این نیز از جمله دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

آزادراهی که دغدغه های محیط زیستی در آن رعایت شده است

مجری طرح های آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور به ایرنا گفت: دغدغه‌های محیط زیستی در احداث " آزادراه اصفهان-شیراز " مورد توجه قرار گرفته است و تلاش زیادی شده از دخل و تصرف در طبیعت خودداری شود.

صلواتی ادامه داد: مسیر حیوانات و زمین‌های کشاورزی اطراف این آزادراه حفظ شده و از آغاز به‌کار این پروژه این طرح شامل ۶ قطعه بود که در همه قطعات ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شد.

وی گفت: محدودیت عرض مسیر تنگ خیاره با پیگیری نمایندگان و مدیران موجب شد تا قطعه هفت به آزادراه اضافه شود و این قطعه ۱۲ کیلومتر طول دارد و سه‌راهی تنگ خیاره را به سه‌راهی قلات وصل می‌کند و با افتتاح امروز ۹ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری می‌رسد و سه کیلومتر باقی‌مانده نیز تا بهمن‌ امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: قطعه هفتم آزادراه برای اتصال به کمربندی شیراز اکنون در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان استان فارس به استان بوشهر مقرر شده است که ساخته شود که بی شک دغدغه های محیط زیستی دراین قطعات جدید اضافه شده مراعات می شود.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه این آزادراه‌ها کاشته شده است و این آزادراه به‌طور مستقیم به شهرها متصل نمی‌شود که این موارد در کاهش دغدغه های محیط زیستی ای طرح موثر است.

توجه ویژه دولت به افزایش راه ها در استان اصفهان

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان درباره شرایط و وضعیت این استان اظهارداشت: اصفهان را می‌توان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نامگذاری کرد به این دلیل چه تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته با اهمیت جلوه می‌کند.

صلواتی خاطرنشان کرد: سهم انتقال بار در مقایسه با سایر نقاط کشور در مرکز کشور بیش از سایر مناطق است، بنابراین شماری از راه‌های این استان به صورت چهار بانده احداث شده و تبدیل دیگر محورهایی این استان به جاده‌های چهار بانده از جمله ضروریات این دیار به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: راه‌های برون شهری همچون اصفهان - شیراز، اصفهان- تهران، اصفهان-یزد اصفهان-کرمان و اصفهان- چهارمحال و بختیاری برای تبدیل به چهاربانده شدن و همچنین ایجاد شبکه آزادراهی در دستور کار قرار گرفته است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان درباره "آزادراه اصفهان-شیراز" تصریح کرد: آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر که از بزرگترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود و امروز با حضور رییس جمهور افتتاح شد، اثربخشی و فایده زیادی برای همگان دارد.

وی یادآور شد: قرارداد پروژه " آزادراه اصفهان-شیراز" اواخر سال ۹۱ منعقد شد و قرار بود سال ۹۵ افتتاح شود ولی برغم تمام تلاش‌های صورت گرفته و بیشتر به دلیل کمبود اعتبار تا قبل از امروز بهره برداری از آن محقق نشده است.

صلواتی افروز: آزادراه تکمیل شده و این موضوع که ناتمام است به هیچ عنوان صحت ندارد و همه موارد ایمنی و استانداردهای حمل و نقل در بهره‌برداری از آزادراه در این پروژه رعایت شده است.