بهگزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان تأمیناجتماعی، میرهاشم موسوی در نشستی با مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه افزود: در گذشته با وجود برخی اقدامات ارزشمند، در برخی حوزهها گرفتار برخی رویههای غلط بودهایم، در این دولت از ما انتظار است که برخی رویههای غلط گذشته را از طریق اصلاح پرتفوی، خروج از بنگاهداری و توسعه سهامداری اصلاح کنیم و با مدیریت جهادی و رفتار حرفهای در مدیریت، از داراییهای موجود ارزش افزوده بگیریم و آنها را به تولید و خروجی مناسب برسانیم تا مطلوبیتی که در این امانت هست، حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه بخش حملونقل یکی از مؤلفههای مهم قدرت در همه بخشها و بهویژه در بخش اقتصاد است، گفت: مقام معظم رهبری به فعالیتهای این مجموعه عنوان «حرکت جهادی» دادهاند که این عنوان، مدال افتخار و مایه مباهات است. البته وقتی عرصه فعالیت در بخشهای مختلف کلان و راهبردی را در چند سال گذشته مرور میکنیم، متوجه میشویم با شرایط تحریم و فشارهای موجود، همه لحظات کار و فعالیت در این عرصه، فعالیت جهادی بوده است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: نقش و مأموریت حاکمیتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عرصه کشتیرانی، بسیار حائز توجه است و همه موظف هستیم که بهعنوان یکی از زیرساختیترین بخشها، این حوزه را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: یک ظرفیت سوقالجیشی جغرافیایی در اختیار ماست و بستر و ظرفیت لازم را هم در کشتیرانی داریم. شاید نیاز باشد تا به تکمیل این زنجیره بپردازیم تا کریدور شمال به جنوب و همچنین بخشهای مختلف عرصه حملونقل را به هم وصل کند.
باید با مدیریت جهادی و رفتار حرفهای، از داراییهای موجود ارزش افزوده بگیریم
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: باید با مدیریت جهادی و رفتار حرفهای در مدیریت، از داراییهای موجود ارزش افزوده بگیریم و آنها را به تولید و خروجی مناسب برسانیم تا مطلوبیتی که در این امانت هست، حاصل شود. یکی از اشکالات ما معمولاً این است که رویکردهای تحولی و رشدمحور آغاز میشود و تا جایی هم خوب پیش میرود اما از جایی به بعد موانع فرایندی و پیرامونی ایجاد میشود که کار را سخت می کند. باید بر این موانع غلبه کرد تا رشد تحولی اتفاق بیفتد. این مسیر رشد و توسعه گروه کشتیرانی باید ادامه پیدا کند.
وی افزود: مجموع سهامی که سازمان تأمیناجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری در این مجموعه دارند؛ حقالناس و اموال مردم و بازنشستگان است و از این منظر همه ما و شما باید این دغدغه را داشته باشیم که این دارایی به بهترین نحو مدیریت شود.
از محفلگرایی و باندبازی فاصله بگیریم
موسوی تأکید کرد: در حوزههای مختلف کاری باید رویکرد حرفهای و تخصصگرایی را تقویت کنیم و از محفلگرایی و باندبازی و رفیق و آشنا و سفارش فاصله بگیریم. حق نداریم اجازه چنین رویههایی را در مجموعههایمان بدهیم. من در بازدیدها و سفرهای استانی و دیدار با همه عزیزان در هولدینگهای اقتصادی همیشه توصیه میکنم که نباید زیربار توصیهها و سفارشهای رانتی این و آن برویم. این رویکرد ما در تأمیناجتماعی بوده و هست که واگذاری مسئولیتها باید برمبنای توانمندی، قابلیت و تخصص و تعهد افراد باشد.
وی افزود: تمرکز یک بنگاه اقتصادی باید بر مدیریت و سرمایهگذاری بهتر و رشد بدون توجه به حاشیه باشد. هر چه رویکرد تخصصگرایی و حرفهای بودن بیشتر باشد، تمرکز بر مدیریت بیشتر و بهتر حاصل میشود.
تأمیناجتماعی مالک ۲۴ درصد از سهام شرکت کشتیرانی است
مدیرعامل شرکت کشتیرانی در این نشست به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه پرداخت و گفت: مجموعه گروه کشتیرانی حدود ۵۴ سال سن دارد و در سال ۱۳۴۶ به ثبت رسیده است. در سال ۷۹ این مجموعه از شمول شرکتهای دولتی خارج شده و در سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار عرضه شده است.
محمدرضا مدرس خیابانی افزود: مجموعه گروه کشتیرانی هلدینگی است که در چهار حوزه، در جهت تکمیل زنجیره ارزش فعالیت میکند و صندوق بازنشستگی کشوری مالک ۲۵ و سه دهم درصد و سازمان تأمیناجتماعی نیز مالک ۲۴ درصد از سهام این شرکت هستند.
کشتیرانی جزء مستقلترین شرکتهای سرمایهگذاری تأمیناجتماعی است
ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمیناجتماعی نیز در این نشست تأکید کرد: مجموعه گروه کشتیرانی با وجود تحریمها و محدودیتها عملکرد بسیار خوبی داشته و به تعبیر مقام معظم رهبری با وجود مخاطرات، در مسیر خنثیسازی تحریمها همواره نقش مؤثری ایفا کرده است.
مدیرعامل شستا افزود: کشتیرانی جزء مستقلترین شرکتها در گروه شرکتهای سرمایهگذاری تأمیناجتماعی است. البته این استقلال شرکتی یکی از الزامات مدیریتی است و یکی از دلایل موفقیت این گروه هم همین است که تمرکز در مدیریت و راهبری را در ایام پرمخاطره عهده دار بودند.
وی با اشاره به ضرورت توجه به راهبردهای اصلی و رویکرد سهامدار و سرمایهگذار اصلی در شرکتهای اقتتصادی افزود: امروز ما در بستر توفیقات شرکت کشتیرانی، افقهایی را ترسیم کردهایم که با تعمیق فهم مشترک بین سرمایهگذاران و سهامداران اصلی و مدیران شرکت قابل تحقق خواهد بود.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمیناجتماعی افزود: کشور ما در سه مؤلفه نقش ژئوپولتیک در منطقه، نقش استراتژیک در دریا و نیز نقش ایدئولوژیک در منطقه دست بالا را دارد. این سه مؤلفه ما را در دریا به لحاظ امنیت ملی و کشتیرانی و حضور در دریا و توسعه سواحل کشور و اقتصاد داخل تثبیت میکند. اینها از استراتژیکترین نکات سرمایهگذاری در حوزه کشتیرانی در پهنههای دریا و ساحل و مجاور دریاست که شستا آن را دنبال میکند.