تهران بزرگ - ایرنا - سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به گذر میزان آسفالت ریزی معابر شهری از یک میلیون تُن گفت: با دستور شهردار تهران ۷۵ درصد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن آسفالت ریزی برنامه‌ریزی شده با اولویت معابر درجه ۲ و ۳ پایتخت انجام می‌شود.

مهدی صداقتی روز چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت تامین و اجرای آسفالت بزرگراهی پایتخت به خبرنگار ایرنا افزود: در ۱۰ سال گذشته میانگین تامین و تولید آسفالت برای تهران سالانه کمتر از ۶۵۰ هزار تُن بود و در سال ۱۴۰۰ نیز از همین مقدار آسفالت با شروع فعالیت دوره ششم مدیریت شهری در معابر اجرا شد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان تولید آسفالت با رشد نسبی به ۷۵۰ هزار تُن رسید همچنین در سال جاری برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن آسفالت صورت گرفته که این مقدار برای ترمیم و نگهداری سالانه حدود ۱۰ درصد از معابر شهر که فرسوده می‌شود، ضروری است.

صداقتی با بیان اینکه لازمه تامین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن آسفالت، تولید روزانه ۱۰ هزار تُن است، گفت: اجرای آسفالت در معابر شهری تهران محدودیت زمانی دارد و معمولا با توجه به شرایط آب و هوا، ۶ ماه نخست سال زمان مناسبی برای اجراست لذا باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ۸۰ درصد آسفالت ریزی در این بازه زمانی انجام شود.

سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به اینکه برخی از معابر تهران در ۳۰ سال گذشته ترمیم آسفالت نداشته است، ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به آسفالت معابر شد و در واقع اولویت اجرای آسفالت تنها شریان‌های اصلی نیست بلکه معابر داخلی و درونی یا شریان‌های درجه ۲ و ۳ نیز مورد توجه است.

به گفته وی، با دستور شهردار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن آسفالت در سال جاری، تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن برای معابر درجه ۲ و ۳ و مابقی برای شریان‌های اصلی درجه یک به کار گرفته شد یعنی ۷۵ درصد تولید و مصرف در معابر درجه ۲ و ۳ بکار رفته است.

صداقتی در خصوص اهمیت مساله اجرای آسفالت نیز یادآور شد: در پنج سال اخیر شهرداری به موضوع آسفالت به‌ عنوان یک سوژه استراتژیک پرداخته است البته اگر در سالیان گذشته‌ ترمیم و اجرای آسفالت متناسب با نیاز شهروندان صورت می‌گرفت اکنون با مشکلات متعدد در این بخش مواجه نبودیم.

وی با اشاره به گذر میزان اجرای آسفالت از مرز یک میلیون تُن تا نیمه مهر ماه جاری تاکید تاکید کرد: برای تامین آسفالت ابتدا به ایجاد زیرساخت و در مرحله بعد به تمهیدات لازم برای تعمیر و نگهداری وضعیت موجود نیاز بود در این راستا کارخانه‌های فعلی اورهال اساسی شده و ۲ کارخانه جدید با فناوری روز دنیا خریداری و وارد چرخه تولید شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزانه چند میلیون خودرو سبک و سنگین در معابر شهر تهران تردد می‌کند که این حجم از ترددها موجب کاسته شدن عمر کیفیت آسفالت معابر پایتخت شده است.

موضوع آسفالت یکی از مهمترین موضوعات در حوزه تردد روان و آسان خودروها در پایتخت است که به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مدیریت شهری از این موضوع غافل بوده است ولی در دوره ششم مدیریت شهری به این موضوع مهم اهمیت داده شده و با افزایش بیش از ۲ برابری تولید و آسفالت ریزی در جلب رضصایت شهروندان گام‌هایی برداشته شده است.