زنجان - ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: در نیمه نخست امسال بیش از ۸۰ میلیارد ریال کمک‌های مردمی به صورت نقدی، غیرنقدی و خدماتی توسط موسسات خیریه جمع آوری و جهت حل مشکلات افراد نیازمند توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح اله خدابنده لو روز شنبه در جلسه شورای مشارکت های مردمی، افزود: بهزیستی براساس مشارکت های مردمی پایه ریزی شده و در واقع کار با مردم و برای مردم است و جذب مشارکت های مردمی در ارتقا و بهبود کیفیت ارائه خدمات به جامعه هدف با تاکید بر حفظ کرامت آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد:شورای مشارکت مردمی با اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سطح شهرستان‌ها نقش اتاق فکر را ایفا می کند تا با نیازسنجی، برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن برنامه‌های تحت نظارت و ارزیابی بهزیستی، جهت بهبود وضعیت جامعه هدف گام‌های اساسی بردارد.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه جذب مشارکت های مردمی نیاز به اعتمادسازی و ایده و خلاقیت دارد، عنوان کرد: مشارکت‌های جمع‌آوری شده با دو نیت خاص و عام هزینه می‌شود و در راستای نیت عام نظر اعضای شورای مشارکت نقش اول را ایفا می‌کند.

خدابنده لو به فعالیت ۱۸۵ مرکز و موسسه غیردولتی، انجمن ها و موسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی اشاره کرد و گفت: موسسات خیریه مجاز به جذب و تبلیغات مشارکت های مردمی باید در سامانه https://ui.behzisti.net/ ثبت نام و کد شناسایی دریافت کنند که در صورت احراز تخلف، موضوع ابتدا جهت لغو پروانه فعالیت یا پروانه تاسیس به کمیسیون ماده ۲۶ ارسال می شود.

سرپرست بهزیستی استان زنجان یادآور شد: موسسات خیریه مکلفند هرگونه دریافت مشارکت های مردمی را صرفا جهت پیشبرد اهداف موسسه و افزایش کیفیت خدمات رسانی به گروه هدف، هزینه کنند.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان بهزیستی، نظارت مستمر و قانونمند بر عملکرد موسسات و مراکز غیردولتی است تا این مراکز بر اساس اهداف بهزیستی و اساسنامه‌های خود، فعالیت کنند.

این مسوول ادامه داد: این مراکز با رعایت شفاف‌سازی مالی و ثبت و ضبط تمامی فعالیت‌ها و درآمدها و هزینه‌های خود بر اساس قوانین جاری کشور موجب افزایش اعتماد عمومی و گسترش امور خیر در جامعه می شوند.

خدابنده لو با اشاره به اهم فعالیتهای مشارکت های مردمی بهزیستی، خاطرنشان کرد: جلب و جذب مشارکتهای نقدی، غیرنقدی و خدماتی از اشخاص حقیقی و حقوقی، طرح حامی، اجرای طرح شکرانه سلامت (اهدای چهار رقم آخر فیش حقوقی کارمندان دولت به گروههای هدف بهزیستی) اجرای طرح ضیافت مهربانی در ماه رمضان و اجرای برنامه های دهه مهرورزی و پویش جمع آوری نوشت افزار از جمله فعالیتها و برنامه های بهزیستی در معاونت مشارکتهای مردمی بهزیستی است.