مشهد- ایرنا- ارتقای مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارونِ خراسان رضوی به مناطق آزاد تجاری، نویدبخش تحول در تجارت و اقتصاد این استان و حتی شمال‌شرق کشور است، هرچند به نظر می‌رسد تا تحقق این امر راه درازی در پیش باشد.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد محدوده‌ای جغرافیایی است که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا غالباً در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی دارد. این محدوده‌ها از شمول بسیاری از قوانین سرزمین اصلی خارج بوده و به دلیل تسهیلات، امکانات، معافیت‌ها و امتیازهای در نظر گرفته شده برای آن‌، می‌توانند بستر مناسبی را برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان بخش ترانزیت ایجاد کنند.

تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی، تقویت کانال‌های ترانزیتی و تقویت جایگاه کشور در عرصه تجارت بین‌الملل است.

تاکنون هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی در کشور راه اندازی شده که متاسفانه استان خراسان رضوی در شمال شرق، با وجود داشتن ظرفیت های بالای تجاری از داشتن حتی یک منطقه آزاد بی بهره مانده است.

البته به تازگی و با تصویب مجلس، رئیس جمهور قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی سرخس و دوغارون در مناطق ویژه اقتصادی کنونی را ابلاغ کرد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۱۷ کیلومتری شهر مرزی سرخس، در کنار جاده ترانزیتی به مقصد مشهد و همجوار با خط آهن بین المللی منتهی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی واقع شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد به وسعت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان، در سال ۱۳۷۵ و همزمان با افتتاح راه آهن مشهد ـ سرخس ـ تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان آغاز به کار کرد. همچنین بر اساس مصوبه هیأت وزیران، آستان قدس رضوی به عنوان سازمان مسوول این منطقه تعیین شد.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون این منطقه ویژه اقتصادی متشکل از ۲ بخش گمرکی با مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و بخش غیرگمرکی به مساحت سه هزار هکتار است.

محمدرضا برهمند افزود: در یک دسته بندی دیگر این منطقه به بخش (زون) های تولیدی، مواد شیمیایی، صنایع سنگین، خدمات، انبارداری و حمل و نقل تقسیم شده که فعلا در بخش حمل و نقل به دلیل سرمایه گذاری فوق العاده داخلی و خارجی، دیگر جایی برای سرمایه گذاری باقی نمانده است.

وی اظهار داشت: هم اینک ۱۲۶ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی در پهنه ای به مساحت حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار گستره این منطقه ساخته شده و یا در حال ساخت است.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیان کرد: علاوه بر شرکت های داخلی، شرکت ها و هلدینگ‌های خارجی از کشورهای چین، روسیه، ترکیه، امارات عربی متحده و افغانستان، طی سال گذشته ۹۰ میلیون دلار در این منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری کردند.

برهمند، تصویب و ابلاغ ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سرخس را موجب رونق تجارت در این منطقه، افزایش سرمایه گذاری خارجی و بهبود کسب و کارها و اقتصاد شهرستان مرزی سرخس دانست.

ایجاد هزار شغل در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

علاوه بر شرکتهای داخلی، شرکتها و هلدینگ‌های خارجی از کشورهای چین، روسیه، ترکیه، امارات عربی متحده و افغانستان، طی پارسال ۹۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاری کرده اند.

رییس بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی، که مسوولیت این منطقه ویژه به سازمان متبوعش سپرده شده است،‌ گفت: در ۱.۵ سال گذشته میزان اشتغال محقق شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس حدود هزار نفر بوده است که بیش از ۹۵ درصد این افراد، بومی و ساکن شهرستان هستند.

سیدمهدی سدیدی افزود: با تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری- صنعتی، شاهد افزایش قابل توجه اشتغال در این منطقه نیز خواهیم بود.

وی توسعه اشتغال را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس دانست و اظهار کرد: آستان قدس رضوی همواره نگاه ویژه‌ای به مردم بومی منطقه سرخس داشته و دارد از همین رو به دنبال توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این منطقه در راستای اهداف آستان قدس رضوی هستیم.

سدیدی ادامه داد: رونق تولید داخلی و رشد اقتصاد ملی با توجه به بازار ۲۰۰ میلیون نفری کشورهای مستقل مشترک المنافع (cis) و ظرفیت صادراتی آنها، از جمله اهداف توسعه و تقویت منطقه آزاد تجاری –صنعتی سرخس در آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

امارات نیز به جمع سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس پیوست

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به مرکز ثقل ترانزیت کالا با چین تبدیل می شود

سرخس خراسان رضوی، پلی برای اتصال ریلی چین به اروپا

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال ۱۳۸۹ با گرایش تولید و تجارت در نقطه صفر مرزی ایران با افغانستان تاسیس شد.

فاصله این منطقه تا شهر مشهد ۲۴۰، تایباد ۱۸ و هرات افغانستان ۱۲۰ کیلومتر است و با توجه به نیاز و استقبال بازار ۴۰ میلیون نفری افغانستان، به عنوان مهمترین وارد کننده کالاهای ایرانی، اکنون گمرک و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون مهمترین معبر رسمی کشور برای تامین مایحتاج مردم افغانستان شناخته می‌شود.

براساس آنچه در درگاه اینترنتی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اعلام شده، فراورده‌های سوختی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی عمده‌ترین محصولات صادراتی این منطقه ویژه اقتصادی است.

بالاخره در سال جاری و پس از سالها انتظار، مجلس شورای اسلامی در مرداد امسال با ۱۶۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و هشت رای ممتنع نمایندگان با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون موافقت کرد.

در ادامه و البته پس از تامین نظر شورای نگهبان، قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون در نشست علنی ۲۷ شهریور مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و ۱۵ مهرماه جاری رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

منطقه آزاد دوغارون، میراث‌دار کمبودهای زیرساختی

همه تلاش خبرنگاران ایرنا برای گفت وگو با مدیرعامل و رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال جاری بی نتیجه مانده است و از جمله اینکه مریم قویدل، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون پس از تماس های مکرر خبرنگار ایرنا، از عدم تمایل مسوولان این مجموعه برای گفت وگو با رسانه ها خبر داد و حتی از ارائه اطلاعات و مشخصات کلی این مجموعه اقتصادی بزرگ در شهرستان مرزی تایباد، سر باز زد.

با این حال رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی در جریان یک سفر از مجموعه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بازدید کرد و در این بازدید با اشاره به ابلاغ قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون گفت: افغانستان بازار مناسبی برای تولیدکنندکان و سرمایه گذاران ایرانی بوده و شایسته است این منطقه تجاری تبدیل به محل تکمیل و بازتولید کالاهای نیمه ساخته برای صادرات به افغانستان شود.

متاسفانه با وجود اینکه مخازن بزرگ برای صادرات سوخت در منطقه ویژه اقتصادی ساخته شده، همچنان قاچاق سوخت در منطقه دوغارون به شکل های مختلف در حال انجام است. در صورت راه اندازی منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون با ارائه راهکارهایی می توان از قاچاق سوخت در منطقه نیز جلوگیری کرد.

احمد معصومی فر افزود: منطقه آزاد تجاری دوغارون خراسان رضوی می تواند به محل سرمایه گذاری مشترک تولیدکنندگان و تجار ایرانی و افغانستانی و فعالیت بنگاه های اقتصادی مشترک تبدیل شود.

وی گفت: حتی این امکان فراهم است تا محصولات و کالاهای تولید افغانستان در این منطقه آزاد فرآوری شده و به بازارهای ایران وارد شود.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه مخازن بزرگ برای صادرات سوخت در منطقه ویژه اقتصادی ساخته شده، همچنان قاچاق سوخت در منطقه دوغارون به شکل های مختلف در حال انجام است.

معصومی فر ادامه داد: در صورت راه اندازی منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون با ارائه راهکارهایی می توان از قاچاق سوخت در منطقه نیز جلوگیری کرد.

وی منطقه آزاد اقتصادی دوغارون را ظرفیتی فوق العاده برای استان توصیف کرد و گفت: البته برای استفاده از این ظرفیت نیاز زیادی به تامین زیرساختها در منطقه ویژه کنونی داریم و از طرفی برای تقویت مراودات تجاری در منطقه نیازمند نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی هستیم.

مدیر پایانه مرزی دوغارون همچنین در گفت وگو با خبرنگاران به اجرای طرح مهم جامع پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح های ملی است که نقش بسزایی در ساماندهی این کانون اقتصادی در حوزه های مختلف دارد.

اسماعیل پورعابد افزود: در حال حاضر پیمانکاران طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در بخش های مختلف این طرح مشغول فعالیت هستند که تاکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اجرای آن ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد ادامه داد: این پایانه رتبه پنجم ترانزیت خروجی و رتبه سوم صادرات را بین پایانه های خروجی کشور دارد و ۹ درصد از سهم صادرات کشور را از آن خود کرده است.

پورعابد افزود: در نیمه نخست امسال ۶۴۳ هزار و ۶۸۶ تن انواع کالا از این پایانه به افغانستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

صادرات کالا از مرز دوغارون خراسان رضوی به افغانستان افزایش یافت

بیش از ۴۶۰ هزار تن کالا از مرز دوغارون خراسان رضوی به افغانستان صادر شد

گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان، شبانه‌روزی شدن یا نشدن

با وجود آینده روشن این مناطق آزاد برای منطقه، حسن نوری زاده، فرماندار سرخس با استقبال از ابلاغ ایجاد منطقه آزاد سرخس اظهار داشت: اجرای منطقه آزاد در منطقه زمان بر است و این روند نباید موجب ایجاد انتظارات کاذب برای مردم شهرستان شود.

سرخس و دوغارون، بالهایی برای توسعه شمال شرق ایران

نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش های احمدآباد و رضویه مشهد نیز با اشاره به تایید لوایح تاسیس مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون توسط شورای نگهبان، گفت: مناطق آزاد تجاری دوغارون و سرخس به واسطه همجواری با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی ۲ بال مهم توسعه اقتصادی خراسان بزرگ خواهند بود.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی افزود: تاکنون در شمال غرب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور مناطق آزاد تجاری راه اندازی شده بود ولی شمال شرق کشور از وجود مناطق آزاد بی بهره بود.

وی ادامه داد: با تصویب تاسیس مناطق آزاد یاد شده در شمال شرق کشور، نه تنها خراسان رضوی بلکه استانهای خراسان جنوبی و شمالی نیز از اثرات مثبت اقتصادی آنها بهره مند خواهند شد و توسعه خراسان بزرگ رقم خواهد خورد.

این نماینده مجلس گفت: مجاورت مناطق آزاد یاد شده با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان علاوه بر جذب سرمایه گذاری این کشورها در سرخس و دوغارون، به دلیل تغییر قوانین مربوط به روادید، موجب توسعه گردشگری و حضور بیشتر زائران حرم رضوی در استان خواهد شد و رونق سرمایه گذاری خرد اتباع خارجی و تجارت چمدانی را در منطقه افزایش می دهد.

سخن پایانی

هرچند به گفته نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس، فاصله ابلاغ تا تاسیس و راه اندازی مناطق آزاد تجاری دوغارون و سرخس حدود یکسال برآورد می شود، اما به نظر می رسد در گام نخست باید انتظارات محلی در کنار ظرفیت های موجود برای راه اندازی منطقه آزاد به صورت توامان دیده شود.

از آنچه در گفت وگوی خبرنگار ایرنا با ساکنان محلی شهرستان سرخس به دست آمد؛ توجه به افزایش قیمت زمین و موضوع ریزگردها در کنار بهره گیری از ظرفیت فوق العاده عالی سرمایه گذاری خارجی و حمایت آستان قدس رضوی از این منطقه باید همزمان مورد توجه باشد.

دوغارون با وجود ظرفیت انحصاری تجارت با افغانستان، از زیرساختهای نامناسب مرزی، قاچاق سوخت و روابط غیررسمی در تجارت مرزی رنج می برد، این نقصان در بازارچه مرزی و تجارت پیله وری و فعالیت بی سروصدای منطقه ویژه دوغارون نیز به چشم می خورد لذا به نظر می رسد ترمیم زیرساختهای فنی باید همگام با اصلاح زیرساختهای اداری منطقه صورت گیرد.