به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، چند ماهی است وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بر روی یکی از مهمترین واحدهای خدماتی سفر و گردشگری دست گذاشته است، سرویسهای بهداشتی بینراهی تاسیساتی که در طول سفر چندان به چشم نمیآیند، اما وقتی در مسافت طولانی سفر جادهای یکی از مسافران به سرویس بهداشتی احتیاج پیدا کند، یا وقت اذان است و مسافران نیاز به وضو گرفتن و ادای نماز داراند، ادامه سفر را برای آنها و همراهانشان سخت و دشوار خواهد بود، تازه ارزش این واحدها مشخص میشود و به نبود و کمبود آن به شدت چشم میآید.
شاید شما هم گاهی در یک منطقه طبیعتگردی با ازدحام جمعیت گردشگران مقابل در یک سرویس بهداشتی مواجه شده باشید و در فشار و اضطرار پیشبینی میکنید که باید ۴۵ دقیقه منتظر بمانید تا نوبت شما بشود، همین موضوع به ظاهر کوچک، تمام خاطرات آن روز سفر و تفریح شما را تلخ خواهد کرد، اینکه کودکی نیاز داشته باشد، اینکه پیرمرد یا پیرزنی یا زن بارداری در سفر باشد، اینکه یک بیمار کلیوی در این صف باشد، مسائلی است که باید به آن فکر کرد و چاره اندیشید.
موضوع اکنون کیفیت خدمات، تاسیسات آب گرم و برق، تمیزی واحد بهداشتی نیست، بلکه عدم وجود و در دسترس نبودن آن چالش اصلی صنعت گردشگری است، تا جایی که سیدعزتالله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی که بارها آن را یکی از مسائل نگرانکننده حوزه گردشگری برشمرده بود، در همایش گرامیداشت هفته گردشگری گفت که «نسبت به نبود و کمبود این واحدهای خدماتی دغدغه و نگرانی دارد و وزارتخانه این موضوع را با اولویت از همه مسئولان و دستگاههای مرتبط، پیگیری میکند، از ائمه جماعات خواسته ام درهای مساجد و سرویسهای بهداشتی مساجد در بیرون شهرها یا مناطق گردشگری را باز بگذارند تا مردم و گردشگران از آن استفاده کنند»
سرویسهای بهداشتی بینراهی در اختیار دستگاهها شناسایی شدهاند
علیاصغر شالبافیان در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایرنا درباره توسعه سرویسهای بهداشتی بینراهی گفت: یکی از کمیتههای ستاد ملی هماهنگی خدمات سفر موضوع سرویسهای بهداشتی است که مدیریت آن به عهده ستاد اقامه نماز کشور است، همه اداراتکل استانی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هم مکلف شدند ظرفیتها و همچنین نقاط ضعف در این زمینه در مسیرها و محورهای مواصلاتی و مناطق گردشگرپذیر احصا کنند.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی توضیح داد: برخی از سرویسها و تاسیساتی بهداشتی بینراهی یا در مناطق گردشگری که در اختیار سایر دستگاهها هستند شناسایی شدهاند، بهبود و تجهیز این واحدهای خدمات بهداشتی مورد نظر است، در چند ماه اخیر هم تعدادی از این واحدها که از مدار خدماتدهی خارج شده بود، تعمیر و بازسازی شده است.
تامین تجهیزات و زیرساختها و بازگرداندن به مدار
شالبافیان با بیان اینکه بازسازی و احیای سرویسهای بهداشتی «از مدار خارج شده» در اولویت است، افزود: طرح توسعه سرویسهای بهداشتی بین راهی اولویتبندی شده است، در گام اول تلاش میکنیم واحدهایی که در اختیار سایر دستگاههاست و آنهایی که از مدار خدماترسانی به مردم خارج شدهاند بازسازی، تجهیزات و زیرساختهای مورد نیاز آنها مانند آب و برق تامین و برای سرویسدهی احیا شوند.
وی افزود: اولویت بعدی احداث سرویسیهای بهداشتی است که الگوی آن بر اساس طرحهای توجیهپذیر اقتصادی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل جادهای استخراج شده و به زودی در چند نقطه کشور احداث میشود و سپس این الگو به سراسر کشور تعمیم خواهد یافت.