تهران - ایرنا - متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و تولید سامانه‌های جامع هوشمند جمع آوری اطلاعات حفاری، شرایط را برای توسعه صنایع نفتی و بی نیازی کشور از واردات فراهم کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، رشید معموری مدیرعامل شرکت سامانه پایش نور به تولید سامانه‌های هوشمند در حوزه حفاری اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ به صورت پروژه‌ای و مشاوره ای با شرکت عظیم ملی حفاری ایران شروع کرد و نخستین سامانه جمع آوری اطلاعات دستگاه های حفاری از راه دور طراحی و پیاده سازی شد.

وی افزود: در آن سال‌ها پیشنهاد ساخت یونیت های نمودارگیری از گل حفاری را به اداره پژوهش حفاری دادیم و موافقت کردند که یک دستگاه به عنوان نمونه با همکاری معاونت علمی دانشگاه تهران را بسازیم. بعد از ساخت موفقیت آمیز این نمونه، سفارش ساخت ۱۰ یونیت داده شد.

این فناور با بیان اینکه طراحی و تولید سامانه‌های جمع آوری اطلاعات حفاری اکنون توسط این شرکت دانش‌بنیان دنبال می‌شود تا نیاز داخلی به واردات را تامین کند، افزود: با وجود مشکلات داخلی توانستیم ۱۰ دستگاه را مطابق با استاندارهای بین المللی بسازی و به شرکت ملی حفاری ایران تحویل دهیم. در این مدت نسبت به بومی سازی برخی از ابزارهای درون چاهی PLT نیز اقدام کردیم.

معموری، درباره یونیت های نمودارگیری از گل حفاری و سامانه های دریافت اطلاعات تولید چاه های نفت هم توضیح داد: این سامانه، اطلاعات مورد نیاز در حفاری را به متخصصان می‌دهد و آنها می‌توانند به درستی تصمیم گرفته و عملیات حفاری و تعمیر چاه های نفت و گاز را به خوبی انجام دهند.

وی به صرفه جویی بالای حاصل از تولید یونیت‌هی نمودارگیری و تجهیزت درون‌چاهی PLT اشاره کرد و گفت: محصولات این شرکت نمونه داخلی ندارد و بومی سازی، کاهش قیمت، خدمات سریعتر اشتغال را به همراه دارد. این در حالی است که قیمت هر دستگاه بونیت نمودارگیری بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار و هر ست PLT حدود یک میلیون دلار است و تحریم و هزینه های بالای خرید آن از خارج از کشور از مشکلات کارفرمایان به شمار می‌رود.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به نقل از مدیرعامل شرکت سامانه پایش نور همچنین درباره میزان اشتغال ایجادشده توسط این شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد: در ساخت یونیت های نمودارگیری این شرکت حداقل ۳۰ دانش آموخته مقاطع تحصیلات تکمیلی به کارگیری می‌شوند؛ به علت تنوع قطعات و تیراژ کم آن مجبور به برون‌سپاری برخی از قسمت های آن می‌شویم که برآورد می‌شود بیش از ۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم درگیر ساخت باشند.