تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران خبر داد: اصحاب رسانه‌ به ویژه رسانه‌های حوزه مدیریت شهری در صورتی که برای اطلاع‌رسانی، کشف و مبارزه با فساد با هرگونه مشکلی مواجه شدند، کمیته نظارت و حقوقی آمادگی دارد از بهترین وکلا برای دفاع از رسانه‌ها به صورت رایگان استفاده کند؛ حاضریم هزینه حرف حق و پای حق ایستادن را بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی اقراریان روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: یک سال دیگر از دوره ششم شورای شهر تهران گذشت و با یک فاصله‌ای فرصت شد تا مجدد در خدمت شهروندان تهران، ری و تجریش باشیم؛ تاکید بر حوزه انتخابیه ری از این بابت است که برای شورا اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در خصوص اظهارات سخیفانه نماینده مجلس کویت در حمایت از رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه افزود: چنین جنایاتی را به عنوان نماینده شهری که پایتخت ام‌القرای جهان اسلام است را محکوم و با افتخار امروز در کنار تمام آزادی‌خواهان دنیا، محرومان، مستضعفان و مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم؛ هر اقدامی بتوانیم برای رفع این ظلمی که سال‌هاست باعث آوارگی مردم فلسطین شده انجام می‌دهیم.

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امروز به صراحت می‌گوییم که مرگ بر اسراییل به معنای مرگ بر کشتار کودکان بی‌گناه غزه و مرگ بر ظلم و آوارگی مردم که سالیان است فلسطینیان را درگیر کرده؛ امروز مرگ بر اسراییل به معنی مرگ بر کشتار دسته جمعی و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و مرگ بر قاتلان فرماندهان جبهه مقاومت و افرادی که پشت صحنه قرآن سوزی‌ها هستند.

اقراریان با اشاره به ایکه مرگ بر اسراییل گفتن‌ها صدای اتحاد شهروندان تهرانی و صدای محکومیت جنایانی است که امروز در سرزمین غزه مشاهده شده است، گفت: حقوق شهروندی همواره یکی از دغدغه‌های بسیار جدی بوده و اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری در مباحث حقوقی یکی از موضوعاتی است که کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران آن را پیگیری می‌کند با همکاری مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه در احیای حقوق عامه، حقوق شهروندی، ایجاد حس آرامش و ارتقای امنیت در جامعه تلاش می‌کنیم تا در این خصوص اثرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید به منظور ارتقای سرمایه نظام مقدس جمهوری اسلامی در مدت باقی‌مانده از دوران مسوولیت خود تلاش کنیم، ادامه داد: شورای شهر تهران پرچم دار حقوق عامه و حقوق شهروندی است؛ با افتخار در مساجد حاضر می‌شویم تا شنونده مسایل شهروندان باشیم چون بر اساس وظایف قانونی خود باید شرایط و بستر مناسب را برای شنیده شدن صدای مردم فراهم ‌کنیم.

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: تمام شهرداران مناطق پرچم‌دار پاسخگویی به شهروندان بودند و این پاسخگویی مدال درخشانی است که شورای ششم بر سینه خود دارد؛ در دوره چهارم مدیریت شهری یکی از مصوبات شورا منشور حقوق شهروندی بود و حالا در سال سوم فعالیت شورا همه اعضا و مدیران مجموعه مدیریت شهری را به این مصوبه با ۱۸ بند ارجاع می دهم.

اقراریان اضافه کرد: شهروندان حق دارند از طریق نظارت همگانی و دسترسی به مسئولان شهری و دریافت اطلاعات به‌روز در خصوص نحوه مدیریت شهری و در راستای ارتقای سطح سلامت مدیریت شهری همکاری کنند؛ آنها حق دارند که از شبکه حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع و فراگیر امن بهره‌مند شوند و این به معنای میثاق شورای شهر و شهروندان است.

وی با اشاره به وظایف قانونی مطالبه‌گری شورای شهر برای احیای حقوق عامه مردم افزود: باید منشور حقوق شهروندی را به سمتی ببریم که شاخص ارزیابی میزان تحقق آن را داشته باشیم؛ همچنین با بررسی‌های لازم باید مشخص شود که چقدر توانستیم در راستای احیای حقوق شهروندان به ویژه معلولان یا دسترسی آسان آنها به حمل و نقل تلاش کنیم.

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر چند تعامل کمیته نظارت شورا و مرکز حقوقی شهرداری تهران خوب است ولی هنوز در مدت زمان باقی‌مانده جای کار بسیار زیادی داریم؛ فرمانداری تهران پس از انجام ملاقات‌ها برای همکاری اعلام آمادگی داشته که بر همین اساس باید پاسخگویی مناسب به مردم و بسترسازی برای پیگیری حقوق عامه را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.