به گزارش ایرنا، گوشه ورودی «میدان انقلاب" ایستاده و هرازگاهی مسیر«دروازه شیراز» را فریاد میزند،در کنارش چند خودروی زردرنگ دیگر به نوبت ایستادهاند تا مسافران را سوار کنند؛ اما گویا کمتر کسی حاضر میشود با کورسی چهار هزار تومان، سوار این خودروهای زهوار دررفته شود، گرد پیری بر چهره بیشتر تاکسیهای شهر نشسته و کمتر خودروی نو و آراستهای را در میان آنها میتوان دید و هر آنچه هست، خودروهای سمند یا پژو پارس فرسودهای است که اغلب همپای صاحبانِ خود، رختِ پیری را بر تن کردهاند.
اصفهانیها میگویند: شهرهای دیگر کشور به اندازه اصفهان تاکسی کُهنه ندارد و این دیار با آن همه اسم و رسم تاریخی و فرهنگیاش، پُر از تاکسیهای زردفام فرسوده و نزار است.
سیدحسن جعفرزاده، ۶۳ ساله که حدود ۲۷ سال راننده تاکسی است و هر روز مسافران دیار نصف جهان را جابهجا میکند، از کهنه شدن خودرویش، کلافه است.
از شکل و شمایل سمند او که سالهاست کف شهر تردد میکند و دیگر نایی برای ادامه حرکت ندارد، پیداست که دیریست از زمان بازنشستگیاش گذشته است. همه اطرافش در اثر تصادف لِه و لَورده شده و با چراغهای نصفه و نیمهاش، توی ذوق مسافران میزند، صندلیهای رنگ و رو رفتهاش از حالت عادی خارج شده و کثیفی روکشهایش، تردید برای نشستن و کثیف شدن را در مسافران وسواسی بیشتر میکند.
جعفرزاده در باره دلیل تعویض نکردن تاکسی از رده خارج شده خود به خبرنگار ایرنا گفت: تاکسیرانی مدتی پیش طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده را مطرح کرد اما با این اوضاع کساد بازار و افزایش قیمتها از یکسو و وجود خودروهای اینترنتی از سوی دیگر، مردم به اندازه قبل منتظر تاکسیها نمیمانند و شمار مشتریهای ما نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده است.
این راننده تاکسی افزود: من راننده خطی هستم و باید مدتها منتظر بمانم تا چهار مسافر را یکجا سوار کنم اما زمان زیادی صرف تکمیل مسافران میشود که چندان هم برای ما عایدی ندارد.
وی بیان داشت: دخل ما به خرجمان نمیرسد و درآمد تاکسی به زور جواب مخارج خانه را میدهد چه برسد به اینکه از محل آن بخواهیم خودروی خود را هم به روز کنیم و سمند جدیدی بخریم و اقساط آن را از محل درآمدش بپردازیم.
راننده تاکسی اصفهانی تصریح کرد: قیمت یک سمند «سورن پلاس» با هزینههای جانبیاش برای رانندگان حدود چهار میلیارد ریال آب میخورد و ماهیانه باید بیش از ۶۰ میلیون ریال قسط آن را بدهیم که در شرایط فعلی و گرانی قیمتها و خرج سرسامآور زندگی، تامین این ارقام برای ما رانندگان تاکسی که منبع درآمدی دیگری نداریم؛ مقدور نیست.
یکی دیگر از رانندگانی که در مجاور تاکسی جعفرزاده ایستاده است نیز گفت: من چند بار برای تعویض خودروی خود مراجعه کردهام؛ اما با این شرایط نمیتوانم تاکسی خود را تعویض کنم زیرا باید تسهیلات یا امتیاز ویژهای برای ما رانندگان فاقد درآمد مُکفی گذاشته شود تا بتوانیم با قیمت ارزانتر خودرو بخریم؛ در غیر این صورت بدون دریافت تسهیلات قادر به نوسازی تاکسیهای فرسوده و مُستعمل خود نیستیم.
این راننده تاکسی گفت: برای ما مشتری دربستی بیشتر به صرفه است چون در ترافیک سرسامآور اصفهان، کمتر رغبت میکنیم مسافر تک سرنشین داشته باشیم، ضمن اینکه با مشکل تامین بنزین هم مواجهیم و خرید بنزین آزاد هم مقرون به صرفه نیست زیرا اگر کرایهها را کمی زیادتر بگوییم، مسافران زیربار نمیروند و با ناوگان مشابه همچون «تپسی» و «اسنپ» تردد میکنند.
وی خاطرنشان کرد: رانندگان قشر محروم و بدون حمایت جامعه هستند که همیشه با مشکل مالی مواجهند و هیچ وقت هم درآمدشان کفاف زندگیشان را نمی کند و این در حالیست که اخیرا هر کس در هر شغلی با داشتن یک خودرو وارد این کار شده و مسافرکشی میکند.
این گفتهها در حالیست که به گفته مسوولان کشوری، در سال ۱۴۰۲ سنِ فرسودگی تاکسیها، اتوبوسهای شهری و موتورسیکلتها ۱۰ سال، مینیبوسها و اتوبوسهای برون شهری ۱۵ سال، خودروهای سواری شخصی ۲۰ سال و خودروهای سواری دولتی ۱۵ سال است که این رقم در شهر اصفهان بیش از سنِ اعلام شده است.
سهم ۱۳ درصدی تاکسیهای اصفهان در حمل و نقل درون شهری
محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در باره ضرورت کمک دولت برای کاهش مشکلات حمل و نقل اصفهان گفته است: مدیریت شهری اصفهان از وزارت کشور درخواست دارد تا بصورت ویژه برای تکمیل خط دو متروی این کلانشهر، تکمیل ناوگان اتوبوسرانی و افزایش دو برابری تعداد ناوگان موجود، نوسازی تاکسیهای فرسوده و تبدیل موتورسیکلتهای بنزینی به برقی و کاهش مشکلات حمل و نقلی این دیار کمک کند.
منوچهر مهروی پور عضو شورای شهر اصفهان نیز در این باره اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ به نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی پرداختیم و در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ به تجهیز ناوگان تاکسیرانی توجه کردیم زیرا نزدیک به ۹ هزار دستگاه تاکسی در شهر اصفهان داریم که بالای۷۰ درصد از آنها فرسوده هستند که سبب آلودگی میشوند البته سهم تاکسیها در حمل و نقل درون شهری ۱۳ درصد است اما برای نوسازی و به منظور کاهش آلودگی باید به نوسازی آنها توجه ویژه شود.
کاهش متوالی حمایت دولت در ارائه تسهیلات
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال اخیر نه تنها قشر راننده و نیازهای آنها دیده نشده بلکه حتی به نوعی در حق آنها کوتاهی هم صورت گرفته، بنابراین تمام تلاش ما این بوده است که پیش از رفع نیاز رانندگان، ابتدا حس اعتماد از دست رفته آنها را به سازمان تاکسیرانی برگردانیم.
محمد پرورش افزود: سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان حدود ۲۰ هزار راننده را تحت پوشش خود دارد که با ۱۸ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر فعالیت میکنند که حدود دو هزار نفر از آنها راننده کمکی محسوب میشوند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان در سال ۱۴۰۰ مطرح و طی این مدت در مجموع ۴۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شد که این امر به همت خود رانندگان بود و دولت، شهرداری و سازمان تاکسیرانی کل کشور حمایت چندانی از این امر نکردند.
به گفته پرورش، از پایان اسفند سال گذشته سایت نوسازی تاکسیها(nosazi.org) بسته شد و این امکان وجود نداشت که رانندگان در آن ثبتنام کنند که با پیگیریهای انجام شده از طریق اتحادیه تاکسیرانی و وزارت کشور، ۲۶ آذر سال ۱۴۰۱ به مناسبت«روز حمل و نقل" سایت مزبور بازگشایی شد و رانندگان تاکسی دارای خودروی فرسوده که مدل خودروی آنها از سال ۱۳۹۰ به پایین بود، میتوانستند برای تعویض خودروهای فرسوده خود به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان یادآور شد: ما طرح تحول ناوگان تاکسیرانی را ارائه کردهایم که حدود ۶ هزار خودروی فرسوده طی سه سال باید نوسازی شود اما بدلیل حمایت نشدن از این طرح؛ این مهم محقق نشد.
وی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر شهرداری نهادهای مختلف همچون صنایع آلاینده هم بسیار دخیل بوده اما اُفق ۶ ساله در باره نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان محقق نشده و هر آنچه تاکنون صورت گرفته، به همت خود رانندگان تاکسی بوده است.
پرورش با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از ناوگان تاکسیرانی اصفهان فرسوده است، تاکید کرد: ما در اصفهان دچار فرسودگی شدید ناوگان تاکسیرانی هستیم و از هشت هزار و ۹۰۰ دستگاه تاکسی زردرنگ، هفت هزار و ۲۰۰ دستگاه فرسوده با عمر بالای ۱۱ سال داریم که تعویض آنها حمایت جدی دولت را میطلبد زیرا تبدیل به احسن کردن این خودروها در توان رانندگان و سازمان تاکسیرانی نیست.
وی افزود: در حال حاضر قیمت یک دستگاه خودروی سمند سورن ارائه شده سازمان تاکسیرانی حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است که در سال گذشته همین خودرو قیمت کمتری داشت اما چون تسهیلاتی برای ابن کار اختصاص نیافت، روز به روز قیمت آنها افزایش پیدا کرد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: در این راستا نامهنگاریهای مختلفی به شهردار، شورای شهر، استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران و معاونان کلانشهرها و نیز مسوولان بالادستی ارسال شده که هیچکدام از آنها تا این لحظه مورد توجه قرار نگرفته و این در حالیست که ما طرح جامع خود را برای دریافت تسهیلات به رانندگان، رضایت شهروندان و نظارت مستمر نیز ارائه دادهایم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با حذف یارانه سوخت مدارس مواجه شدیم و امسال نیز با پرداخت نشدن یارانه سوخت برای خودروهای تکسوز مواجهیم و بدین ترتیب روز به روز حمایت دولتی کم رنگتر میشود.
پرورش با اشاره به اینکه از طریق صندوق محیط زیست برای تخصیص تسهیلات ورود پیدا کردهایم، بیان داشت: تمام این مراحل در چرخه نامهنگاریها مانده و در نهایت یک رقم یکصد میلیاردی بطور جداگانه از سوی شهرداری، صندوق محیط زیست و قرض الحسنه مطرح شده که آن هم به نتیجه نرسیده است.
وی در باره بیمه رانندگان تاکسی هم تصریح کرد: این مساله از سوی مراجع زیادی پیگیری شده اما هنوز هم به نتیجه قابل قبول نرسیده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان بیان کرد: نوسازی خودروهای فرسوده نیاز به عزم جدی دارد، البته استاندار اصفهان در این زمینه با پرداخت۵۰۰ وام ۵۰ میلیون تومانی موافقت کرده که ۲ هزار و ۲۰۰ راننده تاکسی فرسوده فراخوان که از این تعداد ۵۰۰ نفر متقاضی شدند اما بانکها به تعهد خود در این زمینه عمل نکردند.
وی ادامه داد: این در حالیست که اینک حدود ۹۰ میلیون تومان از زمان موافقت و دستور استاندار تا عدم پذیریش بانکها برای پرداخت وام مذکور، بر قیمت خودروی سمند افزوده شده که تامین این هزینه اضافه برای رانندگان تاکسی، مقرون به صرفه نبوده و نیست.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۸ هزار دستگاه تاکسی در شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی از نوع زردرنگ و بیش از ۹ هزار دستگاه دیگر در حوزه سرویس مدارس و آژانسها مشغول فعالیت هستند.
۹ هزار دستگاه تاکسی زردرنگ شامل تاکسیهای گردشی،خطی یا ویژه ترمینال، راهآهن و فرودگاه است که هفت هزار و۲۰۰ دستگاه معادل ۸۰ درصد از آنها فرسوده و از رده خارج است.