ساری- ایرنا - تعداد پلمب و انسداد چاه‌های عمیق غیرمجاز در مازندران که طی نیمه نخست سال گذشته ۳۶ حلقه بود، در ۶ ماه نخست امسال با رشد نزدیک به چهار برابری به ۱۲۶ حلقه رسید و با احتساب ۱۱۸ پرونده‌ جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز، مجموع پیشگیری از برداشت آب توسط چاه‌های غیرمجاز در مازندران طی نیمه نخست امسال به ۲۲۴ مورد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش شدت خشکسالی در سال آبی پشت‌سر گذاشته نسبت به ۲ سال پیش از آن و نگرانی کشاورزان در مناطق مختلف استان برای تامین آب مورد نیاز کشتزارها، گرایش به سمت افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی در مازندران را بیشتر کرد. اقدامی که می‌تواند پیامدهای منفی زیادی برای طبیعت و محیط زیست داشته باشد.

آمارها نشان می‌دهند که در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد چاه‌های غیرمجازی که توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران پلمب شده‌اند حدود چهار برابر افزایش یافته است. بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران که توسط روابط عمومی این دستگاه منتشر شده، بهار و تابستان امسال برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرقانونی آب‌های زیرزمینی مجموعا نسبت به پلمب یا پیشگیری از حفاری غیرمجاز ۲۲۴ حلقه چاه اقدام شد.

حیدر داوودیان اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کم شدن آورد رودخانه‌های استان در ابتدای فصل کشاورزی در مناطق مختلف استان اقدام برای برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی مورد افزایش یافته بود که برای جلوگیری از بالا رفتن خسارت این برداشت‌ها، پایش در نقاط مختلف استان نیز تشدید شد.

وی افزود: همکاران ما در نیمه نخست سال جاری ۱۲۶ چاه غیرمجاز را پس از انجام مراحل قانونی پلمب و از مدار تامین آب کشاورزی استان خارج کردند. از این تعداد ۲۹ مورد پلمب در شهرستان‌های ساری و میاندورود انجام شد که بیشترین آمار بین ادارات منابع آب شهرستان‌های مازندران در نیمه نخست سال است. بابل و جویبار نیز به ترتیب با ۲۳ و ۲۲ مورد پلمب چاه پس از ساری در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: علاوه بر پلمب چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از حفاری غیرمجاز نیز از اقداماتی است که توسط همکاران ما برای پیشگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود. در این زمینه نیز طی ۶ ماه نخست سال در مجموع ۱۱۸ مورد جلوگیری از حفاری غیرمجاز در استان انجام شد که ۳۶ مورد مربوط به شهرستان‌های ساری و میاندورود بود.

داوودیان اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای مازندران طبق وظایفی که قانون تعیین کرده با هر گونه برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی برابر مقررات برخورد می‌کند. فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب به صراحت به آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد و طبق بندهای این قانون، تصمیم‌گیری برای برداشت از منابع آب زیرزمینی یا برخورد با تخلفات انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی در فصل زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با وجود کاهش بارندگی‌ها، کم شدن آورد آب رودخانه‌ها و افت آمارهای منابع آبی استان مجموعا ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون متر مکعب آب توزیعی، برداشتی و مدیریت شده در بخش کشاورزی مازندران مصرف شد که از این مقدار یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی تأمین شد.