تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت، جنگ رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت حماس با توجه به تحت فشار بودن صنایع دفاعی آمریکا در تامین تسلیحات متحدانش، ظرفیت آن را برای کمک به تل آویو محک می زند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه انگلیسی به نقل از تحلیلگران نوشت: جنگ اوکراین زنگ هشدار را برای صنعت دفاعی آمریکا به صدا در آورد که اهمیت کمتری برای تولید سلاح های مورد نیاز برای جنگ های زمینی سنتی قائل است و تمرکز بیشتری بر سامانه های شناسایی و نظارت پیشرفته از نظر فناوری برای مقابله با تروریسم و بازدارندگی چین در اقیانوس آرام دارد.

به نوشته فایننشال تایمز، تولیدکنندگان سلاح های آمریکایی درحالی که همین حالا هم تحت فشار ناشی از تسلیح اوکراین و احیای ذخایر تهی شده پنتاگون هستند، خود را برای افزایش تامین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی آماده می کنند؛ چالشی که به گفته تحلیلگران به فشارها بر پایگاه صنعت دفاعی این کشور خواهد افزود.

این گزارش افزود: اسرائیل بر خلاف اوکراین که صدها فروند تانک و خودروهای زرهی دریافت کرده در وهله نخست به دنبال مهمات است. سامانه های رهگیری برای سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین آن نیز در صدر فهرست نیازهای تسلیحاتی تل آویو قرار دارد.

اما با ادامه درگیری ها، تحلیلگران می گویند نیروهای صهیونیستی همچنین به سامانه های هدایت شده موشکی از جمله پهپادهای مسلح و همچنین گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلی متری نیاز خواهد داشت که اکنون در اوکراین در رابطه با آنها کمبود وجود دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که وعده تامین تسلیحاتی اوکراین و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود علیه روسیه و حماس را داده است این هفته گفت آمریکا می تواند این نیازها را تامین کند و پنتاگون را برای دیگر عملیات پیشتیبانی از جمله جنگ بر سر تایوان مجهز نگه دارد.

فایننشال تایمز نوشت: نیاز به تغییر سریع به سمت افزایش سلاح های سنتی، با موانع ناشی از کمبودهای دوران پس از همه گیری کرونا در عرضه و نیروی کار مواجه است.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی هزینه هنگفتی را صرف خرید سلاح های آمریکایی کرده است و بر اساس گزارش آژانس همکاری امنیتی دفاعی، تقریبا ۵۳.۵ میلیارد دلار در هفت دهه گذشته صرف خرید این تسلیحات کرده است که این مبلغ شامل هزینه ۶.۵ میلیارد دلاری در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۲ می شود.

یک مقام دفاعی آمریکا گفت: سلاح های آمریکایی بیشتری در راه است. واشنگتن بسرعت نیاز ارتش اسرائیل به منابع نظامی بیشتری از جمله مهمات و تجهیزات را تامین می کند. اولین محموله کمک های آمریکا این هفته وارد سرزمین های اشغالی شدند که شامل بمب های با قطر کوچک و دیگر مهمات بود.

مقام های آمریکایی انتظار دارند رژیم صهیونیستی سامانه های رهگیری بیشتری را به جز بسته کمک مرگباری که این کشور تاکنون در اختیار این رژیم قرار داده درخواست کند.

انتظار می رود بایدن بزودی درخواست های بیشتری برای کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین از کنگره داشته باشد هر چند که اختلافات حزب جمهوریخواه، مجلس نمایندگان را بدون رئیس گذاشته و این مجلس نمی تواند درباره درخواست های کاخ سفید قانونگذاری کرده یا آن را تایید کند. بن بست انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان کمک به اوکراین را متوقف کرده است.

سامانه های رهگیر که به نام موشک‌های تامیر نیز شناخته می‌شوند، با همکاری شرکت پیمانکار دفاعی ایالات متحده موسوم به RTX، که سابق بر این به فناوری ریتون شناخته می شد و شرکت صهیونیستی سامانه های دفاعی پیشرفته رافائل تولید و در تل آویو مونتاژ می شوند. شرکت آمریکایی از اظهار نظر درمورد وضعیت فعلی تولید موشک تامیر خودداری کرده است.

تامین دیگر تسلیحات مورد نظر رژیم صهیونیستی، از جمله سیستم‌های هوا به زمین مانند مهمات حمله مشترک مستقیم(JDAM)، موشک‌های هلفایر و بمب‌های با قطر کوچک (SDB)، به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین در تولید آنها، می‌تواند برای آمریکا آسان‌تر باشد.

فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران افزود: درگیری اسرائیل با حزب الله لبنان به شکل فزاینده ای نیازهای تسلیحاتی تل آویو را افزایش خواهد داد و رقابت مستقیم تری را برای تامین تسلیحات آمریکایی مورد نیاز اوکراین ایجاد خواهد کرد.

در این زمینه، مارک کانسیان مشاور ارشد برنامه امنیت بین المللی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت: حتی اگر تلاش‌های دیپلماتیک اخیر آمریکا موفق شود حزب‌الله را از گشودن یک جبهه شمالی در جنگ باز دارد، نوع جنگی که اسرائیل در غزه انجام داده، نیاز آن به تسلیحات اساسی را تعیین خواهد کرد. اگر اسرائیل به «تک تیراندازی» علیه حماس ادامه دهد، به مهمات کمتری نیاز خواهد داشت زیرا ارتش به جنگ مستقیم وارد نمی شود. اما تهاجم کامل و طولانی‌تر به نوار غزه موضوع دیگری خواهد بود که تقاضای تل آویو برای تدارکات تسلیحاتی ایالات متحده را به شدت افزایش خواهد داد.