شیراز - ایرنا - تعداد تجهیزات فعال شهر بازی‌ها در استان فارس یک هزار و ۴۷۲ مورد است که طبق اعلام اداره کل استاندارد در ۶ ماه نخست سال جاری تعداد ۲۳۵ مورد تجهیزات شهربازی در این استان پلمب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر ساله حوادث ناگواری برای استفاده‌کنندگان از وسایل و تجهیزات‌بازی غیر استاندارد که عمدتاً کودکان هستند، رخ می‌دهد.

حادثه دلخراش در «لوناپارک» شیراز

در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ بود که به دلیل پاره شدن کابل سیم بکسل حایل، یکی از دو صندلی دستگاه سقوط آزاد که دو سرنشین داشت در حالی به شدت با زمین برخورد کرد که ترمزهای اضطراری هم عمل نکرده بودند و ۲ شهروند ۱۶ و ۱۷ ساله شیرازی بر اثر سقوط دستگاه بازی «جامپینگ» در «لوناپارک» شیراز از ناحیه کمر دچار آسیب‌ شدند.

در آن مقطع زمانی و به دنبال بروز این حادثه در لوناپارک شیراز، سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس توضیح داد: بازرسی از ۲۵ شهربازی استان فارس انجام شده و متأسفانه همگی مشکل ایمنی دارند؛ در حال انجام مناسبات برای توقیف و پلمب وسایل این شهربازی‌ها هستیم.

تدوین استاندارد تجهیزات شهربازی از سال ۸۵

این در حالی بود که تدوین استاندارد تجهیزات شهربازی در ایران از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و مصوبه آن به تصویب رسید؛ مصوبه‌ای که اجرایش از ابتدای سال ۱۳۸۷ اجباری شد.

نخستین دوره برای نظارت بر این عرصه، با طرحی با عنوان طاها آغاز به کار کرد که این طرح در سال ۱۳۸۹ اجرا شد؛ پس از آن طرح طاها که یک طرح تشویقی برای بهره برداران شهربازی بود به شکل مدون و اجباری در کل کشور با هزینه سرمایه‌گذاران اجرایی شد.

از آن زمان تاکنون نظارت بر تجهیزات شهربازی به شکل بازرسی توسط شرکت‌های بازرسی استاندارد انجام می‌شود و دریافت گواهی آموزشی و تائیدیه از استاندارد نیز در اولویت قرار گرفته است.

استانداردها برای تجهیزات شهربازی چیست؟

بر اساس استاندارد ملی ایران تجهیزات شهربازی باید دارای مشخصات داشتن جعبه کمک‌های اولیه، سیستم اطفای حریق، داشتن حصار اطراف دستگاه برای هر تجهیز به حداقل ارتفاع یک متر و فاقد میله‌های افقی، داشتن تابلو محدودیت‌های بهره‌برداری برای هر دستگاه، نصب گواهینامه استاندارد بروی هر دستگاه در دید عموم، داشتن دوربین‌های مدار بسته برای هر دستگاه، نصب تجهیزات به سیستم اتصال زمین، تأیید آتش‌نشانی برای تجهیزات شهربازی سرپوشیده، عبور تمامی سیم‌ها و کابل‌های دستگاه از درون لوله‌های محافظ هادی برق، بازرسی روزانه، هفتگی و ماهانه توسط اپراتور و ناظر فنی دستگاه و تکمیل چک لیست‌های مربوطه و ثبت حوادث مربوطه باشند.

پلمب تعداد ۲۳۵تجهیزات شهربازی در فارس

مدیرکل استاندارد فارس در نشست خبری امروز از پلمب تعداد ۲۳۵تجهیزات شهربازی در استان خبر داد و گفت: در استان فارس طی ۶ ماه نخست سال جاری تعداد ۲۳۵مورد پلمب تجهیزات شهربازی صورت گرفت و در همین زمینه ۳۲ مورد تذکر و اخطار صادر شده است.

محمد مهدی رزمجویی افزود: هم‌اکنون تعداد تجهیزات فعال شهر بازی‌ها در استان فارس یک هزار و ۴۷۲ مورد است که از طریق سامانه، تمدید گواهینامه آنها تحت کنترل می شود.

بدین‌ترتیب تجهیزات بازی مستقر در زمین‌های بازی و مهدکودک‌ها توسط شورای عالی استاندارد مشمول استاندارد اجباری اعلام شده و مطابق با قوانین و مقررات، استفاده از تجهیزات فاقد تاییدیه ایمنی توسط مالکان یا بهره‌برداران ممنوع است.

مدیر کل استاندارد فارس همچنین در ادامه این نشست به حوزه تخلفات در کم فروشی کالا اشاره کرد و گفت: در حوزه کم فروشی کالا از آذر ماه سال گذشته به شکل جدی ورود داشته‌ایم که در این خصوص کنترل ۲۳۵ محصول انجام شد.

رزمجویی یادآور شد: در۶ ماهه اول سال جاری ۵۵۲محصول کنترل شد که از این تعداد کالا ۸۵ درصد منطبق و ۱۵ درصد عدم انطباق داشته است که عدم انطباق مربوط به انواع محصولاتی همچون فرآورده‌های کنسروی، فرآورده های لبنی، آرد و غلات و مواد شیمیایی بوده است.

رونمایی از سامانه استاندارد مصالح ساختمانی

وی در رابطه با رونمایی از سامانه استاندارد مصالح ساختمانی گفت: از هفته آینده سامانه استاندارد مصالح ساختمانی توسط شورای فنی استان و با محوریت اداره کل استاندارد فارس راه‌اندازی می‌شود و نخستین نظارت از طریق این سامانه بر محصول بتن است و در گام بعد برای سایر مصالح ساختمانی همچون شن، ماسه و آجر خواهد بود.

رزمجویی اضافه کرد: این سامانه از آذرماه فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز خواهد کرد و تمامی سازمان‌های دولتی و ادارات نیز موظف هستند تمام قراردادهای خود را منطبق با این سامانه تنظیم کنند.

مدیر کل استاندارد فارس با بیان اینکه در سال جاری، معرفی ۲۵۰ مرکز ساختمانی غیر مجاز به مراجع قضایی صورت گرفته، به استفاده از ابراز در حوزه هوش مصنوعی در فرآیند استانداردسازی اشاره کرد و گفت: در این خصوص رایزنی با دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی برای این اقدام در دستور کار است.

رزمجویی به فرآیند نظارت بر آسانسورها در مراکز مسکونی و عمومی اشاره کرد و گفت: مسئولیت آسانسور و استاندارد آن در مراکز مسکونی بر عهده مالک، بهره‌بردار و مدیر مجموعه است و در صورت بروز هر گونه اتفاق تمامی مسئولیت‌ها بر عهده آنها است؛ از حیث قانونی نیز مالک باید پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: در مراکز و تمامی سازمان‌ها و ادارات دولتی مدیر مجموعه باید در خصوص بروز هر گونه اتفاق پاسخگو باشد و شهروندان می‌توانند با شناسه‌ای که در هر آسانسور نوشته شده، با ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ نسبت به دریافت استعلام تأییدیه استاندارد آسانسور مطلع شوند.

ایرانیزه کردن استانداردهای بین‌المللی ۳۷۰۰۱ و ۳۷۰۰۲

مدیرکل استاندارد فارس از ایرانیزه کردن استانداردهای بین‌المللی ۳۷۰۰۱ و ۳۷۰۰۲ و دو در راستای مبارزه با فساد سازمانی با محوریت مدیریت ضد رشوه و سوت‌زنی خبر داد و گفت: این استاندارد برای تمام دستگاه‌های اجرایی و ادارات اجباری است.

رزمجو ادامه داد: در این استاندارد، ساختارها و گلوگاه‌های فساد تعریف و فرآیندهای مبارزه با آن اعلام خواهد شد؛ البته سامانه‌ای نیز برای پیشبرد امور در راه‌اندازی خواهد شد و تا پایان امسال دستگاه‌ها و ادارات باید با پیاده‌سازی استانداردهای تعریف شده، گلوگاه‌های فساد را شناسایی و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کنند.