اسلام‌آباد - ایرنا - رهبران سیاسی، روسای احزاب و چهره‌های مذهبی پاکستان ضمن تجدید عهد با آرمان‌های فلسطین و حمایت از عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی، خواستار گام‌های عملی جهان اسلام برای حمایت از مردم غزه و یک دیپلماسی موثر نظامی-دفاعی برای پشتیبانی از نبرد فلسطین علیه اسرائیل شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، رهبران حزبی پاکستان امروز در همایش مشترک احزاب با عنوان "مساله فلسطین و مسوولیت‌های جهان اسلام" به میزبانی حزب جماعت اسلامی در شهر اسلام‌آباد جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کردند.

در این‌ گردهمایی چهره‌های تراز اول احزاب پاکستان، گروه‌های مذهبی، نمایندگان مجلس سنا، علمای ارشد شیعه و اهل تسنن، دیپلمات‌های سابق و چهره‌های رسانه‌ای پاکستان شرکت کردند.

سخنرانان از حمایت جهان اسلام از فلسطین به ویژه کمک‌های بی نظیر جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت در بیت المقدس قدردانی کردند. «سیف الرحمان خان» از حزب تحریک انصاف پاکستان اظهار داشت که کمک‌های ایران به فلسطین و پشتیبانی آنان از نبرد مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی الگویی برای همه ما و همه حاکمان کشورهای اسلامی است.

وی تاکید کرد: امروز باید همانند ایران به صراحت و روشن از گروه‌های مقاومت فلسطین حمایت کنیم؛ البته برخی از حاکمان کشورهای مسلمان در منطقه همچنان رویکرد مبهم در قبال فلسطین دارند در حالی که مرتکب به برقراری روابط با اسرائیل شده‌اند.

شخصیت‌های پاکستانی با تاکید بر نقش آفرینی سازمان همکاری اسلامی برای گشایش کریدور بشردوستانه جهت ارسال کمک به غزه، تاکید کردند: چشمان رزمندگان فلسطین به حمایت جهان اسلام دوخته است لذا حاکمان مسلمان اقدام به دیپلماسی دفاعی و نظامی جهت پشتیبانی از فلسطین در جنگ علیه اسرائیل کنند.

آنان با سرزنش سکوت مجامع بین المللی در قبال تداوم بمباران غزه توسط اسرائیل و اشغالگری صهیونیست‌ها، حمایت غرب از تهاجم اسرائیل را محکوم کردند.

سخنرانان گفتند: نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای فلسطین کافی نیست بلکه نشست سران کشورهای اسلامی باید برگزار شود، کشورهایی که اقدام به برقراری ارتباط با اسرائیل کردند باید روابط خود با این رژیم را قطع و دیگر کشورها نیز تجارت با اسرائیل را تحریم کنند.

«لیاقت بلوچ» نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان گفت: فلسطین متعلق به فلسطینیان است و تمام جهان اسلام از جمله مردم پاکستان از نبرد مشروع تمامی گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس با قدرت حمایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: گردهمایی امروز بیانگر اجماع تمام احزاب و نیروهای سیاسی پاکستان در حمایت از فلسطین، محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و مطالبه از جامعه جهانی برای جلوگیری از تهاجم اسرائیل غاصب و حفاظت از زندگی مردم بی دفاع غزه است.

«احسن اقبال» دبیرکل حزب مسلم لیگ نواز با انتقاد از رویکرد دوگانه جهان غرب در قبال مسلمانان و مناقشه فلسطین، گفت: تهاجم رژیم اشغالگر اسرائیل هرگز به معنای دفاع یا بازدارندگی نیست بلکه صهیونیست‌ها درپی نسل کشی فلسطینیان و گسترش اشغالگری بر سرزمین فلسطین هستند.

وی افزود: اسرائیل به هیچ قانون یا هنجارهای بین المللی پایبند نیست و ما شاهد حمایت کورکورانه غرب از رویکرد ضدبشری صهیونیست‌ها هستیم لذا وضعیت فعلی یک آزمون برای همه‌ ملت‌ها از جمله جهان اسلام است.

«سید نیر حسین بخاری» رئیس پیشین مجلس سنا و دبیرکل حزب مردم پاکستان خواستار دیپلماسی سازمان همکاری اسلامی با اعضاب شورای امنیت سازمان ملل به ویژه تماس با چین و روسیه شد و افزود: آزادی و داشتن یک کشور مستقل حق مشروع و قطعی فلسطینیان است.

وی تاکید کرد: باید توطئه‌های لابی صهیونیسم را شناسایی کرده و سیاستی یکپارچه برای مقابله با طراحی اسرائیل در نسل کشی فلسطین تدوین کنیم.

سناتور «مولانا عبدالغفور حیدری» دبیرکل حزب جمعیت علمای اسلام با انتقاد از واکنش منفعلانه سازمان ملل در اعمال قطعنامه‌های خود برای تحقق مطالبات ملت فلسطین، گفت: سازمان ملل از خود هیچ اختیار یا استقلالی ندارد بلکه آمریکا و دارودسته آن برای سازمان همکاری نسخه پیچی می‌کند.

وی افزود: جنگ مقاومت فلسطین علیه اسرائیل باید ادامه یابد و پیروزی قطعا متعلق به فلسطینیان است. مقاومت لبنان علیه اسرائیل نیز برای ما فوق العاده است لذا نتیجه این نبرد حقارت اسرائیل و فلج شدن این رژیم قاتل است.

علامه «محمد امین شهیدی» رئیس گروه امت واحده در پاکستان نیز طی سخنانی گفت: عملیات کوبنده طوفان الاقصی در غزه ثابت کرد که اسرائیل هیچ امنیت و بازدارندگی ندارد و هر آنچه از قدرت‌های غربی به شکل کمک‌های تسلیحاتی به فلسطین اشغالی سرازیر می‌شود در برابر قدرت فلسطینیان و گروه‌های مقاومت صفر است.

وی تاکید کرد: جدای از لزوم فوریت در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، باید اقدام به تامین کمک‌های مالی برای گروه‌های مقاومت فلسطین نماییم.

در پایان این همایش ملی، «سراج الحق» رهبر جماعت اسلامی پاکستان با قرائت قطعنامه‌ ۱۴ ماده‌ای که از سوی شرکت کنندگان تصویب شد، بر تداوم حمایت‌های دیپلماتیک، سیاسی و اخلاقی دولت و مردم پاکستان از فلسطین تاکید و گفت: ما نیروهای سیاسی و نمایندگان مردم پاکستان حمایت غرب و قدرت‌های استکباری از اسرائیل را قویا محکوم می‌کنیم.

در این قطعنامه آمده است: صلح و امنیت پایدار در غرب آسیا و خاورمیانه تنها به حل مساله فلسطین وابسته است لذا جامعه جهانی باید به وظیفه خود برای اعمال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تشکیل یک کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف عمل کند.

شرکت کنندگان در کنفرانس ملی احزاب پاکستان تاکید کردند: پاکستان به رغم فشارهای خارجی همچنان به سیاست خود مبنی بر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی پایبند است و ما از دولت پاکستان مطالبه می کنیم که ضمن تقویت موضع خود در حمایت از فلسطین نسبت به ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه از جمله کمک مالی اقدام کند.

سراج الحق همچنین حمایت‌های آمریکا و اروپا از اسرائیل در تشدید خشونت‌ها و جنایات علیه مردم فلسطین را محکوم کرد و هشدار داد: آمریکایی‌ها دست از حمایت از جنایات اسرائیل بردارد در غیر این صورت ملت‌های مسلمان به صورت خودجوش منافع آمریکا و متحدانش را محاصره خواهند کرد.