شهرکرد-ایرنا-مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری از اهدای سه دستگاه غربالگری بینایی و شنوایی به بهزیستی استان در روز سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمود ابراهیمی روز سه‌شنبه در آیین اهدای سه دستگاه غربالگری بینایی و شنوایی به بهزیستی استان که به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شد، افزود: این دستگاه‌ها به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای خدمت‌رسانی به کودکان سه تا ۶ سال تهیه شد و در اختیار بهزیستی استان قرار گرفت.

وی گفت: این ستاد، برنامه‌های سلامت‌محور و طرح‌های مختلفی را با همکاری سازمان بهزیستی در دستورکار قرار داده است که اجرای طرح مثبت حرکت ۱ و ۲، توزیع ویلچر و تامین و اهدای تجهیزات توانبخشی از جمله این طرح‌هاست.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌ و بختیاری نیز در این برنامه با اشاره به اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم هر ساله ویژه کودکان سه تا ۶ سال برگزار می‌شود، افرود: امسال بیش از ۱۸ هزار کودک در این طرح مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد۷۰۰ کوردک به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

مهشید سلیمانی از همه خانواده‌های دارای کودکان این رده سنی درخواست کرد، فرزندان خود را به مراکز بهزیستی سراسر استان و پایگاه‌های سنجش وغربالگری بینایی ارجاع دهند.

به گفته وی، سه تا ۶ سال سنین طلایی طرح شناسایی تنبلی چشم است و در صورتی که کودک دارای مشکل بنیایی باشد و همین سنین درمان نشود، ممکن است به مشکلات عیوب انکساری و نابینایی دچار شود.

به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یا آمبلیوپی(Amblyopia) که در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.