مشهد-ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهرستان کلات «پارک موضوعی» (تم پارک) بزرگ فرهنگ ایران زمین است و در جای جای این منطقه ادبیات فردوسی، زیبایی‌های زمین‌شناسی، علم و خرد تجلی یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پارکهای موضوعی یا theme park به عنوان جاذبه های تفریحی بر مبنای موضوعی خاص شکل می گیرد و فعالیت ها، ساخت وسازها و هر آنچه که در آنها ارائه می شود، تحت تاثیر این موضوعات است.

مریم جلالی روز چهارشنبه در همایش ظرفیتها و محدودیتهای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در شهرستان کلات افزود: اکنون زمینه معرفی هنرهای دستی شهرستان کلات خراسان رضوی به بازارهای جهانی فراهم شده و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

وی بیان کرد: در این راستا زمینه معرفی رشته های نواربافی و ابریشم‌بافی ۲ شهر «لائین و زاوین» و نیز گلیم‌ روستای «آغداش» در شهرستان کلات از طریق رایزنان فرهنگی به بازارهای جهانی فراهم شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی اظهار کرد: بیان ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی شهرستان کلات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به توضیح، تشریح و اقدام برای معرفی این ظرفیتها پرداخت.

وی با بیان اینکه هنرهای دستی شهرستان کلات تشنگانی در آن سوی مرزها دارد، گفت: اعلام هفته فرهنگی کلات در کاخ نیاوران یا سعدآباد با هدف ارائه و معرفی دستاوردهای فرهنگی شهرستان کلات برای اتصال این دستاوردها به اقتصاد در دستور کار است.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زنان روستایی و عشایر توانمند هستند، افزود: توانمندسازی به معنای اتصال حوزه های ظرفیتی به یکدیگر است که باید از این بخش رفع موانع شود.

وی تاکید کرد: زنان روستایی این قابلیت را دارند که بار دیگر پرچمدار در حوزه صادرات غیرنفتی بوده و برای این منظور باید به بازارهای جهانی متصل شوند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، زنان روستایی و عشایری را نمادی از آواها، نواها، قصه‌ها، دست پروده‌ها و روح بخشی به زندگی دانست و گفت: روستا یک جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ و زمینه برای رشد است و در این میان شهرستان کلات با وجاهت تاریخی سربندی بر پیشانی ایران زمین است.

وی سهم زنان روستایی در تولید را بالاترین در مناطق روستایی دانست و افزود: باید به سمت توسعه خانواده محور حرکت کنیم و در این نقطه است که زنان روستایی با نقشهای متفاوت خواهرانه، زنانه، مادرانه و همسرانه خود بیشترین نقش را می توانند در این زمینه ایفا کنند.

پیوند ظرفیت‌های کلات با مجامع علمی

فرماندار کلات نیز در این نشست گفت: پنجمین همایش توانمندی زنان روستایی در شهرستان کلات که از امروز در این شهرستان آغاز شده، نشان دهنده پیوند ظرفیت های شهرستان با مجامع علمی و دانشگاهی است .

علی صلاحی افزود: مجاورت کلات با کلانشهر مشهد و وجود توانمندی های گردشگری تاریخی و طبیعی و جامعه توانمند زنان روستایی از ظرفیت های مناسب این شهرستان است.

وی بیان کرد: تقدیم ۲۱۳ شهید گرانقدر از شهرستان کلات مرهون تلاش مادران این شهرستان است و هدف از همایش حاضر نیز معرفی توانمندی های زنان عفیف و پرتلاش شهرستان در حوزه های اقتصادی، صنایع دستی و کارآفرینی کلات است.

فرماندار کلات بالا بودن نسبت جمعیت روستایی شهرستان را افتخاری برای این خطه دانست و گفت: صنایع دستی ابریشم بافی، نواربافی و گلیم بافی در این شهرستان به همت بانوان کلاتی به تازگی ثبت ملی شد که گوشه کوچکی از توانمندی های این شهرستان در کنار ظرفیتهای دامداری، کشاورزی و گردشگری کلات محسوب می‌شود.

همایش ظرفیتها و محدودیتهای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری طی روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه در شهرستان کلات برگزار می شود.

شهرستان کلات درفاصله ۱۵۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.