کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور گفت: یکی از ایرادهایی که در شوراها وجود دارد پیوستار نبودن شوراها بوده که باعث ایجاد مشکل شده است و فراز و فرودهایی را در ماموریت‌های شورا ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صمیمی روز چهارشنبه در نشست شوراهای اسلامی استان کرمان که در شهرستان بم برگزار شد در خصوص پیوستار نبودن توضیح داد:اعضای شوراها هرکدام شخصیت های مستقلی دارند که برخی افراد با توجه به سلیقه، دانش، توانایی و موقعیت زمانی یکسری فعالیت ها را در یک دوره از شورا پیگیری می‌کنند و در دوره بعد احتمال دارد این فعالیت ها مغفول بماند که این موضوع باعث ایجاد فراز و فرود در ماموریت های شورا می شود.

وی افزود: یکی از دغدغه های دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور میزان و سطح تعامل مجموعه استانداری ها و فرمانداری ها با شوراها در سطح استان هاست.

صمیمی ادامه داد: در مجموعه دستگاه‌های اجرایی نیز اشکال وجود دارد اما شوراها نیز ایراد دارند، مگر امکان دارد شهرداری توسط شورا انتخاب و سه ماه بعد عزل و برکنار شود؟

وی بیان کرد: این اختلاف‌ها دیده شده و متاسفانه برخی اوقات اختلاف به گونه ای بین شوراها وجود دارد که کشوری می شوند و نمونه آن اختلاف در شورای اسلامی یکی از شهرهای استان کرمان بود که به شورای معاونان وزارت کشور نیز کشیده شد.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور عنوان کرد:اگر اثراگذار بودن شوراها را مردم نبینند به شوراها دیگر اقبال نخواهند کرد زیرا فراز و فرودهای شوراها را مردم احساس می‌کنند.

شوراها حلقه اتصال مردم و حاکمیت هستند

صمیمی درباره نقش شوراها در کنار شهرداری‌ها نیز بیان کرد: شوراها حلقه اتصال مردم با حاکمیت و برآمده از دل مردم و منعکس کننده مشکلات روستا، شهر یا استان خود هستند.

به گفته وی شورا با مصوبات خود می تواند شهردار را راهنمایی و برای پیشبرد اهداف آن شهر یا روستا سیاست گذاری کند.

وی تصریح کرد: در شورا آرا و نظرات متفاوت و گوناگونی بین اعضا وجود دارد و زمانی که این تفاوت نظر به چالش تبدیل شود و چالش نیز باعث رکود کار شود این تفاوت نظر باعث لطمه به شهر می شود.

این مسئول گفت: اگر عضو شورا باعث رکود کار شود باید تذکر گیرد و در صورتی که تذکر نتیجه ندهد باید از طریق قانون و هیات های حل اختلاف اقدام قانونی به عمل آید.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور درباره مصوبات شوراها گفت: مصوبات شورا که در هیات تطبیق رد می‌شوند و تایید نمی شوند یا به دلیل این است که مصوبات مطابق قانون نبوده و قوانین به خوبی توسط شورا رعایت نشده یا اینکه هیات های تطبیق با وجود اینکه مصوبه باید به تصویب می رسید اما آن را رد کرده اند.

به گفته وی اگر مصوبه ای تایید نشد شورا می تواند به مصوبه خود اصرار ورزد و هیات حل اختلاف استان ورود و نظر نهایی را اعلام کند.

مصوبات تایید شده شورا لازم الاجرا هستند

وی خاطرنشان کرد: اگر مصوبه ای توسط هیات تطبیق تایید شود لازم الاجراست در صورتی که به مرحله اجرا نرسد ترک فعل است و با ترک فعل مرجع قضایی برخورد می کند.

وی بیان کرد: در بحث آموزش اعضای شورا سامانه آموزش مجازی شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت عنوان «سامش» با هدف بارگذاری آموزش‌های مورد نیاز شوراییان راه اندازی شده است.

صمیمی درخصوص ایجاد شهرستان ها نیز اظهارکرد: بنده اطلاعات کافی درباره نحوه تبدیل روستا به شهر ندارم اما دیده شده که با فشار سیاسی و غیرسیاسی روستایی را با نداشتن زیرساخت به شهر تبدیل می‌کنند که این موضوع نه‌تنها کمکی به شهروندان نمی‌کند بلکه به معضل هم تبدیل می‌شود.

به گفته وی در روستاها تمامی محاسبات ساخت و ساز، آب ، برق و غیره براساس شاخص های روستاست و وقتی به شهر تبدیل می‌شود تمامی دریافتی مردم ۲ یا سه برابر و براساس شاخص های شهری است و مسئولان به سازمان شهرداری ها متوسل می شوند که ما بودجه می خواهیم.

این مسئول اظهارداشت: با وجود بیش از یک هزار و ۴۳۰شهر در سطح کشور سازمان شهرداری ها به چند شهر می تواند کمک کند؟

ارزش گذاری شورا به تعامل اعضا برمی‌گردد

صمیمی درباره جایگاه شوراها که گفته شده ارزش گذاری نمی شود نیز اضافه کرد: ارزش گذاری شورا به نوع تعامل ، مطالبه گری و توانمندی شوراییان برمی‌گردد زیرا اگر شورا مطالبه نداشته باشد کاری صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه شورای اسلامی استان کرمان هنوز ساختمان و مکان مربوط به خود ندارد گفت: رییس جمهور، استانداران را موظف کرده تا زمینی برای مکان شوراهای استان در سطح کشور پیش‌بینی کنند و همچنین عضویت روسای شوراهای استان ها در شورای برنامه ریزی و شورای اداری استان نیز صورت گیرد.

در بحث وظایف شوراها خلأ قانونی وجود دارد

در ادامه مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری کرمان نیز گفت: خلأ قانونی در بحث وظایف شوراها وجود دارد به طور نمونه تصویب نشدن بودجه شهرداری ها توسط شوراست که به دلیل یک‌سری اختلاف در بین اعضای شورا بودجه تصویب نمی شود و معطل می‌ماند.

علی شهسواری افزود: در قانون پیش بینی نشده که اگر شورا درطول ۲ ماه بودجه شهرداری را مصوب نکند استانداری یا وزارت کشور می تواند ورود کند.

وی ادامه داد:در عزل و نصب شهردار نیز دیده شده که شورا به دلیل اختلاف ماه ها و حتی یک سال شهردار را انتخاب نمی کند و یا بعد از۶ماه از انتخاب ، شهردار را برکنار می کنند.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری کرمان اظهارداشت: از مشکلات دیگر که به صورت جدی در حوزه شهری ایجاد شده سرشماری سال ۹۵ است که به صورت اینترنتی بود.

وی گفت: افرادی که در شهر زندگی می‌کنند در روستا سرشماری می شوند و ارزش افزوده وارد دهیاری می شود اما بعد خواسته و توقع را از شهرداری دارند و نمی دانند دیگر ارزش افزوده ای وارد شهرداری نمی شود در صورتی اگر سرشماری حضوری باشد آمار تغییر می‌کند.

شهسواری اضافه کرد: شوراهای اسلامی در استان کرمان در شش ماه نخست امسال ۲ هزار و ۸۱۹ مصوبه داشتند که از این تعداد قریب به یک‌هزار مصوبه برگشت خورده است که گاهی مصوبات توسط کمیته های انطباق مغایر با قانون اعلام شده اند.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری کرمان عنوان کرد: زمانی که مصوبات برگشت می خورند نشان دهنده این است که در حوزه آموزش شوراها مشکل داریم که البته دوره ها برگزار می شوند اما برخی اعضا به دلیل مشکلات در دوره ها به صورت کامل شرکت نمی کنند.